Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

W Sejmie projekt ustawy o Straży Kolejowej

0
Podziel się:

Prawne uregulowania dotyczące uprawnień i
zasad funkcjonowania Straży Kolejowej wprowadza projekt ustawy o
tej formacji, który w nocy z czwartku na piątek rozpatrywał Sejm.
Klub PO wniósł o jego odrzucenie w pierwszym czytaniu. Głosowanie
wniosku w piątek.

Prawne uregulowania dotyczące uprawnień i zasad funkcjonowania Straży Kolejowej wprowadza projekt ustawy o tej formacji, który w nocy z czwartku na piątek rozpatrywał Sejm. Klub PO wniósł o jego odrzucenie w pierwszym czytaniu. Głosowanie wniosku w piątek.

"Ten projekt jest niemożliwy do zrealizowania" - oceniła Elżbieta Pierzchała (PO). Jak dodała, jego wejście w życie będzie kosztowało 170 mln zł. rocznie. Według posłanki, nie ma potrzeby wprowadzanie nowej ustawy. Wystarczą - dodała - zmiany w ustawie o transporcie kolejowym.

Projektu bronił Grzegorz Tobiszowski (PiS). Według niego projektowane zapisy gwarantują poprawę bezpieczeństwa na obszarze kolei, zapisy rozszerzają zadania dla dotychczasowych funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, ujednolicają i precyzują odpowiedzialność tej formacji na obszarach kolejowych.

Wątpliwości związane z projektem miał Wiesław Szczepański (Lewica). Według niego, rozwiązania w nim zwarte mogą doprowadzić do sporów kompetencyjnych między organami policji a ABW. Jak podkreślił projektowane zapisy mogą też doprowadzić do nadmiernej ingerencji w sferę wolności człowieka.

Poseł zarzucił projektowie nadmierne wchodzenie w sferę intymności i prywatności człowieka. Opowiedział się za nową Strażą Kolei, ale - jak zaznaczył - nie z takimi uprawnieniami i nie takim zakresem obowiązków. Mimo tych zarzutów, Szczepański opowiedział się za dalszymi pracami nad projektem.

Zastrzeżenia do projektu miał także Wiesław Woda (PSL). Opowiedział się jednak za skierowaniem projektu do komisji, aby - jak mówił - projekt stał się realny i był akceptowany przez funkcjonariuszy kolejowych.

Projekt nie tworzy nowej formacji lecz sankcjonuje i porządkuje stan prawny istniejącej Straży Ochrony Kolei. Jego celem jest przede wszystkim wprowadzenie prawnych umocowań tej formacji; zakłada też, że podlegać ona będzie ministrowi spraw wewnętrznych i administracji.

Opracowywana ustawa określa m.in. uprawnienia i zadania funkcjonariuszy Straży Kolejowej. Zgodnie z jej zapisami mają oni chronić bezpieczeństwo i porządek na tzw. obszarze kolejowym i w pociągach, a także kontrolować przestrzeganie przepisów porządkowych, które tam obowiązują oraz zapobiegać przestępstwom i wykroczeniom.

Zgodnie z projektem SK będzie mogła wylegitymować osoby, których tożsamości chce ustalić, zatrzymać je jeśli popełniły przestępstwo a także przeszukać. Będzie miała też uprawnienia m.in. do nakładania grzywien i kontroli złomowisk.

Regulacja określa też m.in. środki przymusu bezpośredniego z których ta formacja może korzystać. Wymienione są m.in. paralizatory elektryczne, pałki, pociski niepenetracyjne, chemiczne środki obezwładniające oraz psy służbowe.

Broni palnej funkcjonariusz SK mógłby użyć m.in. w celu odparcia bezpośredniego i bezprawnego ataku na swoje życie, lub innej osoby a także w sytuacji gdy ktoś próbuje przemocą odebrać mu broń lub niepodporządkowuje się jego wezwaniom do natychmiastowego porzucenia broni czy innego niebezpiecznego narzędzia.

Projekt określa też warunki jakie trzeba spełniać by zostać funkcjonariuszem SK. Chodzi tu o polskie obywatelstwo, nieposzlakowana opinię, niekaralność, co najmniej średnie wykształcenie oraz predyspozycje fizyczne i psychiczne do pełnienia służby w takich formacjach.(PAP)

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)