Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

W sejmowej komisji o ustawach oddłużających kolej

0
Podziel się:

Sejmowa komisja infrastruktury na posiedzeniu z komisją samorządu
terytorialnego opiniowała poprawki Senatu do nowelizacji dwóch ustaw, oddłużających polską kolej.
Posłowie zaopiniują do odrzucenia głównie poprawki merytoryczne, a do przyjęcia redakcyjne.

Sejmowa komisja infrastruktury na posiedzeniu z komisją samorządu terytorialnego opiniowała poprawki Senatu do nowelizacji dwóch ustaw, oddłużających polską kolej. Posłowie zaopiniują do odrzucenia głównie poprawki merytoryczne, a do przyjęcia redakcyjne.

Nowelizacja ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" ma zapewnić PKP S.A. środki na spłatę zadłużenia i pomóc im zwiększyć płynność finansową. Zadłużenie PKP S.A. wynosi obecnie ok. 5,5 mld zł, a sam koszt jego obsługi to ok. 300 mln zł rocznie.

Skarb Państwa będzie kupował od PKP S.A. akcje˙PKP Polskich Linii Kolejowych za pieniądze z˙Funduszu Kolejowego, zasilanego tzw. opłatą paliwową, czyli rodzajem podatku od paliw. W ten sposób zarządzająca polską siecią torów spółka zostanie uniezależniona od Grupy PKP, a PKP S.A. uzyska środki na spłatę zadłużenia.

Posłowie pozytywnie zaopiniowali poprawki redakcyjne zaproponowane przez Senat, zgodzili się także z dodanym przez Senat zapisem, określającym terminy obowiązywania przepisów wykonawczych do noweli.

Negatywnie zaopiniowali za to poprawki wnoszące merytoryczne zmiany do nowelizacji. Komisja zarekomenduje Sejmowi do odrzucenia zapisy określające na 300 mln zł maksymalną wartość nieruchomości, które PKP S.A. ma wnieść aportem do spółki Przewozy Regionalne, poprawkę zmniejszającą z 700 mln zł do 500 mln zł kwotę, za którą Skarb Państwa ma kupować akcje PKP PLK, oraz kolejną, która zwalnia wnoszenie majątku aportem do PKP PLK z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z nowymi przepisami, samorządy województw otrzymałyby z Funduszu Kolejowego w 2012 r. 150 mln zł na współfinansowanie regionalnych przewozów kolejowych. Senat chciał, by samorządy otrzymały "do 150 mln zł", które mogą być, ale nie muszą być przeznaczone na ten cel. Posłowie zadecydowali w środę, że także tę poprawkę zaopiniuje negatywnie.(PAP)

her/ je/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)