*Funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) w województwie śląskim podczas kontroli autokarów na drogach będą również sprawdzać dokumenty przewodników i pilotów wycieczek. W ten sposób wyłapani mają zostać niesolidni przedsiębiorcy świadczący usługi turystyczne. *
Porozumienie w sprawie kontroli podpisali w środę w Katowicach śląski inspektor transportu drogowego i marszałek województwa, na którym ciąży prawny obowiązek kontrolowania dokumentów przewodników i pilotów.
Jak powiedział PAP szef śląskiej ITD, Jerzy Śliwiński, to pierwsze w Polsce takie porozumienie. Jego zdaniem, realizacja obowiązku kontroli przewodników i pilotów jest trudna dla urzędników, natomiast nie będzie problemem dla inspektorów ITD.
"Wiadomo, że kontrole podczas przejazdów, które w przypadku usług turystycznych są najskuteczniejsze, mogą prowadzić tylko policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego. Urzędnik samorządowy nie ma takiej możliwości" - podkreślił Śliwiński.
Według marszałka województwa śląskiego, Michała Czarskiego, podpisane porozumienie ułatwi urzędnikom zdobycie wiedzy o usługach organizatorów wycieczek, a poprzez eliminację przedsiębiorców niespełniających wymagań prawnych, zapewni odpowiednią jakość tych usług.
Zgodnie z prawem, opiekę pilota powinien zapewnić organizator każdej wycieczki liczącej więcej niż 10 osób. Dodatkowo, w przypadku wycieczek krajowych, zobowiązany jest wynająć przewodnika turystycznego. Kontrole dokumentów tych osób, od 1 stycznia tego roku, pozostają w kompetencji zarządów województw, wcześniej prowadzili je wojewodowie.
Inspektorzy ITD z przeprowadzanych przez siebie kontroli będą sporządzać protokoły, które trafią do marszałka województwa. Restrykcje, którymi w przypadku ujawnionych uchybień dysponuje marszałek, są poważne.
Pilotom i przewodnikom nie posiadającym uprawnień może grozić grzywna, a organizatorom wycieczek - w przypadku powtarzających się nieprawidłowości - utrata praw do świadczenia usług turystycznych. Dotychczasowe selektywne kontrole wycieczek ujawniały uchybienia w papierach pilotów lub przewodników w ok. 5- 10 proc. przypadków. (PAP)
mtb/ hes/