Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Wiceminister pokonał na rowerze ponad 200 km

0
Podziel się:

W ten sposób wypełnił zobowiązanie sprzed kilku miesięcy.

Wiceminister pokonał na rowerze ponad 200 km
(PAP/ Grzegorz Michałowski)

*W ten sposób - z nawiązką - wypełnił zobowiązanie sprzed kilku miesięcy, że jeżeli odcinek autostrady A1 ze Strykowa do Pyrzowic, liczący 180 km, nie powstanie do EURO 2012, to pokona taką trasę na rowerze. *

Stępień wyruszył o godz. 6 rano ze Strykowa pod Łodzią, ubrany w odblaskową kamizelkę. Miał do dyspozycji trzy rowery, gdyby któryś uległ awarii na trasie. Towarzyszyli mu znajomi w samochodzie, którzy go ubezpieczali. Przyznał, że swoim przejazdem chciał przy okazji promować zdrowy styl życia i jazdę rowerem.

Wiceminister pokonał trasę do miejscowości Kamieńsk koło Bełchatowa, po czym wrócił do Strykowa. Jechał głównie bocznymi drogami, równolegle do krajowej _ jedynki _, którą nie można jeździć ma rowerze ze względów bezpieczeństwa. Ostatecznie okazało się, że zamiast zakładanych 180 km, przejechał ich 203 ze średnią prędkością 25 km/h.

_ - W trakcie jazdy, ze względu na deszcz, musieliśmy wybrać bardziej bezpieczną drogę. Wszystko zgodnie z planem z lekką nadwyżką _ - powiedział po zakończeniu przejazdu Stępień. Ocenił, że jechało mu się zaskakująco dobrze.

_ - Bardzo duża część dróg lokalnych była poddana renowacji, widać tablice UE, więc widać też działanie finansowania europejskiego. Oczywiście brakuje nadal autostrad, które zbudujemy i bez względu, jakie będą trudności, to one powstaną _ - powiedział wiceminister.

Przypomniał, że obecnie jest zakontraktowanych 1606 km autostrad, dróg szybkiego ruchu i obwodnic; 1130 km dróg jest w tej chwili w budowie.

_ - Ja tego za porażkę nie uznaję i nie uznam _ - podkreślił Stępień.

Wiceminister zapowiedział wyciągnięcie surowych konsekwencji, jeżeli okaże się, że były uchybienia w nadzorze nad budową autostrady A1 w Bytomu, gdzie miało dochodzić do kradzieży drogiego kruszywa.

_ - Podjęliśmy akcje bardzo dokładnego sprawdzenia procedury nadzoru. Nadzór nad tą budową sprawuje profesjonalna firma, która została wyłoniona zgodnie z prawem zamówień publicznych _ - zaznaczył Stępień, przypominając, że plac budowy od chwili jego przekazania, należy do generalnego wykonawcy.

Dodał, że szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje bardzo szczegółowy raport w tej sprawie dla ministra infrastruktury. _ _

_ - Miałem okazję zapoznać się z dokumentacją techniczną. Bardzo istotna kwestia dotyczy tego, czy to wyrobisko było obok korony drogi, czy były ubytki w koronie drogi i czy to ma znaczenie dla bezpieczeństwa _ - dodał wiceminister.

Podkreślił, że jeśli okaże się, że ma to znaczenie i _ zadziałało tu zwykłe ludzkie złodziejstwo, to wyciągniemu z tego bardzo surowe konsekwencje _. _ Podobnie, jeśli okaże się, że były błędy w nadzorze _ - zaznaczył Stępień.

Grupę przestępczą, która kradła z terenu budowy autostrady w Bytomiu drogie kruszywo, wykorzystywane potem do budowy innych jej fragmentów, rozbiło Centralne Biuro Śledcze. Zatrzymano osiem osób - szefa i pracowników jednego z podwykonawców budowy. Usłyszeli oni zarzuty kradzieży mienia znacznej wartości, za co może grozić do 10 lat więzienia.

Chodzi o budowę śląskiego odcinka autostrady A1 między Piekarami Śląskimi, a zabrzańską dzielnicą Maciejów. W Bytomiu trasę tę wytyczono m.in. przez tereny bogate w dolomit, o szacowanej łącznej wartości kilkuset milionów złotych. Dolomit to jedno z kruszyw wykorzystywanych do konstrukcji podbudowy autostrady. Na razie nie jest pewne, na ile kradzieże na budowie mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo użytkowania autostrady w przyszłości, jeżeli nie zostałyby wykryte.

Koncesja na budowę odcinka A1 ze Strykowa do Pyrzowic wygasła w styczniu, kiedy konsorcjum Autostrada Południe nie zapewniło finansowania dla inwestycji. Podjęto wówczas decyzję, że droga będzie budowana w systemie tradycyjnym, ze środków budżetowych. Koszt budowy szacowano na 7,5 mld zł.

Początkowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała, że jest szansa, by droga była gotowa na mistrzostwa. Później jednak okazało się, że projekt zawiera błędy, więc go odrzucono. Dyrekcja ogłosiła przetarg na budowę odcinka Stryków-Tuszyn w kwietniu. Przetarg na dokumentację projektową odcinka z Tuszyna do Pyrzowic GDDKiA ogłosiła w lipcu. Według resortu infrastruktury odcinek zostanie oddany do użytku już po 2012 r.

Autostrada A1 ma połączyć Trójmiasto z Górnym Śląskiem. W Strykowie na północ od Łodzi, przetnie autostradę A2, natomiast w Gliwicach - A4. Autostrada kończyć się będzie na przejściu granicznym w Gorzyczkach. Całkowita długość autostrady A1 wynosić ma 568 km.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)