Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Wkrótce druga edycja projektu Design Silesia

0
Podziel się:

W kwietniu w woj. śląskim ruszy druga edycja projektu Desing Silesia,
propagującego nowoczesny design jako narzędzie promocji i rozwoju nie tylko produktów i usług, ale
także regionu, który poprzez kreatywne wzornictwo może zmieniać swój wizerunek.

W kwietniu w woj. śląskim ruszy druga edycja projektu Desing Silesia, propagującego nowoczesny design jako narzędzie promocji i rozwoju nie tylko produktów i usług, ale także regionu, który poprzez kreatywne wzornictwo może zmieniać swój wizerunek.

W poniedziałek w Katowicach podsumowano rozpoczętą przed rokiem pierwszą edycję projektu. W trakcie jej trwania w regionie przeprowadzono 17 różnych inicjatyw - od badań dotyczących designu, poprzez spotkania z europejskimi ekspertami w tej dziedzinie po konkursy i wystawy promujące wzornictwo.

Partnerzy projektu - samorząd woj. śląskiego, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Ośrodek badań i dokumentacji nad kulturą materialną i wzornictwem oraz Zamek Cieszyn przygotowują się teraz do drugiej edycji przedsięwzięcia, która potrwa do końca przyszłego roku. Jej budżet to ponad 3,6 mln zł, wobec ok. 1,1 mln zł w pierwszej edycji.

Projekt jest współfinansowany ze środków UE w ramach programu "Kapitał Ludzki". W drugiej edycji grono partnerów projekty powiększy się o instytucję kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris oraz o Politechnikę Śląską w Gliwicach.

Pomysłodawcy akcji podkreślają, że dzięki jej pierwszej edycji ideą wsparcia i promocji designu udało się zarazić samorządowców, przedsiębiorców i projektantów. Chodzi o upowszechnienie przekonania, że nowoczesne projektowanie i wzornictwo mogą nie tylko zwiększyć konkurencyjność (firm, instytucji i całego regionu), ale też korzystnie zmienić przestrzeń publiczną, poprawiając tym samym jakość życia w regionie.

"Rola designu w kształtowaniu oferowanych przez sektor publiczny usług jest wciąż marginalizowana. Chcemy, by w naszym województwie było inaczej; by samorządowcy na tych samych prawach co przedsiębiorcy korzystali ze współpracy z projektantami" - mówił w poniedziałek wicemarszałek woj. śląskiego, Mariusz Kleszczewski.

Przedstawiciele samorządu województwa oceniają, że nowatorstwo śląskiego projektu polega na zachęcaniu władz publicznych do tego, by w kształtowaniu przestrzeni miast i wsi wykorzystywali najlepsze - często oryginalne i odważne - rozwiązania projektantów.

Z przeprowadzonych podczas pierwszej edycji projektu badań wynika, że wśród najistotniejszych dla rozwoju gmin działań jest m.in. podnoszenie estetyki i bezpieczeństwa przestrzeni publicznej, tworzenie wizerunkowej identyfikacji gminy czy dobra komunikacja samorządu z mieszkańcami i biznesem. Inicjatywy realizowane w ramach projektu mają pomóc samorządowcom w sięganiu po dobre wzorce w tym zakresie.

Wśród ekspertów wspomagających śląski projekt jest m.in. jeden z założycieli Europejskiego Instytutu Projektowania i Niepełnosprawności Peter Kercher - ambasador idei "Design for All Europe". Jego zdaniem, barierą dla dobrego designu jest często brak kontaktu pomiędzy projektantami a użytkownikami. Projekty takie jak śląski pomagają przełamywać tę barierę.

W ramach Design Silesia odbył się m.in. wyłaniający najlepsze śląskie produkty i projekty konkurs "Śląska rzecz" oraz wystawa najlepszych projektów dyplomowych, obejmująca przeglądy prac absolwentów wyższych szkół projektowych. Zorganizowano także kilka wystaw, prezentujących oryginalne dzieła projektantów.

Artystycznym zwieńczeniem pierwszej edycji projektu jest wystawa "Babski design - Męska sztuka", która zostanie otwarta w poniedziałek wieczorem w Katowicach. To efekt projektu, w ramach którego artystów (z katowickiej ASP) i designerki (z całej Polski) dobrano w dziewięć dwuosobowych zespołów na zasadzie mężczyzna-artysta i projektantka-kobieta. Efektem są dzieła z pogranicza sztuki i designu.

Design Silesia to nie jedyny realizowany w regionie projekt, służący kojarzeniu artystów, projektantów, naukowców i bieznesu wokół idei nowoczesnego wzornictwa. Katowicka ASP, wraz z Uniwersytetem Ekonomicznym oraz izbą rzemieślniczą zaangażowana jest też w projekt "Innowacyjny dizajn lokomotywą śląskiej gospodarki. Sieć współpracy środowisk akademickich z biznesem". W ostatnim czasie w regionie ruszył Portal Wymiany Wiedzy, który ma kontaktować ze sobą te środowiska.(PAP)

mab/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)