97 z 136 stacji pogotowia ratunkowego zgłosiło się do Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, by wdrożyć proponowane przez nią procedury przyjmowania zgłoszeń przez dyspozytorów medycznych - poinformowała w środę WOŚP.
WOŚP podkreśla, że w ciągu najbliższych tygodni zostaną wydrukowane podręczniki oraz przygotowane materiały multimedialne, a także kopie oprogramowania dla wszystkich dyspozytorów medycznych pracujących w zgłoszonych jednostkach. Natomiast 8 marca w Warszawie odbędzie się konferencja szkoleniowa, w czasie której przedstawiciele zgłoszonych stacji pogotowia otrzymają podręczniki i materiały.
Podręcznik zawiera 36 protokołów, dotyczących najczęściej występujących zdarzeń zgłaszanych dyspozytorom medycznym. Są to między innymi: wypadek komunikacyjny, arytmia, problem kardiologiczny, ciąża, drgawki i duszność, utrata przytomności czy wysoka temperatura u dorosłych oraz u dzieci. Każdy protokół zawiera zalecane pytania, jakie należy zadać osobie zgłaszającej zdarzenie, a także wyraźną rekomendację, kiedy należy wysłać zespół ratownictwa medycznego (karetkę lub transport lotniczy).
W podręczniku znajdują się także wskazania porad i instrukcji, jakie dyspozytor powinien przekazać osobie składającej zgłoszenie, na czas do przybycia zespołu ratownictwa. Do każdego podręcznika dołączona zostanie kopia oprogramowania, które umożliwi elektroniczną obsługę zgłoszeń w oparciu o procedury proponowane przez WOŚP.
Oprócz WOŚP swoje wytyczne dla dyspozytorów opracował także zespół wywodzący się ze środowiska ratowników medycznych, dyspozytorów medycznych, lekarzy i pielęgniarek. Stacje pogotowia mogą przyjmować wytyczne WOŚP lub procedury przygotowane przez ten zespół.
Opracował on zestaw 32 procedur, które mają stanowić bazę wiedzy i pomoc w podejmowaniu decyzji przez dyspozytorów medycznych. Dokument obejmuje m.in. wezwanie do dziecka, wypadek komunikacyjny czy zdarzenie masowe. Szczegółowo opisana jest również procedura odmowy wysłania karetki. W opracowaniu materiału wzięło udział ośmiu specjalistów i profesjonalistów w zakresie ratownictwa medycznego, których dodatkowo wspierali eksperci z całej Polski.
Minister zdrowia Bartosz Arłukowicz podpisał 10 stycznia rozporządzenie, które zmienia zasady przyjmowania wezwań przez dyspozytorów medycznych. Nowe rozwiązania mają być obowiązkowe od 1 lipca. Po przeprowadzeniu wywiadu dyspozytor będzie wysyłał na miejsce zdarzenia odpowiedni zespół ratownictwa medycznego. Ma także utrzymywać kontakt z osobami udzielającymi pierwszej pomocy - jeśli będzie to konieczne - do czasu przybycia zespołu ratownictwa.
Dyspozytor będzie przeprowadzał wywiad medyczny w oparciu o zbiór pytań i rekomendacji przygotowanych na podstawie sposobu postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowia i życia. Do zadań dyspozytora będzie należało także określenie priorytetu wysłania zespołu ratowniczego (1 - alarmowy, 2 - pilny) i utrzymywanie z nim łączności.
Zmiany w zasadach przyjmowania zgłoszeń przez dyspozytorów Arłukowicz zapowiedział w marcu ub.r. Stało się to po informacjach mediów o nieudzieleniu na czas pomocy pacjentom. Chodzi m.in. o sprawę 2,5-letniej dziewczynki z okolic Skierniewic. Dziecko w stanie krytycznym trafiło do szpitala im. Konopnickiej w Łodzi po ponad siedmiu godzinach od pierwszego zgłoszenia na pogotowie. Przyjazdu do dziecka odmówił lekarz nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej. Dziewczynka zmarła.
Szef fundacji WOŚP Jerzy Owsiak i jego żona Lidia Niedźwiecka-Owsiak napisali wtedy list, w którym rozważali dalsze zaangażowanie we wspieranie systemu ochrony zdrowia w Polsce. Po spotkaniu z Arłukowiczem powołano grupę roboczą, która miała pracować nad zmianami w systemie ratownictwa. W jej skład weszli m.in. przedstawiciele WOŚP oraz resortu zdrowia. (PAP)
pro/ pz/ jbr/