47 mln zł ma kosztować realizacja projektu Wrota Lubelszczyzny, którego celem jest umożliwienie mieszkańcom załatwiania przez internet różnych spraw w urzędach w województwie lubelskim.
Projekt - jak tłumaczy marszałek województwa lubelskiego Krzysztof Grabczuk - skierowany jest do wszystkich urzędów miast, gmin i powiatów na Lubelszczyźnie. Dotychczas podpisano umowy ze 149 jednostkami samorządu, ale chęć uczestniczenia w tym przedsięwzięciu wyraziło łącznie już około 200.
"Projekt cieszy się dużym powodzeniem. Jest otwarty na te powiaty i gminy, które się jeszcze nie zdecydowały. Mają szansę do tego przystąpić" - dodał Grabczuk.
Celem projektu ma być stworzenie mieszkańcom województwa możliwości załatwienia w urzędach możliwie największej ilości spraw - przez internet. Chodzi głównie o pobieranie różnych formularzy, wypełnianie różnych wniosków i wysyłanie ich do urzędu.
"Zależy nam na tym, żeby mieszkańcy bez konieczności wychodzenia z domu, w dowolnej porze mogli wysłać pismo do urzędu drogą elektroniczną" - powiedział Grabczuk.
System będzie umożliwiał także elektroniczny obieg dokumentów między urzędami. Ma być też połączony z podobnymi systemami innych urzędów, m.in. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Skarbowego czy ministerstwami.
Wartość całego projektu to 47 mln zł, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa lubelskiego na lata 2007-2013. Resztę pokryje samorząd województwa i samorządy uczestniczące w projekcie.
W październiku ogłoszony został przetarg na inżyniera projektu, który ma opracować m.in. standardy wymiany danych, sposoby identyfikacji oraz integrację systemów informatycznych jednostek samorządowych. Na początku roku 2011 planowane jest przeprowadzenie przetargów na sprzęt i oprogramowanie.
"Mam nadzieję, że już w przyszłym roku mieszkańcy województwa będą mogli z tych udogodnień skorzystać" - dodał Grabczuk.
W województwie lubelskim jest 213 gmin i 10 powiatów. Lubelszczyznę zamieszkuje ok. 2 mln osób.(PAP)
ren/ je/ mow/