Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Wspieranie handlu głównym zadaniem Brytyjskiego Centrum Biznesu

0
Podziel się:

Polityczny sojusz polsko-brytyjski powinien objąć gospodarkę, chcemy być
liderami w zapewnieniu UE konkurencyjności - mówił w środę specjalny przedstawiciel premiera Wlk.
Brytanii ds. handlu Kenneth Clarke, otwierając w Warszawie Brytyjskie Centrum Biznesu.

Polityczny sojusz polsko-brytyjski powinien objąć gospodarkę, chcemy być liderami w zapewnieniu UE konkurencyjności - mówił w środę specjalny przedstawiciel premiera Wlk. Brytanii ds. handlu Kenneth Clarke, otwierając w Warszawie Brytyjskie Centrum Biznesu.

Pierwsze na świecie British Business Centre powstało z inicjatywy Brytyjskiej Agencji ds. Handlu i Inwestycji (UKTI) we współpracy z Brytyjsko-Polską Izbę Handlową (BPCC) przy udziale polskiego oddziału banku HSBC. Głównym zadaniem na być wspieranie firm z obydwu krajów, zainteresowanych handlem i inwestycjami.

"Żeby przezwyciężyć kryzys w UE musimy zapewnić sobie konkurencyjność w przyszłości. Chcemy być liderem wiodących do tego przemian w zmieniającym się świecie. Polska i UK mają wspólny interes w utworzeniu strefy wolnego handlu z USA, bo to oznacza wzrost transatlantyckiego handlu i więcej miejsc pracy" - mówił Clarke, który w rządzie Davida Camerona jest ministrem bez teki.

Clarke podkreślał też, że niektóre wewnętrzne wyzwania obu krajów są "uderzająco podobne", jak choćby polityka energetyczna i kwestie gazu łupkowego, energii jądrowej czy rozbudowy infrastruktury energetycznej. "Pogłębienie więzi handlowych jest korzystne dla obydwu stron i jednocześnie jest najlepszym rozwinięciem przymierza politycznego. A teraz mamy odpowiednie narzędzie" - dodał brytyjski minister.

Ambasador Wielkiej Brytanii w Warszawie Robin Barnett, dziękując za uruchomienie placówki, wyraził nadzieję, że Centrum pozwoli przenieść polsko-brytyjskie stosunki handlowe na wyższy poziom. "Właśnie wracamy ze spotkania z wicepremierem Januszem Piechocińskim, który mówił dokładnie to samo. Mamy wielkie szanse i teraz musimy wspólnie je zmaterializować" - podkreślił Barnett.

Szef BPCC Tony Reczek podkreślał, że biznes przyjął bardzo pozytywnie tę rządową inicjatywę, a centrum z pewnością dostarczy wiedzy na temat lokalnych warunków, która to wiedza ułatwia robienie interesów.

Równolegle z centrum powstaje cyfrowa platforma, ułatwiająca firmom nawiązywanie kontaktów wymianę ofert itp. Może ona np. tłumaczyć w trybie on-line oferty brytyjskich firm na język polski - zauważył szef zespołu UKTI w Warszawie Tony Oxley.

Jak dodał Oxley, zadanie jakie postawiono przed Centrum w bieżącym roku budżetowym (kończy się w marcu 2014 r.) to zawarcie 150 kontraktów. Podkreślił też, że obecnie polski eksport do Wlk. Brytanii rośnie szybciej niż brytyjski do Polski. Dlatego strategicznym celem jest podwojenie brytyjskiego eksportu do 2020 r.

Głównym zadaniem UKTI jest wspieranie eksportu i zagranicznych inwestycji brytyjskich firm. Agencja podkreśla, że w UE Polska - obok Rumunii - została zidentyfikowana jako rynek mający największy potencjał rozwojowy dla brytyjskich towarów i inwestycji.(PAP)

wkr/ drag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)