Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Z prawem dostępu do informacji publicznej najgorzej w Opolskiem - wynika z badań

0
Podziel się:

Urzędy w województwach wielkopolskim,
zachodniopomorskim i pomorskim najchętniej udzielają informacji o
swojej działalności - wynika z badań Transparency International
Polska na temat realizacji prawa dostępu do informacji publicznej.

Urzędy w województwach wielkopolskim, zachodniopomorskim i pomorskim najchętniej udzielają informacji o swojej działalności - wynika z badań Transparency International Polska na temat realizacji prawa dostępu do informacji publicznej.

W badaniu, którego wyniki przedstawiono w czwartek w Warszawie, najgorzej wypadły urzędy z województwa opolskiego. Opolszczyzna ma najgorszą średnią ocen. Źle oceniono także poszczególne urzędy w innych województwach, np. urzędy powiatowe w Wałczu czy Zielonej Górze.

W trakcie badań sprawdzano jakość internetowych witryn Biuletynu Informacji Publicznej (BIP), analizowano też odpowiedzi na pytania, kierowane do urzędów telefonicznie i pocztą elektroniczną.

Wykorzystano również autorską metodę badań "Tajemniczy obywatel". Urzędy, które uzyskały najwyższe i najniższe noty w badaniu telefonicznym i internetowym, zostały zbadane przez socjologów podających się za obywateli zainteresowanych funkcjonowaniem urzędów.

Z raportu Transparency International Polska wynika, że jakość Biuletynu Informacji Publicznej oraz komunikacji telefonicznej i elektronicznej z urzędami jest tym wyższa, im większa miejscowość, w której znajduje się urząd.

Najwięcej dobrze ocenianych urzędów było w województwach wielkopolskim, zachodniopomorskim i pomorskim. Na czele listy uplasowały się urzędy z powiatów: kwidzyńskiego, gnieźnieńskiego i jarocińskiego; wśród urzędów gminnych najlepsze noty zebrały: Rzeszów, Gniezno i Gostyń.

Najlepiej w rankingu wypadły duże miasta (od 100 do 500 tys. mieszkańców), ale nie największe aglomeracje. Jako pozytywny należy uznać fakt, że od czasu wejścia w życie ustawy o dostępie do informacji publicznej prawie 100 proc. urzędów prowadzi Biuletyn Informacji Publicznej.

W opinii TI Polska, ustawa o dostępie do informacji publicznej nie spełnia swoich zadań. Zdaniem organizacji, potrzebny jest m.in. przegląd i uproszczenie wszystkich przepisów regulujących dostęp do informacji oraz zwiększenie roli BIP jako podstawowego źródła informacji publicznej.

Badanie zrealizowano w okresie październik - grudzień 2006 na reprezentatywnej próbie urzędów powiatowych i gminnych. Zbadano 250 urzędów w gminach i 50 w powiatach.

Dostęp do informacji publicznej reguluje ustawa z września 2001 r. Na jej mocy informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych. Prawo do jej otrzymania przysługuje każdemu. Prawo do uzyskania informacji publicznej obejmuje także wgląd do dokumentów urzędowych oraz dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.

Do udzielenia informacji publicznej upoważnione są władze oraz instytucje wykonujące zadania publiczne. Dostęp do informacji jest bezpłatny. Ustawa zakłada jednak, że jeśli przygotowanie informacji publicznej wiąże się z dodatkowymi kosztami, można obarczyć nimi wnioskodawcę.(PAP)

mhe/ ura/ gma/

prawo
wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)