Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Zainaugurowano Letnią Akademię dla edukatorów ze wschodu

0
Podziel się:

Demokracja w szkole jest tematem Letniej Akademii dla edukatorów z państw
objętych programem Partnerstwo Wschodnie. Akademię uroczyście zainaugurowano w poniedziałek w
Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.

Demokracja w szkole jest tematem Letniej Akademii dla edukatorów z państw objętych programem Partnerstwo Wschodnie. Akademię uroczyście zainaugurowano w poniedziałek w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.

Letnia Akademia to wspólny projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Rady Europy i Europejskiego Centrum Wergelanda. Jej celem jest realizacja polityki edukacyjnej Rady Europy na rzecz praw człowieka poprzez odpowiednie szkolenia i warsztaty oparte na rekomendacjach i publikacjach Rady.

"Edukacja jawi nam się, jako najskuteczniejsze narzędzie w promowaniu praw człowieka, rządów prawa i wartości demokratycznych w społeczeństwie. Mottem przewodnim ostatniej konferencji ministrów edukacji Rady Europy, które odbyło się miesiąc temu w słoweńskim Brdo była wypowiedź byłego przewodniczącego Komisji Europejskiej Jacquesa Delorsa: +Wybierając określony model edukacji decydujemy o wyborze określonego modelu społeczeństwa+. Stwierdzenie to podkreśla, że to właśnie edukacja buduje kulturę wzajemnego szacunku, zrozumienia i społecznej, spójności opartej na wspólnym pragnieniu poszukiwania pokojowych rozwiązań" - powiedziała podczas uroczystości Anna Dakowicz-Nawrocka z MEN.

Do wypowiedzi Delorsa nawiązał także Gunnar Mandt z Europejskiego Centrum Wergelanda w Oslo, które - poprzez prowadzenie badań oraz organizację szkoleń dla nauczycieli - wspomaga Radę Europy w edukacji obywatelskiej. Przypomniał on, że sam wybór określonego modelu edukacji to za mało, aby uzyskać zakładany efekt. "Potrzeba czasu i nauczycieli dobrze przygotowanych do pracy, ciągle kształcących się i otwartych na potrzeby uczniów" - zaznaczył.

"Szkoły potrzebują dużo czasu, by stać się prawdziwie demokratyczne. Wraz z upadkiem komunizmu szkoły w Polsce nie od razu stały się demokratyczne. To proces, który bardzo długo trwa i musi trwać, gdyż my sami, jako społeczeństwo nie jesteśmy jeszcze głęboko osadzeni w demokracji. Ciągle uczymy się, ale ciągle też uczą się jej społeczeństwa, które mają długą tradycję demokratyczną, takie jak Norwegia, Wielka Brytania czy Stany Zjednoczone" - zauważyła dyrektor Centrum Edukacji Obywatelskiej Alicja Pacewicz, uprzedzając uczestników Akademii, że na efekty swojej pracy w szkołach będą musieli zaczekać.

Przypomniała także, że na pojęcie demokracji w szkole składają się dwa wielkie obszary. Pierwszy z nich to uczenie o demokracji, o prawach, przekazywanie wiedzy i kompetencji do życia w demokratycznym społeczeństwie; drugi zaś, to stosowanie demokratycznych zasad w samej szkole.

Zajęcia podczas Letniej Akademii dotyczą edukacji międzykulturowej, edukacji obywatelskiej i edukacji o prawach człowieka, ma na celu przygotowania edukatorów do praktycznego realizowania i wdrażania w szkołach "dobrych praktyk" wypracowanych przez Radę Europy. Letnia Akademia ma też inicjować i rozszerzać współpracę pomiędzy uczestniczącymi krajami poprzez wzajemną wymianę doświadczeń.

W Letniej Akademii uczestniczy około 40 edukatorów (trzyosobowe delegacje w składzie: dyrektor i nauczyciel z tej samej szkoły oraz przedstawiciel organizacji pozarządowej lub stowarzyszenia rodziców) z krajów objętych programem Partnerstwo Wschodnie oraz z Rosji, Polski i Norwegii.

"W rosyjskich szkołach są problemy z uczeniem o demokracji. Nie ma takiego przedmiotu, na którym mogłaby być przekazywana wiedza na temat prawa, w tym praw człowieka. Uczniowie nie wiedzą nic o Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, nie znają też dokumentów rosyjskich odnoszących się do tej kwestii. Mam nadzieję, że dowiem się tutaj, jak rozmawiać z uczniami na ten temat i uda mi się przekonać dyrektora szkoły, by uczyć uczniów o ich prawach" - powiedziała dziennikarzom Irina Dawidowicz, nauczycielka jednego z gimnazjów w Omsku na Syberii.

Zajęcia rozpoczęły się w sobotę, potrwają tydzień. Prowadzone są w centrum szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w podwarszawskim Sulejówku.

Partnerstwo Wschodnie to zgłoszona przez Polskę i Szwecję inicjatywa zbliżania do Unii Europejskiej jej sześciu wschodnich sąsiadów: Ukrainy, Gruzji, Mołdawii, Armenii, Azerbejdżanu i Białorusi. Partnerstwo Wschodnie nie zakłada członkostwa sześciu poradzieckich krajów w UE. Przewiduje jednak ich stopniową i daleko idącą integrację z unijnymi politykami, gospodarką i prawem.(PAP)

dsr/ ls/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)