Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zakończono przebudowę falochronu wschodniego w Świnoujściu

0
Podziel się:

Zakończyła się, trwająca ponad 2 lata, przebudowa falochronu wschodniego
w Świnoujściu, który m.in. osłoni powstający tu gazoport. Inwestycja poprawi też bezpieczeństwo
żeglugi na podejściu do portów Szczecin-Świnoujście. Jej koszt to 42 mln zł.

Zakończyła się, trwająca ponad 2 lata, przebudowa falochronu wschodniego w Świnoujściu, który m.in. osłoni powstający tu gazoport. Inwestycja poprawi też bezpieczeństwo żeglugi na podejściu do portów Szczecin-Świnoujście. Jej koszt to 42 mln zł.

Umocniono i zabezpieczono przed erozją prawie 1462 metry zachodniej skarpy około półtorakilometrowej budowli, przy jednoczesnym przystosowaniu jej do głębokości toru wodnego 14,5 metra - poinformowała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Szczecinie Ewa Wieczorek.

W części podwodnej ułożono ponad pięć tysięcy sztuk wypełnionych kamieniem tzw. materacy gabionowych. Wykonano również podwodne narzuty z kamienia o łącznej kubaturze ponad 49 tys. m. sześc. Zespoły nurkowe przepracowały pod wodą w sumie około 4300 godzin.

Koszt inwestycji to około 42 mln zł., w tym współfinansowanie unijne wyniosło nieco ponad 34 mln zł.

Urząd Morski w Szczecinie planuje udostępnienie budowli mieszkańcom i turystom w przyszłym roku, zastrzega jednak możliwość okresowego zamknięcia wstępu na nią, związanego z trwającą na wschód od falochronu budową infrastruktury, zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego w Świnoujściu.

Wykonawcą przebudowy falochronu było konsorcjum firm Hydrobudowa Gdańsk oraz Energopol Szczecin.

Świnoujski falochron wschodni wybudowano w XIX w. z piasku i kamieni wzmocnionych konstrukcją betonową. Stale był on narażony na niszczące działanie morza, wymagał gruntownego wzmocnienia, m.in. poprzez układanie na nim materacy gabionowych.

Przebudowa falochronu wschodniego to także część inwestycji, jaką jest budowa terminalu przeładunkowego gazu LNG, czyli gazoportu. Falochron ma osłaniać budowany port zewnętrzny od strony ujścia Świny.

Terminal LNG w Świnoujściu, którego częścią będą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m sześc. każdy, ma ruszyć w 2014 r. i pozwolić na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. (PAP)

epr/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)