Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zakończył się I etap projektu edukacyjnego MHP "Rówieśnicy"

0
Podziel się:

Historie żołnierzy wyklętych, członków tajnych organizacji i działaczy
Solidarności udokumentowane zdjęciami, listami i pamiątkami rodzinnymi były tematem prac
przesłanych przez młodzież na projekt edukacyjny Muzeum Historii Polski "Rówieśnicy".

Historie żołnierzy wyklętych, członków tajnych organizacji i działaczy Solidarności udokumentowane zdjęciami, listami i pamiątkami rodzinnymi były tematem prac przesłanych przez młodzież na projekt edukacyjny Muzeum Historii Polski "Rówieśnicy".

Projekt edukacyjny "Rówieśnicy" skierowany był do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Ich zadaniem było odnalezienie i opisanie losów rówieśników, którzy w latach 1945-1989 walczyli o niepodległość i suwerenność państwa, nie zgadzali się na narzuconą rzeczywistość lub brali udział w niezależnej działalności kulturalnej. Jak podkreślają organizatorzy, młodzież znakomicie wywiązała się z zadania.

"Często poszukiwania rozpoczęli we własnych rodzinach, szkołach, przeszukali archiwa rodzinne i przejrzeli kroniki szkolne, przeprowadzili wywiady z najbliższymi. Wielu bohaterów prac to osoby żyjące. Uczestnicy konkursu sięgnęli także do zasobów archiwów państwowych, muzeów i zbiorów regionalistów. Konkurs w twórczy i odkrywczy sposób zainteresował młodych ludzi historią. Wielu uczestników stwierdziło, że udział w projekcie był dla nich ogromną przygodą i możliwością innego, bezpośredniego i namacalnego spotkania z historią" - opowiadał PAP Marek Stremecki, rzecznik Muzeum Historii Polski organizującego projekt.

Wśród bohaterów prac znaleźli się: żołnierze wyklęci, członkowie tajnych organizacji i działacze Solidarności. Poznajemy historie tych z pozoru zwykłych nastolatków, kilkunastoletnich dziewcząt i chłopców, aresztowanych i skazanych na więzienie, a nawet na karę śmierci. Autorzy prac, opisując swoich rówieśników, często porównywali swój sposób patrzenia na świat, warunki życia czy możliwości rozwoju, z sytuacjami, z jakimi musieli się zmierzyć ich bohaterowie.

W ocenie organizatorów, prace zaskakują zaangażowaniem uczestników i ich pragnieniem dotarcia do jak najpełniejszej informacji o wybranych osobach m.in. poprzez szczegółowe wywiady przeprowadzane ze swoimi bohaterami. Młodzież organizowała także akcje promujące bohaterów prowadząc blogi, przygotowując wystawy, przeprowadzając ankiety, pisząc artykuły do lokalnej prasy i na strony internetowe czy rysując komiksy. Działania te dały opisywanym bohaterom szansę na przypomnienie i utrwalenie ich historii, nie tylko w środowisku lokalnym.

Członkowie sześciu zespołów nagrodzonych w I etapie konkursu w lipcu rozpoczną warsztaty w Łódzkiej Szkole Filmowej. Ich efektem mają być etiudy filmowe o wybranych bohaterach.

Laureatów I etapu konkursu wyłoni jury w składzie: Maciej Drygas (przewodniczący jury), Wojciech Tomczyk, Krzysztof Persak, Eliza Dzwonkiewicz oraz Gabriela Sierocińska-Dec.

Honorowy patronat nad konkursem objęli minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski oraz minister edukacji narodowej Katarzyna Hall.

Patronem medialnym projektu jest m.in. Polska Agencja Prasowa. (PAP)

akn/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)