Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zaległości w remontach torów to ponad 47 mld zł

0
Podziel się:

Jak wylicza PKP PLK, od 1998 roku na infrastrukturę kolejową przeznaczono tylko 17,7 miliarda.

Zaległości w remontach torów to ponad 47 mld zł
(Paweł Michalik/CC/Wikipedia)

Tyle trzeba wydać, żeby przywrócić wszystkim polskim liniom kolejowym parametry, do jakich zostały zaprojektowane - mówi prezes zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Szafrański.

Z tego około 36,6 mld zł pochłonąłby remont torów i obiektów inżynieryjnych, około 8 mld zł byłoby potrzebne na urządzenia automatyki i telekomunikacji, a około 3 mld zł potrzebuje energetyka. Jak wyjaśnił Szafrański, to efekt zbyt niskich nakładów na bieżące utrzymanie sieci kolejowej. Powoduje to narastanie i tak dużych zaległości remontowych na polskiej kolei.

W Polsce obecnie jest czynnych ponad 19 tys. km linii kolejowych. Jak wylicza PKP PLK, od 1998 roku na infrastrukturę drogową i kolejową przeznaczono łącznie 125,5 mld zł - z tego ok. 108 mld zł, czyli ponad 86 proc. wszystkich nakładów, poszło na drogi. Jak mówił Szafrański, efekt niedofinansowania kolei jest taki, że inwestycje dotyczą około 1 tys.-1,5 tys. km linii. - _ Reszta umiera _ - zaznaczył. Według wyliczeń kolejarzy, przy obecnych nakładach, są w stanie utrzymać ok. 4,3 tys. km linii tak, żeby ich stan się nie pogarszał.

Według stanu na koniec ubiegłego roku, około 37 proc. linii było w dobrym stanie technicznym, 38 proc. było w stanie zadowalającym, a 25 proc. - w niezadowalającym. Oznacza to, że jedna czwarta linii kolejowych kwalifikuje się do jak najszybszego remontu.
_ - Na ponad 1,5 tys. km linii można jechać z prędkością do 30 km/godz. To tempo dobrego rowerzysty _ - powiedział Szafrański.

Według PKP PLK do 2015 r. ze względu na stan techniczny trzeba będzie wyłączyć z ruchu około 4 tys. km linii kolejowych. _ Pora odpowiedzieć sobie na pytanie, jakich torów potrzebujemy, o jakich parametrach, i ile jesteśmy gotowi na to wydać. Przy obecnych nakładach i długości sieci pieniędzy jest za mało _ - wyjaśnił Szafrański.

Jego zdaniem można się zdecydować na zamknięcie części torów, trzeba to jednak poprzedzić analizą. _ Nie ma co lamentować po linii, która powstała w XIX w. i jeżdżą nią zaledwie dwa pociągi na dobę. Część linii może zostać przeznaczona tylko dla ruchu towarowego, bo na nich prędkości mogą być dużo niższe niż na liniach, po których jeżdżą także pociągi pasażerskie _ - powiedział.

Dodał, że aż 95 proc. ruchu kolejowego koncentruje się na ok. 11-12 tys. km torów.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/10/t85002.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/pkp;nik;podal;stare;dane;bedziemy;przygotowani;do;euro,75,0,663883.html) PKP: NIK podał stare dane, będziemy przygotowani do euro Kolejarze uważają, że zostali potraktowani niesprawiedliwie.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/163/t96163.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/po;wakacjach;zmiany;w;rozkladzie;jazdy;pociagow,153,0,660121.html) Po wakacjach zmiany w rozkładzie jazdy pociągów Część pociągów zniknie, część przybędzie, a niektóre zmienią godziny kursowania.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/30/t99614.jpg ) ] (http://manager.money.pl/styl/ciekawostki/artykul/kolej;w;belgii;daje;pracownikom;premie;za;nepotyzm,118,0,659830.html) Kolej w Belgii daje pracownikom premię za nepotyzm SNCB boryka się z problemem braku chętnych do zatrudnienia.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)