Zbyt wysoka emerytura przyznana przez błąd ZUS? Nie trzeba zwracać
ZUS nie może żądać zwrotu nadpłaconych emerytur, jeśli błąd leży po jego stronie. Instytucja może domagać się zwrotu, jeśli to płatnik wprowadzi Zakład w błąd, ale nie za okres dłuższy niż trzy lata.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie ma prawa żądać zwrotu nadpłaconych emerytur, jeśli pomyłka w wypłacie wynika z błędu tej instytucji. Zgodnie z ustawą o emeryturach i rentach z FUS (Funduszu Ubezpieczeń Społecznych), świadczenia uznane za nienależnie pobrane mogą być odzyskane tylko w określonych przypadkach.
ZUS i żądanie zwrotu emerytury
ZUS może domagać się zwrotu nadpłaconych świadczeń jedynie wtedy, gdy emeryt celowo wprowadził instytucję w błąd, np. przy wykazywaniu nieprawdziwych informacji o zatrudnieniu przed 1999 r. Do tego czasu do świadczenia wlicza się bowiem tzw. kapitał początkowy. W takim przypadku nadwyżka będzie potrącana z bieżącej emerytury, ale nie za okres dłuższy niż trzy lata.
Błędy w obliczeniach emerytur mogą wynikać z nieprawidłowego ustalenia wspomnianego kapitału początkowego. To hipotetyczne składki, które byłyby odprowadzone przed 1999 r., gdyby istniały indywidualne konta ubezpieczonych. Waloryzowane co rok składki wprowadził w ramach reformy systemu emerytalnego rząd Jerzego Buzka.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Impact'25 - Mirosław Czeka; Prezes Zarządu BGK
W szczególnych okolicznościach ZUS może odstąpić od żądania zwrotu nadpłaty w całości lub częściowo. Ustawa nie precyzuje jednak, co oznaczają "szczególne okoliczności". Prawo dotyczące wspomnianych przypadków zapisane jest w art. 138 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.