Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie

Serwis edukacyjny eurobanku i Money.pl

Money.plTwoje finanse - eurobank i Money.plUbezpieczenie od utraty pracy. Dla kogo i ile kosztuje?
2012-06-19 09:21

Ubezpieczenie od utraty pracy. Dla kogo i ile kosztuje?

2 minuty czytania
Ubezpieczenie od utraty pracy. Dla kogo i ile kosztuje?
fot: Goldfaery/iStockphoto

Gdy na rynku pracy panuje duża niepewność, wzięcie kredytu, który będziemy spłacać przez wiele lat obarczone jest dodatkowym ryzykiem. Banki oferują produkt, który pozwoli je zminimalizować.

Ubezpieczenie od utraty pracy ma zabezpieczać kredytobiorcę przed ewentualnymi kłopotami ze spłatą naszych zobowiązań. - Z definicji jest przeznaczone dla osób, które są zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Ale na rynku dostępne są także warianty skierowane do osób prowadzących działalność gospodarczą, uwzględniające jej zaprzestanie - mówi Zuzanna Nadolska, ekspert eurobanku.

Przedsiębiorcy muszą jednak liczyć się z bardziej skomplikowanymi procedurami. - Ogólne warunki ubezpieczenia w bankach faktycznie przewidują możliwość skorzystania z ubezpieczenia również dla przedsiębiorców, ale w takim przypadku uzyskanie świadczenia ubezpieczeniowego może wiązać się z koniecznością przeprowadzenia postępowania upadłościowego, lub udowadniania przed ubezpieczycielem, że likwidacja firmy wynikała z ponoszonych strat, a nie chęci „wyciągnięcia” odszkodowania od ubezpieczyciela - dodaje Arkadiusz Rojek, ekspert Powszechnego Domu Kredytowego.

Choć wielu może zniechęcać dodatkowy koszt, to bankowcy podkreślają, że w czasach kryzysu wykupienia ubezpieczenia od utraty pracy powinni rozważyć wszyscy kredytobiorcy. - A już z całą pewnością osoby samotne, będące jedynymi żywicielami rodziny lub osoby, które w przypadku utraty pracy, nie będą miały możliwości spłaty kredytu - mówi ekspert eurobanku.

Może się zresztą zdarzyć i tak, że osoby będące w takiej sytuacji będą musiały ubezpieczenie wykupić. - Bank może określić ubezpieczenie na wypadek utraty pracy jako wymagane zabezpieczenie warunkujące wypłatę kredytu - spotyka się to np. przy kredytach hipotecznych. Jednakże zwykle jest to dodatkowa ochrona oferowana klientom na zasadach całkowitej dobrowolności - tłumaczy Zuzanna Nadolska z eurobanku.

Uwaga na wyłączenia

Na co warto szczególnie zwrócić uwagę, gdy zapoznajemy się z ofertą takiego ubezpieczenia? - Tak jak w przypadku każdego ubezpieczenia koniecznie należy zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia. To podstawowy dokument, który pozwoli nam określić czy proponowana przez bank oferta jest dla nas atrakcyjna i czy w ogóle zabezpiecza ryzyka, na które jesteśmy narażeni - podkreśla ekspert Powszechnego Domu Kredytowego.

- Warto zwrócić uwagę na wyłączenia i sprawdzić, czy już w momencie podpisywania umowy kredytowej nie występuje sytuacja, która uniemożliwia wypłatę odszkodowania, np. emeryci lub renciści dorabiający sobie na etacie w razie utraty pracy nie uzyskają prawa do zasiłku, co w przypadku wielu produktów jest warunkiem uzyskania odszkodowania. Kredytobiorca nie może też przebywać na okresie wypowiedzenia w momencie przystępowania do ubezpieczenia - zaznacza ekspert eurobanku.

Gdy już stracimy pracę

Na jakie wsparcie możemy liczyć, gdy stracimy źródło dochodów? - Ubezpieczyciel może spłacać raty za klienta maksymalnie przez rok, jednak co do reguły nie trwa to dłużej niż okres pobierania przez nas zasiłku dla bezrobotnych. Posiadanie statusu bezrobotnego z prawem do zasiłku jest z resztą zazwyczaj wymagane do uzyskania świadczenia ubezpieczeniowego - mówi ekspert PDK.

Ważne jest, by utrata pracy nastąpiła, nie z winy czy inicjatywy kredytobiorcy. Zwykle z polisy nie mogą skorzystać osoby zwolnione dyscyplinarnie, rozwiązujące umowę o pracę za porozumieniem stron lub same składające wypowiedzenie.

Ile to kosztuje? - Trudno mówić o przeciętnym koszcie - zależy on od zakresu ubezpieczenia, kwoty kredytu, rodzaju kredytu, czasu trwania ochrony. Również formy pobierania opłaty są bardzo różne. Część banków dolicza koszt ubezpieczenia do kredytu, część dopuszcza samodzielne uiszczenie opłaty, jeszcze inne rozkładają składkę na raty lub pobierają ją jednorazowo za cały okres, czy też część okresu ochrony z góry - wylicza Zuzanna Nadolska z eurobanku.

Ekspert PDK podkreśla, że najczęściej stosowana jest płatna z góry składka na okres od roku do trzech lat. Ubezpieczenia w takim wariancie zazwyczaj kosztują od 0,7 proc. (za rok) do 3,7 proc. (za 5 lat) kwoty udzielonego kredytu. Po tym okresie do raty doliczana jest miesięczna składka. - W kilku bankach pojawia się możliwość płacenia co miesiąc dodatkowej składki obliczonej albo jako pewien procent wysokości raty kredytu, lub całkowitej kwoty udzielonego kredytu - dodaje Arkadiusz Rojek.

Piotr Kowalski, dziennikarz Money.pl

oceń artykuł(słaby)

(bardzo dobry)