Jak zmotywować pracowników i zmniejszyć rotację w zepole

Kilkustopniowy system premii pozwala na nagrodzenie dużej liczby pracowników symbolicznie - niewielkimi kwotami. Grupę najlepszych motywują do poprawy efektywności wyższe sumy.

Obraz
Źródło zdjęć: © Dreamstime.com

Początkowy okres pracy wymaga największego zaangażowania z punktu widzenia pracodawcy. Nowy pracownik to czas i pieniądze zainwestowane w pozyskanie oraz wstępne wyszkolenie.

Rotacja kadr jest szczególną bolączką firm call center. Według raportu Siły Telemarketingu tylko około 1/3 konsultantów pracuje w firmach call center dłużej niż miesiąc, a średni okres pracy w jednej firmie to 6-7 miesięcy. Częstym zjawiskiem jest rotacja między kilkoma firmami, ale pozostawanie w tej branży

Pierwszy krok: właściwa rekrutacja

Kluczem długotrwałego utrzymania pracowników jest proces rekrutacji. Kryteria selekcji pracowników muszą mieć swoje źródło w strategii personalnej firmy. Bardzo ważne jest poszukiwanie konkretnego potencjału w kandydatach oraz umiejętności przydatnych w realizacji konkretnych zadań telemarketingowych.

Zbudowanie niskorotującego, efektywnego zespołu sprzedażowego to zadanie na około 3 miesiące. Zwykle spośród 100 zatrudnionych konsultantów rozpoczynających pracę zauważymy po tym okresie 10 _ gwiazd sprzedażowych _ i około 10 osób, które nie mogą odnaleźć się w tym zawodzie, mimo prawidłowego procesu rekrutacji i szkoleń. Kluczowe dla stabilności zespołu jest pozostałe 80 osób, które realizują równe, zgodne z oczekiwaniami wyniki. Aby móc pozyskać taki skład należy przejrzeć około 450 CV, spotkać się z 250 osobami, z czego praca i szkolenie zostaną zaproponowane 150 osobom. Około 125 osób ukończy szkolenie, a tylko 100 podejmie pracę.

Motywacja finansowa

Gdy już uda się osiągnąć pożądany pułap w zakresie ilości i kwalifikacji zespołu pracowników, firma staje przed dużo trudniejszą kwestią – jak utrzymać pracownika i motywować do rozwoju oraz efektywnej pracy. Podstawowym narzędziem motywującym pracowników call center jest czytelna komunikacja stawek podstawowych:

  • Nagradzanie wyników, systemy prowizyjne – nagradzające za każdą pozyskaną sprzedaż lub osiągnięcie jednostkowe danego wskaźnika sukcesu akcji telemarketingowej, systemy premiowe nagradzające osiągniecie parametrów jakościowych: stałość wyników, jakość rozmów, efektywność wykorzystania czasu pracy lub bazy danych.
    • Premie oparte są na kilkustopniowym systemie premiowym. Ważne jest aby pierwsze progi premiowe były osiągalne dla jak największej ilości konsultantów. Zwykle jest to poziom realizacji około 90% zakładanego celu optymalnego. Najwyższy próg premiowy tworzony jest by nagrodzić osoby osiągające wyniki przekraczające oczekiwania. Zwykle bazą do jego wypłaty jest osiągnięcie powyżej 130% celu optymalnego. Wysokość premii powinna odpowiadać kilkukrotności bazowej stawki godzinowej.
    • Konkursy organizowane w ramach grupy sprzedażowej. Zwykle mają charakter działań doraźnie motywujących, aktywizujących zespół. Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród konsultantów wskazują, że ten element jest istotnym elementem motywacyjnym, a konsultanci widzą w nim poważny czynnik motywacji długofalowej. Jeżeli zadba się o właściwą oprawę ogłaszania wyników konkursów i wręczania nagród, stają się one istotnym elementem team-buldingowym.
Obraz

Pozafinansowe narzędzia motywacji

Duży wpływ na motywację pracowników ma możliwość pracy przy jednym projekcie telemarketingowym. Pracownicy call center mają wtedy szansę stać się ekspertami w swojej dziedzinie i wyspecjalizować się np. w sprzedaży i obsłudze produktów bankowych, telefonii komórkowej lub dóbr FMCG.

Powszechnie stosowanym środkiem motywacyjnym są wyróżnienia wewnętrzne, np. tytuł pracownika miesiąca, wyróżnienia ustne na spotkaniach, lub możliwość współtworzenia i opiniowania rozwiązań telemarketingowych, np. współtworzenie skryptów, szkolenia wstępnego itp. Według danych opublikowanych podczas konferencji Siła Telemarketingu w 2009 roku bardzo motywująco działa na pracowników call center możliwość rozwoju oraz dostęp do szkoleń.

Ogromne znaczenie dla motywacji i utrzymania pracowników call center ma aranżacja biura. Koniecznie muszą się w nim znaleźć stanowiska pracy, które zapewnią bezpieczną i wygodną pracę, jednocześnie umożliwiając zachowanie kontaktu między konsultantami.

Kolejnym, niedocenianym elementem motywacyjnym jest stała, prawidłowo podawana informacja zwrotna przekazywana konsultantom przez kierownika, liderów i trenera. Dzięki temu nasi Konsultanci wiedzą w jakich obszarach są świetni i mogą się na nich skupić lub co wymaga korekty. Ważne jest aby informacja zwrotna była przekazywana konsultantom w sposób usystematyzowany, stały i zgodny ze standardami. Dzięki takiemu działaniu nasi Konsultanci wiedzą, że są ważnym elementem organizacji oraz że firma gotowa jest inwestować i rozwijać ich kompetencje. Uzyskujemy dzięki temu dodatkowy atut w postaci zwiększonego poczucia przynależności i lojalności.

Autorka pracuje jako dyrektor Operacyjny Call One SA

Wybrane dla Ciebie
Najniższa waloryzacja od lat? Tak zmienią się emerytury w 2026 roku
Najniższa waloryzacja od lat? Tak zmienią się emerytury w 2026 roku
230 tys. osób. Wojsko wezwie też 50-latków z nieuregulowanym statusem
230 tys. osób. Wojsko wezwie też 50-latków z nieuregulowanym statusem
"Dzieci były dumne". Volkswagen zamyka fabrykę w Dreźnie
"Dzieci były dumne". Volkswagen zamyka fabrykę w Dreźnie
Luka VAT w Polsce. Eksperci informują o poprawie
Luka VAT w Polsce. Eksperci informują o poprawie
Pożar kawiarni na Krupówkach. Dwie osoby trafiły do szpitala
Pożar kawiarni na Krupówkach. Dwie osoby trafiły do szpitala
Modernizują linię kolejową w woj. śląskim. Oto prędkość, z jaką pojadą pociągi
Modernizują linię kolejową w woj. śląskim. Oto prędkość, z jaką pojadą pociągi
Ceny rosyjskiej ropy pikują. Sankcje USA powodują gwałtowne spadki
Ceny rosyjskiej ropy pikują. Sankcje USA powodują gwałtowne spadki
Miliardy euro dla Ukrainy. Kanclerz Niemiec: tych pieniędzy Rosja nie odzyska
Miliardy euro dla Ukrainy. Kanclerz Niemiec: tych pieniędzy Rosja nie odzyska
Wigilijny koszyk 2025 r. Karp zdecydowanie droższy niż przed rokiem
Wigilijny koszyk 2025 r. Karp zdecydowanie droższy niż przed rokiem
Coraz więcej Polaków opuszcza Wielką Brytanię
Coraz więcej Polaków opuszcza Wielką Brytanię
Jak chronić oszczędności w obliczu wojny? Oto porady eksperta
Jak chronić oszczędności w obliczu wojny? Oto porady eksperta
Trump chwali się sukcesem swoich "złotych kart". USA sprzedały je już za 1,5 mld dol.
Trump chwali się sukcesem swoich "złotych kart". USA sprzedały je już za 1,5 mld dol.