Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przedsiębiorco! Zgłoś w gminie swój PESEL

0
Podziel się:

Tylko do końca roku przedsiębiorcy mają czas na uzupełnienie swoich danych w ewidencji działalności gospodarczej.

Przedsiębiorco! Zgłoś w gminie swój PESEL

Od sierpnia br. obowiązuje większość przepisów nowej “konstytucji” przedsiębiorców – ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jednak to nie ta ustawa reguluje zasady dokonywania i aktualizowania wpisu w gminnej ewidencji działalności gospodarczej.

O tym, jakie dane powinny znaleźć się we wpisie mówią przepisy “starej” ustawy Prawo działalności gospodarczej. Zawarte tu zasady weszły w życie 1 stycznia br. i będą obowiązywały jeszcze przez dwa lata, do 31 grudnia 2006 roku.

Zgodnie z aktualnie obowiązującym art. 7b ust. 2 ustawy Prawo działalności gospodarczej zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:

· oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada
· oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca wykonywania działalności gospodarczej
· określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD)
· wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy, którzy działają dłużej niż rok powinni dokładnie sprawdzić, jakie dane przekazali do gminy. Poprzednio nie wymagano podawania numeru PESEL ani PKD!

Nakaz uzupełnienia do końca roku ww. informacji wynika bezpośrednio z art. 8 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy - Prawo działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 217, poz. 2125). Zgodnie z tym przepisem przedsiębiorcy wpisani do ewidencji działalności gospodarczej muszą zgłosić brakujące dane (PESEL, PKD) w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie noweli (czyli do dnia 31 grudnia 2004 roku).

UWAGA! Przedsiębiorcy, którzy nie uzupełnią swoich danych mogą spotkać się z odmową wydania aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

W większość gmin dostarczenie brakujących informacji nie niesie ze sobą konieczności poniesienia jakichkolwiek opłat.
Jeżeli jednak przedsiębiorca, przy okazji zgłaszania numeru PESEL i PKD, wystąpi o dokonanie innych zmian, np. adresu zakładu, bądź zawęzi lub rozszerzy dotychczasowy przedmiot wykonywanej działalności – będzie musiał ponieść wydatek w wysokości 50 zł.

Może się też okazać, iż uzupełnienie wymaganych danych po dniu 31.12.2004r. będzie również podlegało opłacie.

Polską Klasyfikację Działalności można znaleźć na stronie na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)