Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Rzecznik ochrony konsumentów. Czym się zajmuje?

0
Podziel się:

Rzecznik ochrony konsumentów broni konsumentów przed sprzedawcami, którzy łamią prawo. Działa, jeśli przedsiębiorcy nie przestrzegają praw należnych klientom.

W przypadku zbiorowych naruszeń interesów konsumentów sprawa może być zgłoszona do prezesa UOKiK
W przypadku zbiorowych naruszeń interesów konsumentów sprawa może być zgłoszona do prezesa UOKiK (pixabay.com / CC0)

Czasem może się zdarzyć, że sprzedawca nie dochowa należytej staranności albo też celowo złamie prawo wobec klienta. Takie wypadki opisywane są na forach internetowych czy blogach. Trzeba wiedzieć, że jeśli klient czuje się poszkodowany, nie jest z tym samy. Pomóc może mu rzecznik ochrony konsumentów.

Co robi rzecznik ochrony konsumentów?

O tym, w jakim zakresie może pomóc rzecznik, mówi nam Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Reguluje ona zasady, według których rzecznik wykonuje swoje zadania.

Jeśli zbiorowe interesy klientów są naruszone, sprawa powinna trafić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Takiej ochrony udzielają też samorządy, a także różne organizacje konsumenckie. Należy do nich również rzecznik konsumentów. Jeśli naruszenie prawa jest sytuacją indywidualną, warto zwrócić się o pomoc do miejskiego lub powiatowego rzecznika ochrony konsumentów. Taka pomoc doradcza jest bezpłatna.

Żeby zostać rzecznikiem konsumentów, osoba taka musi mieć wyższe wykształcenie i przynajmniej pięć lat praktyki zawodowej.

Rzecznik praw konsumenta przede wszystkim:

  • świadczy bezpłatne porady, a także udziela informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów;
  • składa wnioski w sprawie zmiany przepisów prawa miejscowego, związanych z ochroną konsumentów;
  • występuje do przedsiębiorców w sprawach naruszenia praw konsumentów;
  • współdziała z właściwymi miejscowo delegaturami UOKiK.

Co może rzecznik ochrony konsumentów?

Jeśli doszło do naruszenia interesów konsumenta, to rzecznik może wystąpić z powództwem dla takiego poszkodowanego. Może też, jeśli klient na to wyrazi zgodę przystąpić do postępowania, które już się toczy. W przypadku ochrony praw konsumenckich rzecznik ma stanowisko oskarżyciela publicznego.

Rzecznik konsumentów ma prawo do zawiadomienia UOKiK o tym, że konkretny przedsiębiorca może naruszać interesy konsumentów.

Do końca marca następnego roku rzecznik musi złożyć sprawozdanie z działalności za poprzedni rok. Jest zobowiązany do przekazania go miejscowego oddziałowi UOKiK.

Naruszenie indywidualnych interesów konsumentów – obowiązki przedsiębiorcy

Jeśli rzecznik zwróci się do przedsiębiorcy, ten musi mu udzielić wyjaśnień, także przekazać informacje związane ze sprawą. Jest też zobowiązany do tego, żeby ustosunkować się do uwag rzecznika.

Jeśli takich obowiązków nie dopełni, rzecznik ma prawo wystąpić do sądu o nałożenie grzywny na przedsiębiorcę.

Zbiorowe interesy konsumentów

Jeśli praktyki, które stosuje przedsiębiorca, są nieuczciwe i obejmują nieograniczoną liczbę konsumentów, mówimy wtedy o zbiorowym naruszeniu interesów konsumentów.

Chodzi tu np. o to, że obsługa klienta odbywa się w taki sposób, że nie jest możliwe złożenie reklamacji lub gdy umowa zawiera niedozwolone klauzule. Jeśli do takiego naruszania zbiorowych interesów dochodzi, to może to być zgłoszone na piśmie do prezesa UOKiK. Wtedy organ ten może wydać postanowienie, że wszczyna postępowanie w tej sprawie.

Takie postępowanie nie powinno trwać dłużej niż dwa miesiące, a jeśli sprawa jest wyjątkowo skomplikowana, to w ciągu 3 miesięcy od momentu, gdy zostało wszczęte.

msp
poradnik seo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)