Budimex z najkorzystniejszą ofertą na drogę wodną do przekopu Mierzei Wiślanej

Oferta Budimeksu, warta ok. 574 mln zł brutto, została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na II część inwestycji pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", poinformował dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.

Obraz

"Najkorzystniejsza oferta należy do Budimeksu i ma wartość 574 mln zł. Zadanie polega na budowie drogi wodnej i budowli hydrotechnicznych. Termin wykonania wynosi 24 miesiące" - powiedział Piotrzkowski podczas konferencji prasowej.

"Mam nadzieję, że na początku przyszłego roku będzie można przystąpić do podpisania umowy" - dodał.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk dodał, że prace nad przekopem Mierzei Wiślanej, który stanowią I część całej drogi wodnej, przebiegają zgodnie z planem.

"Jesteśmy obecnie na etapie zaawansowania ponad 40%. Realizujemy układ drogowy, most południowy jest obecnie instalowany. Cieszymy się, że pandemia nie zahamowała prac, są realizowane zgodnie z planem" - powiedział.

Druga część inwestycji obejmie przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe oraz budowę przystani niskich, które ułatwią dostęp do rzeki. Powstanie również most obrotowy nad rzeką Elbląg w Nowakowie. Zbudowany zostanie też nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów oraz trasami dojazdowymi. Łączna długość dróg wyniesie około 1,5 km.

Wcześniej resort podkreślał, że Przekop Mierzei Wiślanej i cała droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to strategiczna inwestycja dla naszego kraju. Dzięki niej Elbląg i okoliczne porty, a także całe woj. warmińsko-mazurskie ma zyskać nowe szanse rozwojowe.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej - zgodnie z harmonogramem - zakończy się w 2022 r.

Wybrane dla Ciebie
Samsung stworzył nowy typ baterii. Osiągają zasięg 960 km w 9 minut
Samsung stworzył nowy typ baterii. Osiągają zasięg 960 km w 9 minut
Pat w kopalni Silesia. Minister zaprasza na rozmowy, górnicy żądają jego przyjazdu
Pat w kopalni Silesia. Minister zaprasza na rozmowy, górnicy żądają jego przyjazdu
Ubyło 100 tysięcy miejsc pracy. Europejska branża moto w coraz głębszym kryzysie
Ubyło 100 tysięcy miejsc pracy. Europejska branża moto w coraz głębszym kryzysie
Małe amerykańskie miasto na krawędzi. Tysiące ludzi na bruk
Małe amerykańskie miasto na krawędzi. Tysiące ludzi na bruk
Benzyna po 5,13 zł. Nowe zdjęcie trafiło do sieci
Benzyna po 5,13 zł. Nowe zdjęcie trafiło do sieci
Komunikat Totalizatora Sportowego. Co z wygranymi?
Komunikat Totalizatora Sportowego. Co z wygranymi?
2025 najlepszym rokiem dla złota od blisko pół wieku. Pokazali liczby
2025 najlepszym rokiem dla złota od blisko pół wieku. Pokazali liczby
Nadchodzą ciężkie czasy dla globalnego handlu. Ostrzegają przed 2026 r.
Nadchodzą ciężkie czasy dla globalnego handlu. Ostrzegają przed 2026 r.
Ukraina znów uderzyła w czuły punkt Rosji. Zapłonęły magazyny z paliwem
Ukraina znów uderzyła w czuły punkt Rosji. Zapłonęły magazyny z paliwem
Zamówili, nie dostali. Tesla w Niemczech pozwana. W grze 120 tys. umów
Zamówili, nie dostali. Tesla w Niemczech pozwana. W grze 120 tys. umów
Stokrotka w nowych rękach. To efekt restrukturyzacji litewskiego giganta
Stokrotka w nowych rękach. To efekt restrukturyzacji litewskiego giganta
Powrót do rekordowych lat pandemii. Biznes w Polsce potrzebuje nowych powierzchni
Powrót do rekordowych lat pandemii. Biznes w Polsce potrzebuje nowych powierzchni