Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

GfK: Obroty w handlu detalicznym w Polsce wzrosną nominalnie o 3,9% r/r w 2019

0
Podziel się:

Wzrost obrotów w handlu detalicznym w Polsce wyniesie w tym roku 3,9%, wynika z badania GfK European Retail Study. W 27 krajach Unii Europejskiej nominalny wzrost obrotów ma wynieść 2%, przy czym największe wzrosty prognozowane są w Rumunii i na Litwie.

GfK: Obroty w handlu detalicznym w Polsce wzrosną nominalnie o 3,9% r/r w 2019

"Większość europejskich konsumentów odczuwa niepewność związaną ze sprzecznymi sygnałami wysyłanymi przez globalny rynek. Z jednej strony sugeruje on niepewność związaną z toczącą się procedurą Brexitu, konfliktami handlowymi i słabszą perspektywą wzrostu na ważnych rynkach eksportowych, jak np. Chiny. Z drugiej strony, konsumentom sprzyjają: solidny rynek pracy, podwyżki płac i umiarkowane ceny ropy naftowej. European Retail Study to unikalne, przekrojowe spojrzenie na kondycję europejskiego handlu, obejmujące porównanie danych dla 27 krajów. Celem badania jest opis sytuacji bieżącej oraz ocena perspektyw dla rozwoju lokalnych europejskich rynków handlowych, szczególnie w odniesieniu do handlu stacjonarnego. Dlatego porównujemy wskaźniki takie jak m.in. siła nabywcza konsumentów, obroty w handlu, podaż powierzchni handlowej oraz jej produktywność czy miejsce wydatków w handlu w ogólnych wydatkach na konsumpcję" - powiedział starszy dyrektor w GfK Przemysław Dwojak, cytowany w komunikacie.

Siła nabywcza w Europie wynosi 16 878 euro w skali roku i wzrosła o 3% w porównaniu do roku poprzedniego. Największy wzrost odnotowała Łotwa - o 10,3%. Zamożność Polaka wzrosła natomiast o 7,7%, wskazano również.

"Warto zaznaczyć, że w przypadku Polski występują duże zróżnicowania regionalne. Mieszkaniec najbiedniejszego powiatu przysuskiego dysponuje siłą nabywczą na poziomie 4 295 euro w skali roku, podczas gdy mieszkaniec Warszawy posiada 13 535 euro" - dodał Dwojak.

"Nowe kraje Unii" zmniejszają dystans do średniej europejskiej, ale wciąż widać znaczące różnice w zamożności pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią Europy. Najzamożniejsze obszary Polski, Czech czy Węgier są ciągle mniej zamożne niż najbiedniejsze obszary w Wielkiej Brytanii, Niemczech lub Francji, podano.

"Prognozujemy, że w 2019 roku w 27 krajach Unii Europejskiej handel stacjonarny wzrośnie o 2%. Motorami wzrostu zostaną kraje Europy Środkowo-Wschodniej, których bogacenie się zwiększa konsumpcję. Włochy powinny wyjść z negatywnego trendu i osiągną wzrost na poziomie 1,1%, w Niemczech handel spadnie z już niskiego poziomu 1% o dodatkowe 0,2%, w Rumunii handel wzrośnie o 7%, a na Ukrainie aż o 11,1%" - skomentował ekspert.

Trendy migracyjne do dużych aglomeracji wyraźnie wpływają na koszty utrzymania lub wynajmu mieszkania, co przekłada się bezpośrednio na trend spadkowy w wydatkach w handlu. W 2018 udział wydatków w handlu w konsumpcji prywatnej spadł o 0,4% do poziomu 30,5% dla 28 krajów UE. Polska ma wynik 35,3%, Niemcy 26%, Węgry 50%, a Ukraina 79,3%. Różnice te wyraźnie ilustrują poziom rozwoju, zamożności, potrzeb i zwyczajów konsumpcyjnych, wskazano również.

"Inflacja: spadek cen energii, który rozpoczął się już pod koniec roku 2018, sugeruje, że wskaźnik inflacji dla UE będzie spadać. Trwające nadal spory handlowe z USA i osłabienie europejskiej gospodarki na początku roku 2019 studzą nastroje ekonomistów. W rezultacie, dla Unii Europejskiej spodziewana jest w 2019 roku niższa stopa inflacji, której wartość wyniesie 1,6%" - czytamy dalej.

Całkowita podaż powierzchni sprzedażowej dla wszystkich krajów objętych badaniem zanotowała wzrost w roku 2018, był on jednak na znacznie niższym poziomie w porównaniu z poprzednimi latami. Wzrost podaży powierzchni sprzedaży na poziomie UE był równoważony wzrostem populacji. W związku z tym podaż powierzchni sprzedażowej na osobę wyniosła 1,13 m2 i pozostała taka sama jak w poprzednim roku. Wśród trzech krajów o największej podaży powierzchni sprzedażowej na osobę znalazły się: Belgia (1,66 m2) i Holandia (1,6 m2) oraz Austria (1,62 m2), podano także.

Nie odnotowano zmian w porównaniu z poprzednim rokiem w czołówce trzech krajów o najwyższej produktywności powierzchni sprzedażowej. Niekwestionowanym liderem pozostał Luksemburg (około 7 250 euro/m2), który zanotował nawet nieznaczny wzrost (1,4%) produktywności powierzchni sprzedażowej w roku 2018. Drugie i trzecie miejsce zajęły odpowiednio Norwegia (około 6 430 euro/m2) i Szwajcaria (około 6 220 euro/m2). Podobnie jak w przypadku podaży powierzchni sprzedaży, istnieją duże różnice w produktywności powierzchni sprzedażowej pomiędzy badanymi krajami europejskimi, a ich wartość znacząco spada w miarę przesuwania się na wschód i południowy wschód UE, podsumowano.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)