Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

GfK: Spadek rynku sprzętu IT spowolnił do 0,5% w I poł. z 5% w całym 2018 r.

0
Podziel się:

Wartość sprzedaży polskiego sektora sprzętu IT spadła o 0,5% w I poł. 2019 r. po spadku o 5% w całym 2018 r., podało GfK. Duży wpływ na tę sytuację miały trzy najważniejsze kategorie: komputery przenośne, monitory oraz urządzenia magazynujące (dyski zew./wew., macierze, dyski sieciowe).

GfK: Spadek rynku sprzętu IT spowolnił do 0,5% w I poł. z 5% w całym 2018 r.

"Rynek IT w Polsce w pierwszej połowie 2019 roku wyraźnie wchodził w fazę stabilizacji. Wartościowo rynek skurczył się zaledwie o 0,5%. Dla porównania cały rok 2018 zakończył się 5-proc. spadkiem. Duży wpływ na tę sytuację miały trzy najważniejsze kategorie: komputery przenośne, monitory oraz urządzania magazynujące (dyski zew./wew., macierze, dyski sieciowe)" - czytamy w komunikacie.

W dalszym ciągu najważniejszy segment na polskim rynku PC stanowią komputery przenośne (około 90% rynku).

"W pierwszej połowie roku 2019 sprzedano blisko 10% mniej urządzeń niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wartościowo rynek skurczył się o około 5%. Pomimo utrzymującego się trendu spadkowego w grupie komputerów przenośnych, obserwowane są dwa istotne segmenty, które mogą w przyszłości odwrócić sytuację na rynku. Pierwszy z nich to laptopy ultracienkie, tzw. ultrathin (komputery o grubości poniżej 21 mm). Ten segment urósł ilościowo i wartościowo o ponad 20%, co w rezultacie spowodowało, że obecnie prawie co drugi klient sięga po tego rodzaju urządzenie. W tym segmencie dużo większym zainteresowaniem cieszą się laptopy o przekątnych 15", z kolei sprzedaż mniejszych uległa silnemu wyhamowaniu i szacuje się, że w kolejnych okresach trend będzie nadal spadkowy" - czytamy dalej.

Drugim istotnym i rosnącym segmentem są komputery gamingowe. Dynamika ich rynku w dalszym ciągu utrzymuje się w trendzie rosnącym (około 10% ilościowo i 15% wartościowo). W grupie laptopów gamingowych bardzo dobre wyniki osiągnęły komputery 17" (blisko 50-proc. wzrost zarówno ilościowo i wartościowo). Natomiast w przypadku komputerów 15" dynamika jest na dużo niższym poziomie (około +5%), podczas gdy jeszcze w 2018 wzrosty były rzędu 30%, podkreśliło GfK.

"Drugą istotną grupą na rynku polskim są monitory komputerowe. Ilościowo i wartościowo w pierwszej połowie 2019 roku popyt urósł o niemal 30%. Podobnie jak w laptopach, trend rosnący obserwowany jest w przypadku większych przekątnych, natomiast małe, poniżej 24", tracą rok do roku. Pierwsza połowa roku wskazuje na wyraźny wzrostowy trend, jeśli chodzi o kategorię monitorów o wysokiej rozdzielczości (= >2K) - sprzedano ich o ponad 70% więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Na tle całej Europy Polska może się również pochwalić bardzo dobrymi wynikami sprzedaży monitorów gamingowych. Rynek po pierwszej połowie 2019 roku urósł około 70% w ujęciu wartościowym. Z kolei monitory zakrzywione w dalszym ciągu w Polsce mają mały udział w całości sprzedaży (10%)" - napisano też w materiale.

Z kolei w grupie urządzeń magazynujących odnotowano w I poł. br. wzrost o ponad 6% wartościowo i o 20% ilościowo. GfK podkreśla, że sukces ten to głównie zasługa pamięci SSD. W pierwszej połowie 2019 roku odpowiadały one za ponad 50% obrotu. Znaczny spadek cen dysków SSD (o około 30%) i wciąż rosnący popyt zaowocowały blisko 70-proc. wzrostem sprzedaży.

"Wyhamowanie trendu spadkowego na polskim rynku IT może świadczyć o tym, że wchodzi on fazę stabilizacji. Rozwój technologiczny oraz wzrost popytu na bardziej zaawansowane rozwiązania przy jednoczesnym spadku cen podzespołów przyczyniły się do rozwoju sprzedaży komputerów ultracienkich, które do tej pory były głównie adresowane do klientów biznesowych i premium. Podobny trend już teraz obserwujemy w kategorii monitorów komputerowych, gdzie większe przekątne wypierają mniejsze. Większy popyt wśród klientów na zaawansowane produkty o ciekawym wzornictwie daje ogromne możliwości producentom na rozwój całej branży IT i poprawę wyników finansowych" - skomentował client business partner i analityk GfK Maciej Piekarski, cytowany w komunikacie.

Dane pochodzą z raportów z działu POS Tracking GfK Polonia. Raporty te powstają na podstawie ciągłego, cyklicznego monitorowania sprzedaży próby sklepów (n=6 590) oferujących dobra trwałego użytku, podano też w materiale.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)