Grupa VRG liczy na dobrą drugą połowę roku, capex wyniesie 15 mln zł

Grupa VRG liczy na dobrą drugą połowę roku, dzięki czemu chce zanotować zysk netto w okolicy zera, a wynik EBITDA utrzymać powyżej zera, poinformowali ISBnews przedstawiciele spółki. Spółka szacuje tegoroczny capex na poziomie 15 mln zł. VRG ma zamknąć 2020 r. z siecią wynoszącą 568 placówek.

Obraz

"Udało nam się doprowadzić do stabilizacji sytuacji w spółce i to we wszystkich obszarach pomimo panującej pandemii. Jesteśmy dobrze przygotowani do II półrocza" - powiedział ISBnews prezes Andrzej Jaworski.

"Nasze wcześniejsze zapowiedzi dotyczące rozwoju sieci na ten rok są aktualne, ale istotniejsza dla nas jest obecnie rentowność niż ilość placówek. W całym roku planujemy zamknąć 47 sklepów, ale będą też otwarcia i na koniec roku szacujemy liczbę sieci na 568 sklepów, czyli o 22 mniej niż w ub. roku" - dodał w rozmowie z ISBnews wiceprezes Radosław Jakociuk, który odpowiada w VRG za piony marek i działalność operacyjną.

Na koniec I półrocza sieć salonów VRG miała 567 punktów (o 19 mniej r/r) w 109 miastach (o 6 więcej r/r) w tym było 141 salonów franczyzowych (+4 r/r). Łącznie spółka operowała na powierzchni handlowej 52,7 tys. m2 powierzchni (-1% r/r).

"W przypadku powierzchni sklepów ten spadek na koniec 2020 r. wyniesie w porównaniu z rokiem poprzednim ok. 3% r/r. W tym roku capex zamknie się kwotą około 15 mln zł" - dodał oddelegowany z rady nadzorczej do zarządu Ernest Podgórski odpowiedzialny za finanse i logistykę w spółce.

Spółce udało się zakończyć negocjacje z centrami handlowymi ws. wysokości stawek za wynajem powierzchni.

"Zakończyliśmy negocjacje ze wszystkim galeriami handlowymi i warunki, jakie wynegocjowaliśmy są dla nas obecnie zadowalające. Skorzystaliśmy również z tarcz. Obecny poziom zatrudnienia w grupie jest optymalny i nie planujemy jakiś decyzji dotyczących dalszych redukcji. Nasza obsada w salonach jest optymalna na ten moment. Traffic w centrach handlowych, gdzie zlokalizowana jest zdecydowana większość naszych punktów, pozostaje jeszcze o około 20% niższy w porównaniu z ubiegłym rokiem" - powiedział Jakociuk.

Spółka jest w dobrej sytuacji płynnościowej. Liczy na poprawę wyniku finansowego w kolejnych kwartałach.

"Naszym celem na ten rok jest utrzymanie EBITDA powyżej zera. Oceniamy, że spadek sprzedaży w naszym scenariuszu bazowym będzie nie większy niż 20% r/r, a udział sprzedaży online wyniesie przynajmniej 25%. Chcemy utrzymać poziom długu netto do EBITDA na poziomie 1,3x i zysku na poziomie około zera. Teraz nasze zadłużenie wynosi mniej niż 80 mln zł, a jednocześnie posiadamy dostęp do finansowania na poziomie 265 mln zł" - powiedział Jaworski.

Jakociuk zwrócił uwagę, że z chwilą wybuchu pandemii i wprowadzenia lockdownu spółka zmniejszyła poziom zamówień o 30% w markach odzieżowych i ok 20% w marce jubilerskiej na okres jesień-zima.

"Na koniec roku szacujemy spadek naszych zapasów o 15% w markach odzieżowych i 5% w jubilerskiej. Sytuacja spółki pozwala nam myśleć pozytywnie o kolejnych miesiącach" - dodał Jakociuk.

"Drugie półrocze będzie lepsze też pod względem marży brutto, ale nie sądzę, aby dało się pokryć jej spadek z pierwszej połowy roku ze względu na zamknięcie sklepów w związku z lockdownem. Na pewno marża zachowa się lepiej w kolejnych miesiącach, ale czy będzie na poziomie z ubiegłego roku - to zobaczymy. Działamy w bardzo nieprzewidywalnych warunkach, jeśli chodzi o epidemię" - podsumował Jakociuk.

W I półroczu marża brutto wyniosła 47,3% (o 4,2 pkt proc. mniej r/r).

Wynik EBITDA (wg MSSF16) wyniósł w I poł. br. 35,8 mln zł wobec 81,5 mln zł rok wcześniej, natomiast marża EBITDA - odpowiednio: 9,6% wobec 16,8%, podano w prezentacji wynikowej.

W I poł. 2020 r. spółka miała 34,3 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 21,47 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 372,34 mln zł w porównaniu z 484,6 mln zł rok wcześniej.

VRG specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji biżuterii oraz kolekcji mody dla kobiet i mężczyzn. Od 2000 r. podstawą strategii spółki jest koncentracja wokół funkcji "operatora" marek, projektanta odzieży i dystrybutora na rynku detalicznym. Jej skonsolidowane przychody w 2019 r. wyniosły 1 068 mln zł.

Marek Knitter

Wybrane dla Ciebie
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat mówi "nie" kandydatce Karola Nawrockiego do Rady Fiskalnej
Senat mówi "nie" kandydatce Karola Nawrockiego do Rady Fiskalnej
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Miedź bije historyczne rekordy. KGHM na celowniku banków, a świat walczy o surowiec
Miedź bije historyczne rekordy. KGHM na celowniku banków, a świat walczy o surowiec
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja