Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

HSBC: 80% firm w Polsce ma wyznaczone cele z zakresu zrównoważonego rozwoju

0
Podziel się:

Co piąta firma w Polsce patrzy z optymizmem na możliwość dalszego rozwoju, jednocześnie prawie 80% z nich planuje wzrost inwestycji w swój biznes i ma wyznaczone cele z zakresu zrównoważonego rozwoju, wynika z badania Kantar "HSBC Navigator Report", przygotowanego na zlecenie HSBC na grupie osób decyzyjnych w przedsiębiorstwach w Polsce i 38 innych rynkach. W celu odbudowy biznesu przedsiębiorstwa będą stawiać w najbliższym czasie na poprawę jakości produktów czy usług oraz na ekspansję na nowe rynki.

HSBC: 80% firm w Polsce ma wyznaczone cele z zakresu zrównoważonego rozwoju

"W ciągu ostatniego roku gwałtownie spadł odsetek firm, które patrzą optymistycznie na możliwość dalszego rozwoju biznesu. Jeszcze jesienią zeszłego roku taka postawa cechowała aż 51% zarządzających firmami w Polsce, przy średniej dla całego świata wynoszącej 47%. Obecnie jest to zaledwie 19%, przy średniej globalnej wynoszącej 29%. Większy pesymizm panuje również wśród polskich zarządzających odnośnie oczekiwanych przychodów na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy. Rok temu aż 88% z nich uważała, że uda się im osiągnąć w tym zakresie wzrost. Obecnie takiego zdania jest 66%, a jeden na pięciu prognozuje spadek. 49% z ankietowanych sądzi, że kolejna fala pandemii zagraża rozwojowi lub odrodzeniu ich biznesów. 27% przewiduje w tym kontekście spadek zakupów czy popytu ze strony klientów" - czytamy w komunikacie.

Skala zmian wprowadzonych w polskich firmach była zbliżona to średniej globalnej. 48% ma za sobą krótkookresowe zmiany i spodziewa się w przyszłości powrotu do swojej wcześniejszej działalności. 24% z nich przeszło dotychczas transformacje o charakterze długookresowym. Większość przeprowadzonych zmian motywowana była koniecznością cięcia kosztów, zmianą sposobu pracy czy niepewną przyszłością. Ponad połowa firm w Polsce (56%) dostosowuje się do zmieniającego się otoczenia. Ponad jedna trzecia (35% w Polsce i 24% na świecie) dobrze prosperuje w nowej rzeczywistości, a mniej niż 1 na 10 (9% w Polsce i 19% na całym świecie) twierdzi, że próbuje obecnie przetrwać z dnia na dzień. Dwie trzecie ankietowanych w Polsce (68%) jest zdania, że wróci do poziomu rentowności biznesu sprzed pandemii COVID-19 do końca 2022 r. 19% z nich uważa, że osiągnie go do roku 2025. 13% badanych uważa z kolei, że już przekroczyło poziom rentowności sprzed pandemii Covid-19. 8% z nich jest natomiast zdania, że powinno wrócić do tego
poziomu do końca obecnego roku, a 1% sądzi, że nigdy już go nie osiągnie, wskazano również.

Zarządzający firmami w Polsce podobnie jak ich zagraniczni koledzy oceniają zmiany, do jakich doszło w handlu międzynarodowym. Prawie dwie trzecie z nich uważa, że stał się on trudniejszy w przeciągu ostatnich 12 miesięcy, a połowa ankietowanych sądzi, że stan ten nie zmieni się przez najbliższe dwa lata. Jednakże trzy czwarte pozytywnie ocenia swoje własne perspektywy w handlu zagranicznym w przeciągu roku do dwóch lat. W przypadku firm europejskich zagraniczna wymiana handlowa stanowiła rok temu 33% ich działalności. W tym roku odpowiadała natomiast za 30%. W Polsce mogliśmy zaobserwować jednak trend odwrotny. Jeszcze rok temu było to 25%, podczas gdy w tym roku badanie Navigator zarejestrowało poziom 37%.

"Jakie działania w obecnej sytuacji planują podjąć zarządzający firmami w Polsce? Firmy będą stawiać na poprawę jakości produktów czy usług (40%), na ekspansję na nowe rynki (33%) czy inwestowanie w customer experience (32%). Firmy zamierzają również zwiększyć w nadchodzącym roku poziom inwestycji w swój biznes. Planuje to aż 79% spośród przebadanych przedsiębiorstw. Dotyczyć one będę głownie dwóch obszarów: marketingu (43%) i innowacji produktowych (41%). Prawie połowa ankietowanych (45%) uważa, że wzrost inwestycji nie przekroczy 10%, ale jedna trzecia (35%) twierdzi, że skala wzrostu inwestycji będzie wyższa. Dla porównania, wśród firm z całej Europy ten poziom zamierza przekroczyć zaledwie 27% przedsiębiorstw" - czytamy dalej.

Prawie osiem na dziesięć polskich firm (79%) zamierza w ciągu najbliższego roku zwiększyć inwestycje technologiczne. Dwa najważniejsze obszary w tym przypadku to technologie umożliwiające docieranie do nowych klientów (41%) oraz zwiększenie innowacyjności produktowej i usługowej (41%). Kolejnym ważnym priorytetem inwestycji technologicznych jest poprawa customer experience (34%), podano w materiale.

Wśród przyszłych priorytetowych obszarów inwestycji polskie firmy wskazują kanały sprzedaży (57%), innowacje procesowe (55%) i zarządzanie przepływami pieniężnymi czy kapitałem (55%). Dla porównania na świecie są to innowacje (46%), podnoszenie kwalifikacji pracowników (45%) oraz zrównoważenie biznesu pod kątem czynników społecznych i środowiskowych (45%).

W przybliżeniu cztery na pięć firm w Polsce (80% w Polsce i 77% na świecie) ma obecnie wyznaczone cele dla szerokiego wachlarza aspektów związanych z zrównoważonym rozwojem. Trzy najczęściej wskazywane obszary dotyczyły zużycia energii (87%), recyklingu materiałów (85%) i zużycia plastiku (85%). Więcej polskich przedsiębiorstw posiada również mierniki zrównoważenia rozwoju związane ze środowiskiem (78%), społeczeństwem (81%) i ładem korporacyjnym (56%), podkreślono także.

Podobnie jak na całym świecie, polskie firmy oczekują, że nacisk na zrównoważony rozwój pomoże im w zwiększeniu sprzedaży. Jeśli chodzi o presję, by być bardziej zrównoważonym, to polskie firmy odczuwają ją obecnie z wielu różnych stron. Według ankietowanych rośnie presja ze strony konsumentów (28%) i łańcucha dostaw (28%), ale także mediów (26%) i pracowników (25%).

Badanie Navigator zostało przeprowadzone w imieniu HSBC przez firmę Kantar. Wyniki przygotowano na podstawie odpowiedzi decydentów z 10 368 przedsiębiorstw, od firm małych i średnich po duże korporacje, operujących w różnych branżach. Respondenci posiadali wpływ na strategiczny kierunek rozwoju firm i reprezentowali szeroki wachlarz ról: kadra kierownicza, finanse, zaopatrzenie, łańcuch dostaw, sprzedaż i marketing. W sumie pomiędzy 11 września a 7 października 2020 r. przebadano 39 rynków.

giełda
wiadomości
giełda na żywo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)