MBFGROUP: strona spółki
21.11.2025, 13:07
MBF Zawarcie umowy ramowej z firmą Franklin w zakresie integracji silników lotniczych, układów napędowych oraz możliwości inwestycji kapitałowej
Zarząd spółki MBF Group S.A. z siedzibą w Warszawie („Emitent”, „Spółka”) informuje, że w dniu 21 listopada 2025 roku została podpisana Umowa Ramowa o współpracy technologicznej w zakresie integracji silników lotniczych („Umowa”) pomiędzy MBF Group S.A. a Franklin Sp. z o.o. z siedzibą w Grudziądzu („Partner”).
Celem Umowy jest ustanowienie ram długoterminowej współpracy w zakresie projektowania, integracji i testów systemów napędowych oraz silników lotniczych w projektach prowadzonych przez Konsorcjum MBF Group. Umowa obejmuje w szczególności prace przy projektach IRYDA Plus (system przechwytywania i zwalczania bezzałogowych statków powietrznych - SPBSP, ang. C-UAS) oraz MALLARD (bezzałogowa platforma transportu towarowego). Firma Franklin Sp. z o.o. jest kontynuatorem działalności i praw do marki Franklin Aircraft Engines - jednego z najstarszych amerykańskich producentów silników lotniczych, którego początki sięgają roku 1902. Historyczne konstrukcje Franklin stosowane były m.in. w samolotach Piper, Stinson oraz w śmigłowcu Bell 47, wykorzystywanym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych i państwa NATO. Marka Franklin odegrała istotną rolę w rozwoju lekkich jednostek napędowych i przyczyniła się do ukształtowania współczesnych standardów w projektowaniu silników lotniczych. Emitent wskazuje, że współpraca z podmiotem posiadającym tak rozpoznawalną historię i dorobek inżynierski wzmacnia projektów Spółki oraz zwiększa ich potencjał eksportowy. Zarząd Spółki zawiadamia, że współpraca obejmie m.in. analizy konstrukcyjne, udział w pracach projektowych nad modułami napędowymi, wspólne testy prototypowe, konsultacje certyfikacyjne oraz integrację układów napędowych z platformami latającymi Emitenta. Strony ustaliły, że zakres współdziałania będzie rozwijany etapowo, a poszczególne zadania będą definiowane w dodatkowych załącznikach i odrębnych porozumieniach technicznych. Emitent podkreśla, że dzięki wzmiankowanej Umowie możliwe stanie się prowadzenie prac integracyjnych oraz rozwojowych w cyklu krajowym, bez konieczności pozyskiwania kluczowych technologii poza granicami Polski. Umowa przewiduje również prowadzenie wspólnych działań o charakterze badawczym, konstrukcyjnym i wdrożeniowym, udział w inicjatywach międzynarodowych oraz wspólne występowanie w postępowaniach ofertowych i projektach przemysłowych związanych z technologiami bezzałogowymi, lotniczymi i specjalistycznymi. W ocenie Emitenta współpraca z Franklin umożliwi w przyszłości rozwój nowych linii produktowych oraz zwiększy konkurencyjność obecnych projektów Konsorcjum na rynku krajowym i zagranicznym. Dodatkowo Zarząd Spółki informuje, że istotnym elementem Umowy jest uzgodnienie możliwości kapitałowego lub quasi-kapitałowego zaangażowania Partnera w projekty Emitenta, w zakresie i formach dopuszczonych przez przepisy prawa oraz po akceptacji właściwych organów korporacyjnych obu stron. W ocenie Emitenta zapis ten otwiera drogę do potencjalnego wzmocnienia finansowania projektów IRYDA Plus i MALLARD oraz stanowi potwierdzenie zainteresowania Partnera długoterminową współpracą. Emitent uznaje niniejszą informację za poufną w rozumieniu art. 17 ust. 1 MAR ze względu na jej istotny wpływ na rozwój projektów technicznych MBF Group S.A., możliwość zwiększenia wartości Spółki oraz potencjalny wpływ na przyszłe przychody wynikające z komercjalizacji systemów bezzałogowych i układów napędowych.
Celem Umowy jest ustanowienie ram długoterminowej współpracy w zakresie projektowania, integracji i testów systemów napędowych oraz silników lotniczych w projektach prowadzonych przez Konsorcjum MBF Group. Umowa obejmuje w szczególności prace przy projektach IRYDA Plus (system przechwytywania i zwalczania bezzałogowych statków powietrznych - SPBSP, ang. C-UAS) oraz MALLARD (bezzałogowa platforma transportu towarowego). Firma Franklin Sp. z o.o. jest kontynuatorem działalności i praw do marki Franklin Aircraft Engines - jednego z najstarszych amerykańskich producentów silników lotniczych, którego początki sięgają roku 1902. Historyczne konstrukcje Franklin stosowane były m.in. w samolotach Piper, Stinson oraz w śmigłowcu Bell 47, wykorzystywanym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych i państwa NATO. Marka Franklin odegrała istotną rolę w rozwoju lekkich jednostek napędowych i przyczyniła się do ukształtowania współczesnych standardów w projektowaniu silników lotniczych. Emitent wskazuje, że współpraca z podmiotem posiadającym tak rozpoznawalną historię i dorobek inżynierski wzmacnia projektów Spółki oraz zwiększa ich potencjał eksportowy. Zarząd Spółki zawiadamia, że współpraca obejmie m.in. analizy konstrukcyjne, udział w pracach projektowych nad modułami napędowymi, wspólne testy prototypowe, konsultacje certyfikacyjne oraz integrację układów napędowych z platformami latającymi Emitenta. Strony ustaliły, że zakres współdziałania będzie rozwijany etapowo, a poszczególne zadania będą definiowane w dodatkowych załącznikach i odrębnych porozumieniach technicznych. Emitent podkreśla, że dzięki wzmiankowanej Umowie możliwe stanie się prowadzenie prac integracyjnych oraz rozwojowych w cyklu krajowym, bez konieczności pozyskiwania kluczowych technologii poza granicami Polski. Umowa przewiduje również prowadzenie wspólnych działań o charakterze badawczym, konstrukcyjnym i wdrożeniowym, udział w inicjatywach międzynarodowych oraz wspólne występowanie w postępowaniach ofertowych i projektach przemysłowych związanych z technologiami bezzałogowymi, lotniczymi i specjalistycznymi. W ocenie Emitenta współpraca z Franklin umożliwi w przyszłości rozwój nowych linii produktowych oraz zwiększy konkurencyjność obecnych projektów Konsorcjum na rynku krajowym i zagranicznym. Dodatkowo Zarząd Spółki informuje, że istotnym elementem Umowy jest uzgodnienie możliwości kapitałowego lub quasi-kapitałowego zaangażowania Partnera w projekty Emitenta, w zakresie i formach dopuszczonych przez przepisy prawa oraz po akceptacji właściwych organów korporacyjnych obu stron. W ocenie Emitenta zapis ten otwiera drogę do potencjalnego wzmocnienia finansowania projektów IRYDA Plus i MALLARD oraz stanowi potwierdzenie zainteresowania Partnera długoterminową współpracą. Emitent uznaje niniejszą informację za poufną w rozumieniu art. 17 ust. 1 MAR ze względu na jej istotny wpływ na rozwój projektów technicznych MBF Group S.A., możliwość zwiększenia wartości Spółki oraz potencjalny wpływ na przyszłe przychody wynikające z komercjalizacji systemów bezzałogowych i układów napędowych.