MBFGROUP: strona spółki
19.12.2025, 12:10
MBF Przeprowadzenie testów lotów i operacji przeładunkowych systemu MALLARD-S. Potwierdzenie kluczowych parametrów operacyjnych systemu
Zarząd MBF Group S.A. z siedzibą w Warszawie („Emitent”, „Spółka”), w nawiązaniu do raportu bieżącego ESPI nr 50/2025 z dnia 14 października 2025 r., dotyczącego uruchomienia projektu MALLARD w ramach Konsorcjum, informuje, że w dniach 8-18 grudnia 2025 roku przeprowadzono serię testów operacyjnych pomostowego systemu bezzałogowego w ramach pierwszej fazy projektu pod nazwą MALLARD-S („Mały Mallard”). Celem prób prowadzonych pomostowym bezzałogowym statkiem powietrznym jest potwierdzenie zdolności do operacji na poziomie SAIL III.
SAIL III (Specific Assurance & Integrity Level) to poziom ryzyka w systemie oceny operacji dronami (SORA) stworzonym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), który odnosi się do operacji o podwyższonym ryzyku (np. loty nad terenem zaludnionym, w specyficznych warunkach, w bardziej skomplikowanych scenariuszach, bliżej infrastruktury). Dalsze loty będą realizowane w pierwszych miesiącach 2026 roku, z uwzględnieniem zgód i regulacji lotniczych oraz warunków meteorologicznych. Wykonane z powodzeniem loty na potwierdzenie zdolności systemu BSP do operacji na poziomie SAIL III wskazują, że samolot wybrany i pozyskany jako rozwiązanie pomostowe przy tworzeniu ekosystemu towarowych lotów bezzałogowych (a w dalszych krokach do realizacji celu głównego projektu MALLARD), nie jest projektem koncepcyjnym, lecz funkcjonującym bezzałogowym statkiem powietrznym. Pozyskanie gotowego systemu BSP, umożliwia dalszą walidację ekonomiki lotów, kosztów jednostkowych oraz modeli organizacji regularnych operacji cargo z użyciem dużych bezzałogowych statków powietrznych. Rezultaty testów otwierają Emitentowi realną możliwość rozpoczęcia ofertowania pilotażowego wdrożenia dostaw w ramach towarowej bezzałogowej żeglugi powietrznej, w pierwszej kolejności do podmiotów z sektora logistyki i transportu towarowego, które poszukują przewagi konkurencyjnej wynikającej z roli pioniera w obszarze bezzałogowego cargo. Oferta adresowana będzie w szczególności do firm logistycznych i kurierskich zainteresowanych testowaniem nowych modeli dostaw między hubami dystrybucyjnymi, operatorów centrów magazynowych i intermodalnych, a także do przedsiębiorstw przemysłowych, energetycznych, e-commerce oraz podmiotów realizujących dostawy medyczne i humanitarne w rejonach odciętych. W ocenie Zarządu Emitenta, udział we wczesnych etapach wdrożeń może umożliwić takim firmom budowę długoterminowej przewagi rynkowej, optymalizację kosztów oraz współtworzenie standardów przyszłego rynku cargo przesuwającego się w kierunku towarowego lotnictwa bezzałogowego. Jednocześnie Zarząd Spółki informuje, że raporty techniczne, analizy testowe i sprawozdania operacyjne nieobjęte tajemnicą przedsiębiorstwa lub innymi ograniczeniami prawnymi będą przekazywane za pośrednictwem oficjalnych kanałów komunikacji Spółki, firmy Squadron sp. z o.o. (ASE Group) oraz strony internetowej dedykowanej projekotwi. Zarząd Spółki informuje, że podmiotem odpowiedzialnym za koordynację etapów projektu MALLARD jest spółka Squadron Sp.z o.o. (ASE Group). W ocenie Zarządu MBF Group S.A. testy MALLARD-S stanowią istotny kamień milowy projektu MALLARD oraz znaczący krok w kierunku komercjalizacji usług bezzałogowego transportu towarowego. Spółka będzie informować o kolejnych etapach rozwoju projektu, w tym o rozpoczęciu testów pilotażowych z partnerami branżowymi / logistycznymi (proof of concept) oraz o zawarciu listów intencyjnych i umów, w odrębnych raportach bieżących ESPI. Emitent uznaje niniejszą informację za poufną w rozumieniu art. 17 ust. 1 MAR, z uwagi na jej znaczenie dla realizacji strategii rozwoju Spółki i potencjalny wpływ na przyszłe wyniki finansowe, wartość rynkową oraz możliwości pozyskiwania kontraktów przez Spółkę.
SAIL III (Specific Assurance & Integrity Level) to poziom ryzyka w systemie oceny operacji dronami (SORA) stworzonym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), który odnosi się do operacji o podwyższonym ryzyku (np. loty nad terenem zaludnionym, w specyficznych warunkach, w bardziej skomplikowanych scenariuszach, bliżej infrastruktury). Dalsze loty będą realizowane w pierwszych miesiącach 2026 roku, z uwzględnieniem zgód i regulacji lotniczych oraz warunków meteorologicznych. Wykonane z powodzeniem loty na potwierdzenie zdolności systemu BSP do operacji na poziomie SAIL III wskazują, że samolot wybrany i pozyskany jako rozwiązanie pomostowe przy tworzeniu ekosystemu towarowych lotów bezzałogowych (a w dalszych krokach do realizacji celu głównego projektu MALLARD), nie jest projektem koncepcyjnym, lecz funkcjonującym bezzałogowym statkiem powietrznym. Pozyskanie gotowego systemu BSP, umożliwia dalszą walidację ekonomiki lotów, kosztów jednostkowych oraz modeli organizacji regularnych operacji cargo z użyciem dużych bezzałogowych statków powietrznych. Rezultaty testów otwierają Emitentowi realną możliwość rozpoczęcia ofertowania pilotażowego wdrożenia dostaw w ramach towarowej bezzałogowej żeglugi powietrznej, w pierwszej kolejności do podmiotów z sektora logistyki i transportu towarowego, które poszukują przewagi konkurencyjnej wynikającej z roli pioniera w obszarze bezzałogowego cargo. Oferta adresowana będzie w szczególności do firm logistycznych i kurierskich zainteresowanych testowaniem nowych modeli dostaw między hubami dystrybucyjnymi, operatorów centrów magazynowych i intermodalnych, a także do przedsiębiorstw przemysłowych, energetycznych, e-commerce oraz podmiotów realizujących dostawy medyczne i humanitarne w rejonach odciętych. W ocenie Zarządu Emitenta, udział we wczesnych etapach wdrożeń może umożliwić takim firmom budowę długoterminowej przewagi rynkowej, optymalizację kosztów oraz współtworzenie standardów przyszłego rynku cargo przesuwającego się w kierunku towarowego lotnictwa bezzałogowego. Jednocześnie Zarząd Spółki informuje, że raporty techniczne, analizy testowe i sprawozdania operacyjne nieobjęte tajemnicą przedsiębiorstwa lub innymi ograniczeniami prawnymi będą przekazywane za pośrednictwem oficjalnych kanałów komunikacji Spółki, firmy Squadron sp. z o.o. (ASE Group) oraz strony internetowej dedykowanej projekotwi. Zarząd Spółki informuje, że podmiotem odpowiedzialnym za koordynację etapów projektu MALLARD jest spółka Squadron Sp.z o.o. (ASE Group). W ocenie Zarządu MBF Group S.A. testy MALLARD-S stanowią istotny kamień milowy projektu MALLARD oraz znaczący krok w kierunku komercjalizacji usług bezzałogowego transportu towarowego. Spółka będzie informować o kolejnych etapach rozwoju projektu, w tym o rozpoczęciu testów pilotażowych z partnerami branżowymi / logistycznymi (proof of concept) oraz o zawarciu listów intencyjnych i umów, w odrębnych raportach bieżących ESPI. Emitent uznaje niniejszą informację za poufną w rozumieniu art. 17 ust. 1 MAR, z uwagi na jej znaczenie dla realizacji strategii rozwoju Spółki i potencjalny wpływ na przyszłe wyniki finansowe, wartość rynkową oraz możliwości pozyskiwania kontraktów przez Spółkę.