Łączne przychody firm z Rankingu Agencji Public Relations wzrosły o 2,5% w 2019

Łączny przychód agencji uwzględnionych w 15. Rankingu Agencji Public Relations wzrósł o 2,5% r/r i wyniósł 247,9 mln zł w 2019 r., wynika z rankingu przygotowanego przez magazyn "Press". Niekwestionowanym liderem, już od 13 lat, pozostaje agencja Partner of Promotion. Na podium są także MSL Group oraz 38 Content Communication. W czołówce znalazły się także AM Art-Media Agencja PR, FleishmanHillard i Solski Communications.

Obraz

"Rok 2019, zanim pandemia wywróciła świat do góry nogami, był dla branży public relations w Polsce czasem stabilnego rozwoju usług. Agencje wprowadziły lub rozwijały usługi w obszarach digital, influencer marketingu czy employer brandingu. Niesłabnącym powodzeniem cieszyło się doradztwo z zakresu komunikacji korporacyjnej czy public affairs" - czytamy w podsumowaniu opublikowanym na łamach miesięcznika "Press", który ranking opracował.

Łączny przychód agencji w rankingu to 247,9 mln zł, co oznacza wzrost o 2,5% w porównaniu z 2018 rokiem. Na 1. miejscu rankingu, już od 13 lat, utrzymuje się agencja Partner of Promotion, z przychodem 44,7 mln zł w 2019 r. (wzrost o 5,4% w porównaniu z 2018 r.). Kolejne należy do MSL Group. Ostatnia na podium jest agencja 38 Content Communication z przychodem 19,9 mln zł (wzrost o 6,9%).

Większych zmian nie ma również na kolejnych miejscach pierwszej dziesiątki. Miejsce czwarte należy do Hill&Knowlton Poland, piąte do 24/7Communication, na szóstym znalazła się AM Art-Media Agencja PR. Pierwszą dziesiątkę zamykają: FleishmanHillard, Solski Communications, Walk PR i OneMulti.

"Obecny ranking jest wyjątkowy, bo prezentuje obraz branży tuż przed pandemią, która zmieniła nie tylko życie każdego z nas, ale i przeniosła komunikację na zupełnie inny poziom. Obecnie firmy muszą dostosowywać swoje działania do dynamicznie zmieniającej się sytuacji i być gotowe na różne scenariusze. Klienci wciąż potrzebują naszego know-how, tyle że w nieco innych obszarach - niezwykle istotna stała się komunikacja wewnętrzna czy antykryzysowa. Wygrywają ci, którzy w komunikacji postawili na transparentność, elastyczność, empatię, bezpieczeństwo i zaufanie. Dobre wyniki, które osiągamy już kolejny rok z rzędu, pokazują, że jesteśmy gotowi mierzyć się z nowymi wyzwaniami, przed którymi w tych niełatwych czasach pandemii stanęliśmy zarówno my, jak i nasi klienci. A doświadczony i zgrany zespół jest naszą dodatkową wartością" - powiedział prezes AM Art-Media Agencja PR Ignacy Krasicki, cytowany w materiale.

W podobnym duchu wypowiada się cytowana przez "Press" Ewa Kaczmarek, dyrektor zarządzająca agencji Synertime. "Zmiana sposobu pracy pokazała, jak dużą wartością jest doświadczony zespół. Ograniczyliśmy kontakty bezpośrednie, a jednocześnie relacje z klientami i ich konsumentami zacieśniły się. Większą wartość zyskało doświadczenie, elastyczność i zaufanie" - wskazała.

Do pandemii koronawirusa w swoim podsumowaniu nawiązuje także "Press". "Pandemia COVID-19 ma oczywiście wpływ na branżę PR. Nawet największe agencje wprowadziły działania ograniczające koszty, np. czasowe obniżki pensji, zawieszenie premii czy redukcję zatrudnienia, zwłaszcza w pierwszej fazie lockdownu. Ale, jak przekonują prezesi, do tej pory więcej było strachu niż realnych strat, bo okazało się, że profesjonalne doradztwo komunikacyjne, w czasie tak ogromnego kryzysu, miało szansę pokazać swoją wartość. [...] Jak to przełoży się na wyniki finansowe agencji PR, dowiemy się jednak dopiero w przyszłym roku" - podsumował "Press".

Cytowany przez magazyn Tomasz Alberski, prezes Grupy Komunikacja+, uważa wręcz, że pandemia jest szansą dla branży na wzmocnienie relacji z klientami. "Klienci ograniczali budżety komunikacyjne, ale w najmniejszym stopniu dotknęło to PR, bo niezbędna okazała się wiedza, chociażby jak komunikować się w kryzysie. Oczywiście trudno przewidzieć, co przyniosą kolejne miesiące, ale tu i teraz mogę powiedzieć, że dla branży jest to szansa na wzmocnienie relacji z klientami i pokazania w pełni swoich kompetencji i możliwości" - podkreśla.

W porównaniu z rankingiem za 2018 rok w pierwszej dziesiątce zabrakło tym razem Grayling Poland (w 2018 roku na miejscu 7.), która do 19 sierpnia nie złożyła swojego sprawozdania finansowego (w 2020 r. w związku z pandemią termin na składanie sprawozdań został wydłużony), a także odmówiła wypełnienia ankiety.

W 15. Rankingu Agencji Public Relations, według przychodów ogółem, znalazło się 26 agencji i siedem grup firm zajmujących się komunikacją marketingową. Dane finansowe agencji pochodzą z ankiet wypełnionych przez przedstawicieli firm (sprawdzanych w Krajowym Rejestrze Sądowym) albo ze sprawozdań finansowych złożonych przez zarządy do KRS. Ranking opracował "Press", dwumiesięcznik branżowy adresowany do dziennikarzy, pracowników reklamy i public relations.

Wybrane dla Ciebie
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Polska śpi na zapasach. Świat właśnie walczy o ten surowiec
Polska śpi na zapasach. Świat właśnie walczy o ten surowiec
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin