Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Mercator Medical miał 2,33 mln zł straty netto, 24,63 mln zł EBITDA w 2019 r.

1
Podziel się:

Mercator Medical odnotował 2,33 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2019 r. wobec 7,64 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.

Mercator Medical miał 2,33 mln zł straty netto, 24,63 mln zł EBITDA w 2019 r.

Zysk operacyjny wyniósł 7,19 mln zł wobec 16,63 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA sięgnął 24,63 mln zł wobec 30,56 mln zł rok wcześniej.

"Grupa Mercator Medical wypracowała w 2019 roku 24,6 mln zł wyniku EBITDA, co jednak przy zaktualizowaniu wartości aktywa podatkowego w Tajlandii (zdarzenie niegotówkowe) i ponoszeniu kosztów finansowych długu wykorzystanego na budowę fabryki rękawic z lateksu syntetycznego nie pozwoliło na osiągnięcie zysku netto (-2 mln zł). Miniony rok rozpoczął się od trudnego okresu splotu negatywnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Kontynuując długoterminowy wzrost skali działania, z kwartału na kwartał grupa dynamicznie zwiększała zyskowność, notując w rekordowym III kw. najwyższe w swojej historii wartości kwartalnych skonsolidowanych przychodów i EBITDA. Trend ten nieco zwolnił w IV kwartale, do czego przyczyniły się m.in. niewystarczające względem popytu zapasy rękawic w segmencie dystrybucyjnym" - czytamy w komunikacie.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 540,33 mln zł w 2019 r. wobec 420,41 mln zł rok wcześniej.

Wzrost sprzedaży do USA o 72% rok do roku sprawił, że to właśnie kraj ten stał się największym odbiorcą grupy (159 mln zł) w 2019 r. Sprzedaż w Polsce wzrosła o 13%, do 150 mln zł i to właśnie te dwa kraje odpowiadały za ponad 57% obrotów. Na trzecim miejscu uplasowała się Ukraina (35 mln zł, +43%), na czwartym - Rosja (32 mln zł, +21%), a na piątym Rumunia (23 mln zł, +14%).

"Rok 2019 jest już historią, ale o ile jesteśmy zadowoleni z powiększenia sprzedaży o 120 mln zł, o tyle wynik EBITDA i netto na pewno nas nie satysfakcjonują. Podjęliśmy wiele inicjatyw wewnętrznych, aby zwiększać naszą efektywność i marże. Jednym z takim ruchów było postawienie na produkcję cięższych rękawic ochronnych zamiast lżejszych rękawic stricte medycznych, jak również - w ślad za trendami światowymi - konwersja części linii produkcyjnych rękawic z lateksu naturalnego na syntetyczny" - skomentował wyniki prezes Wiesław Żyznowski, cytowany w komunikacie.

W samym IV kw. przychody wzrosły o 5% r/r do 138,6 mln zł, a wynik EBITDA wzrósł o 28% r/r do 9,6 mln zł (przy uwzględnieniu wyniku EBITDA za IV kw. 2019 r. wynikającego z raportu okresowego (7,6 mln zł), oczyszczonego o szacunkowy efekt zdarzeń jednorazowych w fabryce w Tajlandii (około 1 mln zł) oraz utraconej sprzedaży w segmencie dystrybucji (około 1 mln zł))
.

W ujęciu jednostkowym strata netto w 2019 r. wyniosła 1,85 mln zł wobec 4,57 mln zł zysku rok wcześniej.

Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW.

giełda
wiadomości
giełda na żywo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
inwestor
4 lata temu
No to nadeszły złote czasy dla tej spółki byle zarzadzajacy to dobrze wykorzystali.