Kurs akcji Microsoftu na rynku pozagiełdowym rośnie w piątek o nawet ponad 4 proc., przebijając poziom 140 dol. To rekord dla spółki stworzonej przez Billa Gatesa (ma 9 proc. akcji). W ten sposób jej wartość dochodzi do 1,07 biliona dolarów.
To nie tylko rekord Microsoftu, ale i blisko rekordu świata. Ten dotychczas należał do Apple. Producent iPhone'ów w październiku ubiegłego roku przekroczył 1,1 bln dol. kapitalizacji.
Teraz Microsoft może być najwięcej wartą spółką w historii. A to wszystko dzięki wynikom, jakie ostatnio prezentuje. Drugi kwartał skończył się zyskiem, który kompletnie zaskoczył analityków.
Zobacz też: 10 rzeczy, których nie wiesz o Microsofcie
Producent Windowsów zarobił aż 13,2 mld dol. w drugim kwartale 2019. W poprzednim kwartale było "zaledwie" 8,8 mld dol. Nawet wyłączając czynniki jednorazowe zysk był o 13 proc. wyższy od prognoz analityków.
Przychody wzrosły o 12 proc. do 33,7 mld dol., o miliard dolarów przebijając oczekiwania rynku. Wszystko to efekt zmiany profilu spółki, która coraz mniej kojarzy się z Windowsami, a coraz bardziej z chmurą internetową.
Dywizja "inteligentnej chmury" dała przychody 11,4 mld dol. w pierwszym kwartale. Przychody ze sprzedaży głównego produktu "chmurowego", programu Azure wzrosły o aż 64 proc. Rok temu co prawda wzrost Azure był szybszy, bo 89-procentowy, a w pierwszym kwartale 2019 - 73-procentowy, ale takie dynamiki są do osiągnięcia zanim sprzedaż dojdzie do dużej "masy".
Największym konkurentem Microsoftu w segmencie chmury internetowej jest Amazon Web Services, który ma 32,8 proc. udziału w rynku. Microsoft doszedł do 14,6 proc., a Google - 9,9 proc.
Microsoft w ubiegłym roku podbił rynek, łącząc serwis obliczeniowy dla programistów Azure z pakietem Office i innym softwarem. Usługa spodobała się korporacjom. Z operatorem telekomunikacyjnym AT&T podpisano umowę na 2 mld dol.
Segment oprogramowania Microsoftu też rósł dynamicznie. Wzrost Linkedina i Office365 pomógł w skoku przychodów o 14,3 proc. do 11,05 mld dol. Serwis społecznościowy Linkedin zwiększył przychody o aż 25 proc. rok do roku do 371 mln dol. Korzysta z niego już 630 mln osób.
Na reklamę swoich produktów Microsoft wydał w ostatnich trzech miesiącach 202 mln dol. Głównie na promocję LinkedIna i GitHub. Ten ostatni to platforma programistyczna. Gromadzi już 37 mln użytkowników.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl