Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

MKiŚ, NFOŚiGW i BGK mają porozumienie dot. realizacji programu 'Stop Smog'

0
Podziel się:

Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) podpisały porozumienie w zakresie współfinansowania przedsięwzięć niskoemisyjnych ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów, podał resort. Porozumienie wpisuje się w realizację rządowego programu "Stop Smog".

MKiŚ, NFOŚiGW i BGK mają porozumienie dot. realizacji programu 'Stop Smog'

"1 stycznia 2021 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska wraz z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przejęło od Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii prowadzenie działań w zakresie rządowego programu 'Stop Smog'. Program finansuje likwidację lub wymianę źródeł ciepła na niskoemisyjne oraz termomodernizację w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych osób ubogich energetycznie" - czytamy w komunikacie.

Wnioskodawcą w programie "Stop Smog" jest gmina, która uzyskuje z budżetu państwa do 70% dofinansowania kosztów inwestycji, pozostałe 30% stanowi jej wkład własny. Dla mieszkańca wysokość wsparia w formie bezzwrotnej dotacji wynosi do 100% kosztów inwestycji.

Nabór dla gmin w ramach programu "Stop Smog" - na nowych, łatwiejszych zasadach - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje ogłosić w lutym, o czym poinformuje m.in. na stronie programu "Czyste Powietrze", podano także.

Z początkiem 2021 r. weszła w życie ustawa z 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza wiele zmian i ułatwień w dostępie gmin do programu "Stop Smog". Najważniejsze zmiany obejmują między innymi:

- umożliwienie związkom międzygminnym i powiatom aplikowania do programu w roli koordynatora kilku gmin;

- wydłużenie z 3 do 4 lat okresu realizacji porozumienia;

- dopuszczenie możliwości realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych również w budynkach będących w zasobach mieszkaniowych gminy;

- wyposażenie gmin w narzędzia umożliwiające weryfikację danych osób ubiegających się o udział w programie;

- poprawę niektórych warunków udziału mieszkańców w programie;

- rozszerzenie katalogu kosztów kwalifikowanych;

- zniesienie obowiązku sporządzania przez samorządy gminne programów niskoemisyjnych;

- zmniejszenie minimalnej liczby budynków jednorodzinnych umożliwiającej aplikowanie do programu (z 2% do 1% lub 20 budynków);

- zmniejszenie z 50% na 30% wymaganej redukcji zapotrzebowania na ciepło grzewcze;

- skrócenie z 10 do 5 lat okresu po zakończeniu porozumienia dla działań i zobowiązań gminy oraz beneficjenta.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)