Orlen zapłacił 210 mln zł za Polska Press. Wartość firmy oszacował na 131 mln zł
Od wielu miesięcy spekulowano na temat kwoty, jaką Orlen wyda na przejęcie Polska Press. Już wiadomo, że cena nabycia medialnej grupy wyniosła 210 mln zł. Wartość samej firmy oszacowano na nieco ponad 60 proc. tej sumy.
Na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) kilka dni temu sąd wstrzymał decyzję prezesa UOKiK w sprawie przejęcie przez PKN Orlen spółki Polska Press. Mimo że transakcja już została sfinalizowana. A mowa o dużych pieniądzach.
Do tej pory media spekulowały na temat kwoty, jaką Orlen zapłacił Niemcom za medialną grupę. Pojawiały się sumy rzędu 120-130 mln zł. Teraz już jest wszystko jasne.
"Cena nabycia wyniosła 210 mln zł" - informuje Orlen w rocznym raporcie finansowym. Spółka wyjaśnia, że na tę kwotę składa się 131 mln zł - oszacowana wartość Polska Press. Do tego dochodzi 79 mln zł - suma przejętej nadwyżki środków pieniężnych (tj. ujemny dług netto) w kwocie 79 mln zł.
Nowy Ład PiS. Kto zyska, kto straci? Ekspert wyjaśnia
W sprawozdaniu zarząd Orlenu w kilku zdaniach opisał aktualną sytuację prawną przejęcia. Przyznał, że w dniu 8 kwietnia 2021 roku Sąd Okręgowy wydał postanowienie o wstrzymaniu wykonania decyzji prezesa UOKiK z 5 lutego 2021 roku do czasu rozstrzygnięcia przez sąd odwołania złożonego przez RPO.
Jednak w ocenie PKN Orlen postanowienie to nie ma wpływu na skuteczność nabycia przez firmę udziałów w Polska Press. Jak to uzasadnia?
"Nabycie zostało dokonane przed wydaniem przez sąd tego postanowienia. Postanowienie sądu nie ogranicza też PKN Orlen w wykonywaniu praw z udziałów w Polska Press (sąd w swoim postanowieniu nie uwzględnił wniosku RPO w tym zakresie)" - czytamy.
Prezes UOKiK ma 3 miesiące na przesłanie odwołania do sądu (chyba że w trybie autokontroli zmieni swą decyzję o zgodzie na koncentrację).
Formalnie w dniu 1 marca 2021 roku PKN Orlen nabył od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group 100 proc. udziałów w spółce Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Polska Press jest jedną z największych grup wydawniczych w Polsce posiadającą około 20 dzienników regionalnych, blisko 120 tygodników lokalnych, jak również około 500 witryn online.
Dzięki tej akwizycji Orlen uzyska m.in. dostęp do 17,4 milionów użytkowników internetu i możliwość pozyskania nowych klientów.
"Akwizycja jednej z największych grup wydawniczych w Polsce, w połączeniu z wykorzystaniem kompetencji i potencjału agencji mediowej Sigma Bis (którą w 2019 roku utworzył PKN Orlen wraz z PZU) oraz spółki Ruch, umożliwi koncernowi stworzenie elastycznej, spersonalizowanej i kompleksowej oferty, która znacząco poprawi satysfakcję klientów" - wskazuje zarząd.