"Dania jako pierwszy kraj na świecie wprowadziła oficjalny system kontroli dla rolnictwa ekologicznego. System działa od 30 lat, a reprezentujące go logo jest bardzo rozpoznawalne" - powiedziała szefowa biura PAIH w Kopenhadze Marta Orlikowska, cytowana w komunikacie.
W efekcie Dania ma dziś największy w Europie, 12-proc. udział produktów ekologicznych w sprzedaży żywności.
"Duńczycy bardzo poważnie podchodzą do wyboru składników codziennej diety. Wśród produktów eko dominują jogurty naturalne, warzywa i płatki owsiane. Wartość polskiego eksportu do Danii rośnie nieprzerwanie od ponad dekady. Polskie mięso, owoce i warzywa to produkty, które Duńczycy kupują znad Wisły najczęściej. Warto, żeby wśród nich znalazły się również artykuły ekologiczne i bio. Dzięki temu żywność z Polski zagości na dłużej na duńskich półkach i stołach" - dodała ekspertka PAIH.
Szwedzi również coraz częściej sięgają po zdrową, ekologiczną żywność. W rozpoznaniu jej na sklepowej półce, oprócz ekologicznego logo UE, pomaga również krajowy system certyfikacyjny - KRAV.
"Szwedzki system certyfikacji produktów żywnościowych cieszy się bardzo dużym zaufaniem konsumentów, a jego logo zna każdy świadomy klient. Produkty oznaczone tym symbolem zostały wytworzone bez użycia sztucznych nawozów i chemicznych środków ochrony roślin" - podkreślił kierownik biura PAIH w Sztokholmie Sebastian Magier.
Ten lokalny znak jakości nie jest zarezerwowany jedynie dla rodzimych towarów.
"O certyfikat KRAV mogą zabiegać również polscy producenci. Wystarczy, że przejdą odpowiednią procedurę, w której chętnie pomożemy lub znajdą certyfikowanego partnera w Szwecji" - podsumował Magier.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Pierwszym punktem kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez Zagraniczne Biura Handlowe (ZBH) na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju.