PAIH widzi popyt na polskie produkty automotive na Ukrainie, Białorusi i w Rosji

Rynki Ukrainy, Białorusi i Rosji są chłonne i jest na nich duże zapotrzebowanie na produkty motoryzacyjne z Polski, uważa kierownik ds. branż strategicznych w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) Grzegorz Gałczyński. Agencja przygotowała dla rodzimych firm sesje rozmów B2B z partnerami z tych krajów podczas pierwszego w historii forum PAIH Moto w Poznaniu, które odbędzie się 29 marca.

Obraz

PAIH podał, że wspiera polskich eksporterów automotive w rozpoznawaniu nisz na całym świecie. Celem jest uniezależnienie polskich producentów od wahań koniunkturalnych w Zachodniej Europie i umożliwienie wejścia polskich marek na perspektywiczne rynki wschodzące. Jak wyjaśnia Gałczyński, nie bez przyczyny Agencja inauguruje projekt wsparcia ekspansji polskiej motoryzacji kierunkiem wschodnim.

"Części i akcesoria samochodowe to polski hit eksportowy. W 2018 roku wartość ich sprzedaży za granicę sięgnęła 53 mld zł i zwiększyła się o 15,2% r/r. To dało tej grupie towarów największy udział w łącznym ubiegłorocznym wywozie - 5,5%. Do największych odbiorców wyprodukowanych w polskich fabrykach komponentów należą Niemcy, Czechy, Wielka Brytania i Włoch. Jednak rynki Ukrainy, Białorusi i Rosji są chłonne i jest na nich duże zapotrzebowanie na produkty motoryzacyjne z Polski. Ich atutem jest też to, że nasi przedsiębiorcy je dość dobrze znają. Wielu przedsiębiorców ma doświadczenia związane z eksportem na Wschód, dlatego ekspansja w tym kierunku nie wiąże się z koniecznością przełamania mentalnej bariery tak charakterystycznej dla, na przykład, rynków afrykańskich lub mniej znanych rynków azjatyckich" - powiedział Gałczyński, cytowany w komunikacie.

Kierunki rozwoju rynku paliw alternatywnych oraz ekspansja polskiego automotive w Europie Wschodniej będą tematami przewodnimi pierwszego w historii forum PAIH Moto w Poznaniu. Oprócz udziału w branżowym Kongresie MOVE, Polska Agencja Inwestycji i Handlu przygotowała dla rodzimych firm sesje rozmów B2B z partnerami z Rosji, Ukrainy i Białorusi, podano w materiale.

Wydarzenie składa się na udział w Kongresie MOVE i specjalnie zaaranżowanych spotkaniach B2B z kilkudziesięcioma firmami z rynków Wspólnoty Niepodległych Państw.

"Zastanowimy się, czy i na ile paliwa alternatywne będą decydowały o obliczu branży w przyszłości. Porozmawiamy także o paliwie wytwarzanym w procesie recyklingu, odzyskiwaniu metali szlachetnych z katalizatorów czy implementacji rozwiązań typu dual-fuel. Omówimy również warunki działalności inwestycyjnej i współpracy handlowej na Białorusi i Ukrainie oraz w Rosji" - wskazał Gałczyński.

Dodał, że w roli prelegentów wystąpi m.in. kierownik Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Mińsku. Jak zaznacza ekspert PAIH, kluczowym elementem PAIH Moto East będą indywidualne rozmowy z ukraińskimi, rosyjskimi i białoruskimi przedsiębiorcami branży automotive. "Wśród nich znajdą się nie tylko przedstawiciele sieci stacji paliw czy dystrybutorów, ale także producenci samochodów i części samochodowych. Łącznie z polskimi partnerami spotka się kilkanaście firm z Europy Wschodniej" - zapowiedział.

"Asortyment ukraińskiego rynku części do samochodów pochodzi przeważnie z zagranicy. Mimo, że od trzech lat produkcja części na Ukrainie wzrasta, jest ona wciąż za mała, aby wywierać istotny wpływ na rynek. Rozwój napędza import, obejmujący 88% rynku krajowego. Oznacza to, że na Ukrainie z importu pochodzi siedmiokrotnie więcej części niż z produkcji krajowej. I ten udział wzrasta rok do roku. Głównymi importerami części są ukraińscy dystrybutorzy, z których większość jest zrzeszona w Stowarzyszeniu AIDA. Nawiązanie stałej współpracy z ukraińskimi dystrybutorami stwarza szerokie perspektywy dla wejścia polskich firm na rynek ukraiński. Nasze biuro z przyjemnością ułatwi zawarcie takich kontaktów. Pamiętajmy również, że zły stan infrastruktury drogowej na Ukaranie, powoduje szybką amortyzację części samochodowych. Tym samym ukraińscy właściciele aut zmuszeni są do wymiany podzespołów i wizyt w warsztatach dwa, a nawet trzy razy częściej niż ich europejscy sąsiedzi" - wyjaśnił szef ZBH Kijów Karol Kubica.

Wartość rosyjskiego rynku części i akcesoriów samochodowych na koniec 2018 roku wyniosła 263 mld RUB (tj. 4 mld USD). Głównym źródłem wzrostu rynku są dystrybutorzy, federalne sieci serwisów.

"Jednym z czynników wzrostu może być większy wolumen sprzedaży części zamiennych do marek premium. Według prognoz, w ciągu najbliższych 3-5 lat ten segment może wzrosnąć aż o 60-70%. Rynki w Moskwie i Petersburgu są już nasycone, stąd też duży potencjał wzrostu sprzedaży części zamiennych do marek premium kryje się w tworzeniu sieci sprzedaży w innych regionach Rosji" - dodał szef ZBH Moskwa Wojciech Kolignan.

Białoruski rynek samochodowy należy do jednych z najmniej chłonnych. Za większość eksportowanych tam aut w 2018 r. odpowiadały państwa WNP oraz Chiny. Wśród członków UE najwięcej sprzedały Słowacja oraz Niemcy, a tylko dwa na tysiąc samochodów pochodziło z Polski.

"Obiecująco, z punktu widzenia producentów znad Wisły, wygląda natomiast rynek części zamiennych. W 2017 roku białoruski import części zamiennych z Polski wyniósł 3897 ton, a rok później - 4 197 ton, co daje około 9% wzrost rocznej sprzedaży. Według prognoz, nadchodzące lata powinny przynieść jeszcze większe wzrosty obrotów handlowych w tym segmencie. Wzmacnianie dwustronnej współpracy, także poprzez kompleksową promocję rodzimej branży, pomoże przetrzeć polskim firmom nowe szlaki na białoruski rynek motoryzacyjny. Wsparcie w drodze do tamtejszego konsumenta zapewnia nasze biuro handlowe w Mińsku" - podsumował kierownik ZBH Mińsk Mikołaj Tauber.

Pierwsze w historii PAIH Moto odbędzie się 29 marca podczas tegorocznego Poznań Motor Show.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują