Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PARP: 43% firm dzięki innowacjom pozyskało klientów i wzmocniło markę

1
Podziel się:

Przedsiębiorstwa stawiające na rozwój radzą sobie lepiej niż ich mniej innowacyjni konkurenci, a 43% firm zawdzięcza innowacjom pozyskanie nowych klientów i wzmocnienie marki, wynika z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) pt. "Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw". Średnia wartość Wskaźnika Dojrzałości Innowacyjnej (WDI) przedsiębiorstw w tegorocznej edycji badania wyniosła 19 na 100 możliwych do zdobycia punktów.

PARP: 43% firm dzięki innowacjom pozyskało klientów i wzmocniło markę

"Wartość wskaźnika WDI rośnie wraz z wielkością zatrudnienia. Dla firm mikro wynosi 18, a dla małych już 25. Wśród przedsiębiorstw średnich wskaźnik przekracza 30 pkt. Najbardziej zaawansowani innowacyjnie są jednak najwięksi gracze, dla dużych firm WDI wyniósł prawie 40 pkt. Związane jest to z większymi budżetami przeznaczanymi na rozwój, ale również z posiadanym kapitałem ludzkim. Takim firmom łatwiej jest stawić czoła spowolnieniu gospodarczemu" - powiedziała Anna Tarnawa z Departamentu Analiz i Strategii w PARP, cytowana w komunikacie.

Lepiej niż ogół badanych firm radzą sobie przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego i makroregionu północno-zachodniego, gdzie wskaźnik wyniósł około 22 pkt.

W latach 2017-2019 firmy innowacyjne - organizacje, które wprowadziły w tym czasie przynajmniej jedną innowację produktową w zakresie wyrobów, usług lub procesów biznesowych - stanowiły 30% przedsiębiorstw. Firmy te stanowiły 29% mikroprzedsiębiorstw i 39% małych firm. Wśród średnich firm stanowiły 43%, a wśród dużych 57% Zaliczają się do nich też podmioty, które podjęły działalność innowacyjną, lecz ją przerwały, zaniechały albo jej nie ukończyły w badanym okresie.

"Już teraz wiemy, że pandemia COVID-19 uruchomiła w firmach innowacje procesowe i organizacyjne, których celem było zaadaptowanie się do nowej sytuacji. Projekty odkładane w przeszłości, w szczególności informatyczne, stają się w tej chwili priorytetowe. Potrzeba innowacji wcale się nie zmniejszyła w wyniku kryzysu, za to wiadomo w jakich konkretnie segmentach innowacyjność jest bardzo potrzebna. Dlatego odsetek innowacyjnych firm może się utrzymać lub nawet podnieść w latach 2020-2022" - wskazała dyrektor Departamentu Analiz i Strategii w PARP Paulina Zadura.

Z raportu wynika też, że więcej badanych firm zainwestowało w procesy biznesowe (24%) niż w innowacje produktowe (13%). Dominującym rodzajem działalności innowacyjnej prowadzonej w latach 2017-2019 przez firmy aktywne innowacyjnie były nakłady inwestycyjne na środki materialne. Ponad dwie trzecie przedsiębiorstw sfinansowało nabycie m.in. maszyn i urządzeń (w tym sprzętu komputerowego), środków transportu, narzędzi, ruchomości i wyposażenia, jak również budynków.

"W następnej kolejności firmy aktywne innowacyjnie inwestowały w szkolenia personelu mające związek z wprowadzaniem nowych lub istotnie ulepszonych produktów i procesów (42%) oraz oprogramowania związanego z wprowadzeniem innowacji (39%). Środki przeznaczono również na koszty marketingowe dotyczące wprowadzania nowych lub istotnie ulepszonych produktów (22%)" - czytamy dalej.

Przedsiębiorstwa, które wzięły udział w badaniu widzą szereg korzyści, wynikających z wprowadzania innowacji.

"Ponad połowa z nich zauważyła poprawę jakości obsługi klienta, zwiększenie zdolności dostosowania się do wymogów klientów, a także podniesienie jakości wyrobów i usług. Oznacza to, że innowacje stosowane przez firmy bezpośrednio przekładają się na doświadczenie klientów. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą poszerzać grono zadowolonych odbiorców, którzy skorzystają z oferty nawet w czasie kryzysu" - wyjaśniła Tarnawa.

Respondenci wskazali również na korzyści wewnętrzne. Zdaniem 43% z nich, zwiększyła się wydajność wykonywanej pracy, a ponad jedna trzecia zauważyła poprawę organizacji i warunków, a także ogólny rozwój przedsiębiorstwa.

Firmy, które wprowadziły innowacje w latach 2017-2019, dostrzegły poprawę w zakresie czynników wpływających na wyniki i konkurencyjność. Po 43% badanych podało, że dzięki innowacjom pozyskało nowych klientów i wzmocniło markę. Z kolei 37% zanotowało wzrost sprzedaży, a 33% zwiększony zysk netto.

W III edycji badania prowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości "Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw" wzięły udział mikro- (bez samozatrudnionych), małe, średnie i duże firmy działające w Polsce. Jego celem była diagnoza stanu innowacyjności przedsiębiorstw w Polsce i czynników ją kształtujących. Badanie przeprowadzono w okresie od stycznia do kwietnia 2020 roku. Jednocześnie pytania badania ilościowego dotyczyły, zgodnie z podejściem stosowanym przez GUS w badaniu innowacyjności, ostatnich trzech lat (2017-2019).

giełda
wiadomości
giełda na żywo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
Daniel
2 lata temu
Sam mam firmę, którą stopniowo kieruję ku nowoczesności. W pierwszej kolejności chcę przenieść ją do chmury. To mocno ułatwi prowadzenie firmy i zwiększy bezpieczeństwo danych. Aby lepiej zapoznać się z obsługą chmury, zamierzam zatrudnić firmę FOTC, która wie wszystko na temat jej obsługi.