PKN Orlen i Pesa chcą wspólnie opracować pojazdy szynowe zasilane wodorem

PKN Orlen i Pesa Bydgoszcz podpisały list intencyjny ws. strategicznej współpracy przy stworzeniu pojazdu szynowego zasilanego wodorem, poinformowali przedstawiciele spółek.

Obraz

"Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym w regionie producentem paliw w tym zakresie daje niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego" - powiedział wiceprezes Pesy Krzysztof Zdziarski podczas konferencji prasowej.

Dodał, że prototyp ma szansę powstać "bardzo szybko" i mógłby znaleźć zatrudnienie w transporcie wewnątrzzakładowym Orlenu. W nim będzie poddany dalszym testom. W następnej kolejności może - według Zdziarskiego - powstać hybrydowy (elektryczno-wodorowy) pasażerski zespół trakcyjny, który będzie mógł poruszać się w relacjach obejmujących zelektryfikowane i niezelektryfikowane odcinki linii kolejowych. Swoje produkty "wodorowe" Pesa mogłaby kierować na rynek krajowy i za granicę, dodał wiceprezes.

"Wodór jest paliwem, które daje szansę na to, aby kolejne pokolenia mogły żyć w czystym środowisku. Jego zaletą jest stosunkowo krótki czas tankowania i stosunkowo duży zasięg, dlatego idealnym zastosowaniem są ciężkie pojazdy szynowe. PKN Orlen już teraz wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę. Prowadzimy sprzedaż tego surowca dla aut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodór zatankować będą mogli też kierowcy w Czechach, bowiem Unipetrol z grupy Orlen w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych" - powiedział członek zarządu PKN Orlen Józef Węgrecki.

Ocenił, że w przyszłości transport szynowy będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż samochodowy, a koncern dzięki podpisanemu listowi intencyjnemu rozszerzy działalność o ten rynek.

Dokument zakłada wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesę pojazdu szynowego, który następnie obie firmy przetestują i wdrożą do celów komercyjnych. Na razie nie podano kosztów i struktury finansowania projektu, natomiast spółki nie wykluczają sięgnięcia po środki z funduszy rozwojowych.

Pesa Bydgoszcz to polski producent pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.

Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 109,7 mld zł w 2018 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.

Wybrane dla Ciebie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega