"Stabilność rejestrowanego rynku olejów smarowych jest zastanawiająca w zestawieniu z trwającym w tym czasie rozwojem gospodarczym. PKB w 2018 r. wzrósł o 5,1%, a w 2019 r. - według wstępnych szacunków - o około 4%, co w dalszym ciągu jest bardzo dobrym wynikiem, na tle innych państw europejskich. Częściowo można to tłumaczyć obserwowanym trendem zastępowania olejów mineralnych olejami syntetycznymi nowszej generacji, których zwiększona trwałość przekłada się na rzadszą potrzebę wymiany. Zauważalne jest też osłabienie koniunktury w przemyśle motoryzacyjnym i innych sektorach gospodarki, które wykorzystują przemysłowe oleje smarowe" - czytamy w raporcie POPiHN.
Oleje silnikowe dla motoryzacji stanowią około 45% wszystkich sprzedawanych w Polsce olejów smarowych. Stanowią one dominujący udział w ramach segmentu motoryzacyjnego (80%). W 2019 r. sprzedano w Polsce 100 873 ton olejów silnikowych dla pojazdów. Rok wcześniej było to około 104 033 ton, zatem spadek wyniósł 3% w ujęciu rocznym. Na wynik ten miał wpływ głównie spadek w segmencie olejów silnikowych dla pojazdów osobowych (3,16%), gdyż poziom sprzedaży w segmencie dla pojazdów ciężarowych pozostał stabilny, podano także.
Z kolei rynek olejów dla przemysłu osiągnął wolumen 97,54 tys. ton, co stanowi wzrost o 3,73 % w stosunku do wielkości 93,35 tys. ton sprzedanych w 2018 r.
POPiHN to działająca od 1995 roku organizacja branżowa zrzeszająca działające w Polsce firmy paliwowe i logistyczne.