Zgodnie z ustawą z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK) spółka CPK została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad. Natomiast pełnomocnik ds. CPK został ustanowiony "w celu nadzoru nad przygotowaniem i realizacją Programu".
Zgodnie z ustawą, spółka udziela wsparcia merytorycznego pełnomocnikowi w realizacji jego zadań i stanowi operacyjne, niejako "biznesowe" narzędzie dla pełnomocnika do realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
"Proponowana projektem rozporządzenia zmiana podmiotu uprawnionego do wykonywania praw z udziałów należących do Skarbu Państwa w spółce ma na celu umożliwienie wykonywania praw z udziałów temu podmiotowi, któremu ustawowo powierzono realizację tylko ściśle określonych zadań. W związku z tym, dla zapewnienia realizacji tych zadań, konieczne jest realne umożliwienie wpływania przez ten podmiot na działania spółki, w tym przez wykonywanie praw z udziałów Skarbu Państwa w spółce" - czytamy w uzasadnieniu.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.