Kurs akcji Livechat Software, producenta komunikatorów dla biznesu, w debiucie na GPW wzrósł o 4,27 procent. Między innymi niesprzyjające nastroje panujące wśród inwestorów na warszawskim parkiecie sprawiły, że już po 58 minutach cena akcji wróciła do punktu wyjścia. Do południa kurs dalej obsuwał się w dół.
Aktualizacja 11:45
Do obrotu trafiło prawie 26 milionów akcji. Oferta spółki Livechat Software obejmowała 3,23 miliona akcji, które sprzedawali dotychczasowi akcjonariusze. Właściciela za pośrednictwem giełdy zmieniło już ponad sto tysięcy walorów.
Cena sprzedawanych w ofercie publicznej akcji była ustalona na poziomie 18,5 zł. W pierwszej sekundzie po otwarciu kurs osiągnął nawet 19,29 zł. Oznacza to wzrost względem odniesienia o 4,27 procent. Kupującym zapału starczyło tylko przez pierwszą godzinę. Dalej kurs powolnie osuwał się w dół. Nie bez wpływu na notowania są za pewne globalne złe nastroje. Wszystkie giełdy w Europie tracą na wartości.
Wartość oferty wyniosła 59,9 mln zł. Cena maksymalna sprzedaży akcji Livechat Software na potrzeby składania zapisów przez inwestorów indywidualnych była ustalona na 23,5 zł. Prawie 20-procent niższa ostateczna cena pokazuje stosunkowo nieduże zainteresowanie inwestorów.
Mimo tego prezes dla Money.pl mówi o zainteresowaniu akcjami z zadowoleniem, choć nie ukrywa, że miał obawy przed wejściem na GPW - _ Wiązały się przede wszystkim z tym, że na warszawskiej giełdzie nie ma podobnej spółki, która mogłaby być benchmarkiem dla LiveChat Software _- wyjaśnia Mariusz Ciepły, prezes zarządu LiveChat Software S.A. Co ciekawe, podkreśla, że warszawski parkiet to jedynie etap pośredni. Nie wyklucza, że spółka wejdzie na giełdę w USA.
Livechat w roku obrotowym 2012 wypracował 11,2 mln zł przychodów wobec 5,48 mln zł rok wcześniej. Zysk w tym czasie wzrósł o 46 procent do 5,66 mln zł. Prognoza na 2013 rok zakłada wypracowanie 17,9 mln zł przychodów i 9,83 mln zł zysku netto. Do końca tego roku ma to być odpowiednio 25,32 mln zł i 14,9 mln zł.
Wszystko wskazuje na to, że posiadacze akcji mogą liczyć na dywidendę. Polityka w tym zakresie zakłada, że zarząd spółki będzie rekomendował wypłatę całości zysku, chyba że pojawią się okazje inwestycyjne, które zapewniłyby spółce i akcjonariuszom wyższą stopę zwrotu niż wypłata dywidendy.
Livechat Software jest producentem oprogramowania typu live chat, które umożliwia właścicielom stron internetowych bezpośredni kontakt z odwiedzającymi ją klientami oraz udostępnia dodatkowe funkcjonalności, w tym narzędzia analityczne. Obecnie spółka ma ponad 7 tys. klientów w 89 państwach. Wśród nich znajdują się zarówno małe sklepy internetowe, jak i znane marki jak np.: Orange, Bosch, Adobe, Kaspersky Lab czy Air Asia. Najważniejszy dla spółki rynek to USA, gdzie generuje około 45 proc. swojej sprzedaży.
Powyższy tekst stanowi wyraz osobistych opinii i poglądów autora i nie powinien być traktowany jako rekomendacja kupna bądź sprzedaży papierów wartościowych.
Porównaj na wykresach spółki i indeksy src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1462086000&de=1464708600&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=LPP&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>