Spółka widzi oznaki zakończenia kryzysu na większości rynków na których działa. Czwarty kwartał powinien być dla niej lepszy niż analogiczny okres poprzedniego roku. Ponadto spółka nadal może zanotować zysk netto w całym 2009 roku.
_ - Jest nadal szansa na zysk netto w całym roku. Osiągnięcie tego celu to duże wyzwanie, ale pracujemy nad tym _ - powiedział dyrektor generalny, Siarhei Kostevitch. Równocześnie dodał, że IV kwartał powinien być dla spółki lepszy niż analogiczny okres poprzedniego roku.
_ - Na wielu rynkach widzimy oznaki zakończenia kryzysu _ - podkreślił Kostevitch. Zaznaczył, że wprawdzie przychody spółki spadły w III kw. licząc rok do roku, ale okazały się wyższe niż w poprzednich dwóch kwartałach. Przedstawiciele spółki podkreślają, że nawet tradycyjnie najsłabsze miesiące letnie okazały się lepsze od każdego z miesięcy pierwszego półrocza.
_ - Znaczącą poprawę widać szczególnie we wrześniu _ - powiedział dyrektor finansowy spółki Marios Christou. Dodał, że pozytywny trend był kontynuowany w październiku.
Skonsolidowane przychody Asbis wyniosły w III kw. 289,02 mln USD wobec 427,25 mln USD rok wcześniej. Przedstawiciele spółki poinformowali, że spadek wynika zarówno z niższego wolumenu, jak i obniżenia cen.
Kryzys spowodował natomiast radykalną zmianę struktury przychodów Asbis pod względem zarówno geograficznym, jak i produktowym. W III kw. największy udział w strukturze przychodów miał region Europy Środkowej i Wschodniej (CEE) - wzrósł on do 40,8 proc. wobec 28,9 proc. przed rokiem. Udział państw byłego ZSRR spadł do 31,4 proc. wobec 49,6 proc. przed rokiem.
W podziale na linie produktowe największy udział w strukturze sprzedaży mają nadal komponenty IT, których udział w III kw. wzrósł do 47,0 proc. wobec 46,4 proc. w analogicznym okresie poprzedniego roku. Znacząco jednak wzrósł udział tzw. marek A-klasowych (do 37,9 proc. wobec 21,3 proc. przed rokiem). Kostevitch poinformował, że spółka aktualnie negocjuje nowe umowy dystrybucyjne w tym segmencie (m.in. na Polskę). W październiku spółka poinformowała o podpisaniu takiej umowy z Lenovo.
W związku z niższą sprzedażą produktów Microsoft w Rosji udział oprogramowania przychodach spadł do 6,0 proc. z 23,2 proc. w III kw. 2008 r.
Narastająco w I-III kw. 2009 roku spółka miała 5,41 mln USD skonsolidowanej straty netto wobec 10,53 mln USD zysku rok wcześniej, przy przychodach odpowiednio 758,19 mln USD wobec 1132,06 mln USD.