Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Paweł Satalecki
|

Claudia Schiffer pomoże w giełdowym debiucie

0
Podziel się:

Monnari Trade szykuje się do giełdowego debiutu. Dobra koniunktura w branży odzieżowej i wyniki firmy, sprawiają, że warto zapoznać się z tą ofertą.

Claudia Schiffer pomoże w giełdowym debiucie
(PAP/Andrzej Wiktor)

Na rynku ofert publicznych pojawiła się kolejna ciekawa spółka - Monnari Trade. Dobra koniunktura w branży odzieżowej oraz wyniki firmy, sprawiają, że warto zapoznać się z tą ofertą.

Monnari Trade S.A zajmuje się projektowaniem odzieży dla kobiet. Swoją ofertę kieruje przede wszystkim do kobiet w wieku od 30 do 50 lat. Firma chce ubierać osoby: aktywne, niezależne, modne, a przy okazji również dobrze zarabiające. By do nich dotrzeć Monnari zatrudniła znaną modelkę Claudię Schiffer, która jest twarzą kampanii reklamowej firmy.

Wbrew powszechnym opiniom spółka nie zajmuje się szyciem ubrań. Monnari jedynie zleca wykonanie kolekcji innym firmom. Większość wykonywana jest za granicą. Oczywiście ze względu na koszty. Część produkcji jest jednak zlecana firmom działającym w naszym kraju po to aby móc szybko reagować na rynkowe zmiany.

Ubrania są sprzedawane pod marką Monnari. Ale spółka jest właścicielem również innej marki - Pabia. Ubrania sygnowane tym szyldem są także propozycją dla osób, do których chce dotrzeć firma dzięki swojej macierzystej marce.

OFERTA

Oferowanych będzie łącznie 2,5 mln akcji zwykłych serii D. Dla inwestorów indywidualnych przeznaczone będzie 600 tys. akcji a dla instytucjonalnych 1,9 mln. Równocześnie do obrotu zostanie wprowadzone 2 mln akcji serii A, 727 273 akcji serii B oraz 120 tys akcji serii C.

Celem spółki jest pozyskanie maksymalnie 52,5 mln zł z emisji. Szacuje ona, że koszty emisji wyniosą ok. 4 mln zł, co daje 7 proc. wartości całej oferty. Nie będzie ona więc należeć do tych tanich.

Kapitał akcyjny spółki to jeszcze 8 mln akcji serii A drugiej emisji, które nie będą wprowadzone do obrotu. Tym samym po zakończeniu oferty kapitał akcyjny będzie wynosił 13 347 273 akcje.

Imię i Nazwisko *Udział w akcjonariacie [proc.] po emisji *
Mirosław Misztal 37,8
Agata Banasiak 18,9
Jakub Banasiak 18,9
Inni starzy akcjonariusze 5,7
Nowi akcjonariusze 18,7

Źródło: Prospekt emisyjny

Zapisy na akcje Monnari potrwają od 7 do 11 grudnia. Przydział akcji ma nastąpić do 5 dni roboczych od zakończenia zapisów, czyli do 18 grudnia br. Oferującym jest DM IDM S.A.

Przełomowy rok 2006

Monnari sukcesywnie polepsza swój wynik finansowy. Jednak, jak widać na załączonych wykresach to właśnie 2006 r. wydaje się być przełomowym. Przychody spółki w 2003 r. wyniosły 18 879 tys. zł, w 2004 r. 32 017 tys zł, w 2005 r. 47 450 tys. zł a prognozowane na koniec tego roku mają wynieść 87 280 tys zł, czyli 83 proc. więcej niż rok temu.

Podobna sytuacja ma się z zyskiem netto. Zaczynając od roku 2003 zysk netto spółki wyniósł odpowiednio: 1924 tys. zł, 3017 tys. zł, 3053 tys. zł. W tym roku firma prognozuje 10033 tys. zł a na 2007 r. 13013 tys. zł. Co daje dynamikę wzrostu odpowiednio 228 proc. oraz 29 proc. Jeśli prognozy finansowe na ten rok zostaną zrealizowane, wydaje się, że moment decyzji o wejściu na parkiet jest odpowiedni.

Spółka podaje, że tak duża dynamika wzrostu przychodów oraz zysku netto jest konsekwencją przyjętej strategii tworzenia własnych punktów sprzedaży.

Skokowy poniekąd wzrost wyników finansowych w 2006 r. jest również konsekwencją pozyskania kapitału na inwestycje w sierpniu 2005 r. Monnari dokonało wtedy niepublicznej emisji akcji zwykłych na okaziciela serii B, które objął Dom Maklerski IDM S.A. oraz wytypowane osoby fizyczne. Dzięki pozyskanym środkom firma mogła już wtedy zacząć poszerzać listę swoich sklepów oraz w lipcu 2007 r. przejąć znaną markę Pabia.

Jak debiutant wygląda na tle innych z tej branży? Na parkiecie podobną branżę reprezentują m.in.: Vistula&Wólczanka, Próchnik, Redan, Artman, oraz Gino Rossi i Kruk, które posiadają firmy bezpośrednio konkurujące na rynku odzieży dla kobiet z Monnari.

Zakładając zrealizowanie planów Monnari w tym roku, zysk na akcję (po emisji akcji) wyniesie 0,75 zł. Zakładając maksymalną cenę, po której będzie można składać zapisy (widełki wynoszą 16 - 21 zł), wskaźnik Cena/Zysk wyniesie 27,9. Oznacza to, że spółka będzie sprzedawana z dyskontem i wydaje się atrakcyjna przy porównaniu do konkurencji.

Nazwa firmy *Cena/Zysk *
Vistula&Wólczanka 52
Próchnik Brak zysku
Redan Brak zysku
Artman 31,4
Gino Rossi 48,8
Kruk 26,3

Źródło: obliczenia własne

W najbliższej przyszłości spółka nie planuje wypłaty dywidendy, gdyż wszystkie środki chce przeznaczać na inwestycje. Po roku 2008 nie wykluczone jednak, że taka decyzja zapadnie.

Więcej sklepów, nowe centrum i przejęcia

**Pieniądze pozyskane z emisji spółka chce podzielić na trzy części. Najwięcej środków, bo aż 33,84 mln zł zostanie przeznaczone na dalszy rozwój sieci sprzedaży. Do końca roku spółka planuje otworzyć 6 swoich sklepów, w latach 2007 - 2008 już 50. Równocześnie w tym samym okresie ma powstać 20 sklepów marki Pabia.

Drugim projektem jest budowa centrum logistycznego, której szacowany koszt to 16 mln zł. Ma ono pomóc m.in. w skróceniu czasu reakcji na zmiany trendów na rynku. Pozostałe środki pozyskane z emisji Monnari chce przeznaczyć na ewentualne przejęcia mniejszych podmiotów.

Zobacz także:
Claudia Schiffer a GPW

Rynek odzieżowy w Polsce ma jeszcze miejsce na wzrosty. Przyglądając się konkurencyjnym spółkom z parkietu widać, że można sobie na nim dobrze radzić. Do tego wskaźniki zdają się potwierdzać ten fakt: aktualne wydatki przeciętnego Polaka na odzież i obuwie są ponad dwukrotnie niższe od średniej w krajach Unii Europejskiej.

To jednak jest również powodem, że konkurencja na rynku odzieży i obuwia staje się coraz bardziej zażarta. Głównym konkurentem Monnari jest Zara, której sieć sprzedaży w Polsce posiada NFI EMF. Przekłada się to na wzrost kosztów działalności operacyjnej. W pierwszym półroczu spółka zanotowała 31 337 tys. zł kosztów tej kategorii przy 16 463 tys. zł w całym 2005 r. Pozytywnym aspektem jest jednak to, że rosną one w miarę proporcjonalnie do wzrostu przychodów firmy.

Oprócz ryzyka konkurencji spółka obarczona jest ryzykiem złej oceny trendów panujących na rynku. Jest to zresztą zmora każdej spółki z tej branży. Źle dobrana kolekcja potrafi znacząco obniżyć wyniki finansowe spółki zarówno kwartalne jak i całoroczne. Przekonał się o tym choćby Artman.

Reasumując spółka wydaje się ciekawą propozycją. Biorąc pod uwagę znaną i silną markę i porównanie do innych giełdowych spółek z branży oferta Monnari Trade S.A. jest godna zainteresowania inwestorów.

Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)