Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Makarony Polskie pokazały swoje prognozy na 2014 rok

0
Podziel się:

Grupa liczy na wzrost udziału w rynku makaronów do 6 proc. z 3,5 proc.

Makarony Polskie pokazały swoje prognozy na 2014 rok
(Emily2k/Dreamstime)

Makarony Polskie przewidują wzrost przychodów oraz osiągnięcie 5 proc. rentowności w 2014 roku. Grupa liczy na wzrost udziału w rynku makaronów do 6 proc. z 3,5 proc. - poinformowali przedstawiciele spółki.

Makarony chcą w najbliższych dwóch latach rozbudować zakład w Rzeszowie za około 30 mln zł. Rok 2014 ma przynieść spółce znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży makaronów. Makarony Polskie chcą zwiększyć udział rynkowy w podstawowym segmencie działalności do 6 proc. kosztem mniejszych lokalnych producentów.

_ Szacujemy, że realizacja założeń pozwoli nam na zwiększenie udziału produktów brandowych spółki na rynku z obecnych 3,5 proc. do 6 proc., co uplasuje nas w czołówce, za produktami private label i za liderem kategorii _ - podały Makarony w raporcie rocznym.

Sprzedaż makaronów stanowiła w minionym roku prawie 77 proc. całości sprzedaży, utrzymując stabilny rdr poziom około 101 mln zł. Spółka podała również, że rok 2014 skoncentrowany będzie na rozwoju B2B i eksportu, szczególnie produktów spółki zależnej, Stoczek Natura. Celem zarządu jest zwiększenie wielkości sprzedaży przetworów mięsno-warzywnych i owocowych w 2014 roku do 40 mln zł, zaś w 2015 roku do ponad 60 mln zł.

W 2013 roku sprzedaż przetworów mięsno-warzywnych grupy wzrosła do 13,3 mln zł z 8,8 mln zł rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży przetworów owocowych spadły do 8,9 mln zł z 16,6 mln zł w 2012 roku.

Makarony Polskie planują rozbudowę zakładu w Rzeszowie. Nakłady na tę inwestycję w latach 2014-2016 mają wynieść około 30 mln zł. Pierwszy etap inwestycji obejmie przeniesienie linii technologicznej do produkcji makaronów krótkich z likwidowanego zakładu produkcyjnego w Płocku. Nakłady inwestycyjne na pierwszy etap rozbudowy wyniosą ponad 7 mln zł.

Wartość drugiego etapu projektu wyniesie ok. 24 mln zł, i obejmie instalację linii do produkcji makaronów walcowanych za ok. 20 mln zł i rozbudowę powierzchni magazynowej za ok. 4 mln zł.

Źródła finansowania dla drugiego etapu projektu inwestycyjnego mają stanowić środki własne, kredyt bankowy, środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości w Płocku oraz ewentualne dotacje ze środków Unii Europejskiej.

Jak poinformował dyrektor ds. ekonomicznych Piotr Wyszecki na ten rok planowana jest również emisja akcji z wyłączeniem prawa poboru. W dniu 21 maja 2012 roku walne zgromadzenie spółki zgodziło się na podwyższenie kapitału zakładowego o łączną kwotę nie wyższą niż 9,3 mln, poprzez emisję nowych akcji, w terminie do 30 kwietnia 2015 roku.

We wtorek Makarony Polskie podały wyniki za 2013 rok. Przychody ze sprzedaży grupy w 2013 roku wyniosły 131,7 mln zł i kształtowały się na poziomie zbliżonym do 2012 roku. Zysk operacyjny wzrósł do 5,1 mln zł z 1,4 mln zł rok wcześniej, a zysku EBITDA do 9,2 mln zł z 6,1 mln zł. Zysk netto grupy wyniósł 2,9 mln zł, podczas gdy w 2012 roku było to 1,2 mln zł.

Spółka podała w raporcie, że spadek kosztów przy zachowaniu poziomu sprzedaży był wynikiem przeprowadzonej restrukturyzacji zatrudnienia oraz rezygnacji z kontraktów o najniższej rentowności.

Zatrudnienie w grupie zredukowano w 2013 roku do 207 etatów z 287 etatów rok wcześniej. Najmocniej spadła liczba osób zatrudnionych przy produkcji. Rentowność sprzedaży mierzona na poziomie wyniku brutto ze sprzedaży osiągnęła 21,9 proc. w stosunku do 18,5 proc. w roku 2012.

Przychody ze sprzedaży krajowej Makaronów Polskich wzrosły w 2013 roku do 123 mln zł z 114 mln zł rok wcześniej, a sprzedaż eksportowa spadła do 8,7 mln zł z 17,9 mln zł w 2012 roku. Przedstawiciele spółki podali, że na spadek zagranicznej sprzedaży wpłynęła rezygnacja z niskomarżowych kontraktów z sieciami sklepów. W 2014 roku grupa chce zwiększać sprzedaż eksportową na obecnych rynkach oraz wejść na rynek brytyjski, skandynawski oraz rynek krajów Beneluksu.

ZOBACZ, co na nowym forum internauci piszą o spółce Makarony Polskie i o pozostałych spółkach z GPW

Produkty marek własnych spółki odpowiadały w ubiegłym roku za 37 mln zł przychodów, notując niewielki wzrost udziału w całości sprzedaży. Pozostałą sprzedaż grupy stanowiły produkty tworzone na potrzeby partnerów spółki. W 2014 roku Makarony liczą na dalszy wzrost udziału w sprzedaży wyżej marżowych produktów własnych.

Sprzedaż do sieci Biedronka stanowiła w ubiegłym roku 27 proc. ogółu sprzedaży grupy. Zarząd Makaronów Polskich ocenia, że współpraca z dyskontem jest korzystna dla spółki.

Przedstawiciele spółki poinformowali, że grupa rozważa różne formy współpracy z większymi podmiotami, m.in. w zakresie konfekcjonowania gotowych produktów mięsnych. _ Taka lub inna współpraca może doprowadzić do fuzji lub przejęć. Konsolidacja rynku jest w naszym odczuciu konieczna. Chcielibyśmy, aby w ciągu pięciu lat w jakiejś konfiguracji nasza firma osiągała przychody na poziomie miliarda złotych _ - powiedział prezes Zenon Daniłowski.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)