Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Damian Słomski
Damian Słomski
|

Polacy nie chcą już ich wódki. Tragiczne wyniki finansowe giganta

87
Podziel się:

Władze tłumaczą to m.in. wojną cenową na polskim rynku.

Krupnik to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek Marie Brizard Wine & Spirits.
Krupnik to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek Marie Brizard Wine & Spirits. (Tim Bartel / Flickr (CC BY-SA 2.0))

Francuski właściciel wódek Krupnik i Sobieski ma za sobą fatalną końcówkę roku. Wyniki grupy Marie Brizard Wine & Spirits spadły w Polsce o 75 proc., podczas gdy niemal na całym świecie statystyki firmy są całkiem dobre. Władze tłumaczą to m.in. wojną cenową na polskim rynku.

Francuska grupa Marie Brizard Wine & Spirits (MBWS) odnotowała ogromny spadek sprzedaży alkoholi w Polsce. Szczególnie zadziwiający jest fakt, że przychody producenta i dystrybutora m.in. popularnych wódek Krupnik i Sobieski zmniejszyły się aż o 75 proc. w ostatnim kwartale 2017 roku, a więc w czasie, gdy biznes raczej powinien mieć się bardzo dobrze ze względu na święta i sylwestra.

Nieco lepiej wypadają statystyki za cały rok, chociaż i tu Francuzi nie mają się czym chwalić. Wyniki w Polsce są gorsze o 28 proc.

Z najnowszego raportu finansowego wynika, że całoroczna sprzedaż alkoholi MBWS w Polsce wyniosła 47,1 mln euro, a więc o 17 mln euro mniej niż w 2016 roku. Cała ta różnica powstała tylko w czwartym kwartale, w którym przychody spadły z 23 do 6 mln euro.

Przez drastyczne pogorszenie wyników w Polsce ucierpiał cały biznes Francuzów. A działają oni praktycznie na całym świecie - od Europy przez Amerykę aż po Azję. Niemal wszędzie wyniki albo udało się poprawić, albo co najmniej powtórzyć. Tylko u nas sprzedaż wyraźnie spadła.

Sprzedaż alkoholi grupy Marie Brizard Wine & Spirits (dane w mln euro)
sprzedaż w 4 kwartale 2017 dynamika sprzedaży (4 kw.) sprzedaż w całym 2017 roku dynamika sprzedaży (cały rok)
Francja 35,8 -1% 109,4 -2%
Polska 6,1 -74% 47,1 -28%
Europa Zachodnia (bez Francji) 7,2 -5% 23,8 -6%
Europa Środkowo-Wschodnia (bez Polski) 9 +3% 32,6 +11%
Ameryka 10,9 +11% 26,5 -5%
Azja 1,8 +8% 4,4 +17%
źródło: Marie Brizard Wine & Spirits

- Nasze polskie spółki zależne napotykają poważne trudności. Niektóre z tych wyzwań zostały wcześniej zidentyfikowane i doprowadziły do ustanowienia planów działań naprawczych. W Polsce powołano nowego dyrektora generalnego, którego głównym celem jest przegląd i realizacja biznesplanu naszych polskich spółek zależnych - komentuje sytuację Jean-Noël Reynaud, prezes MBWS.

Nowym dyrektorem generalnym odpowiedzialnym za biznes w Polsce jest od początku tego roku Anna Jakubowska, która wcześniej stała na czele The Coca-Cola Company w naszym kraju.

Przed Jakubowską stoją poważne wyzwania, na które w raporcie wskazuje sam zarząd. Przede wszystkim przez ostatni rok na rynku czystej wódki w Polsce była bardzo silna konkurencja, wywołująca dużą presję cenową. Nasiliła się ona szczególnie w drugiej połowie 2017 roku.

"Nieracjonalnym poziomem cen i nieuczciwymi praktykami handlowymi niektórych graczy na rynku" władze MBWS tłumaczą spowolnienie sprzedaży o 15 proc.

Odpowiedzią firmy na "wojnę cenową" był m.in. wzrost wydatków na marketing, które jednak odbiły się na wynikach finansowych. Jak informuje spółka, przekroczyły budżet o około 9 mln euro.

Znaczące pogorszenie wyników sprzedażowych może mieć też związek z oddaniem przez MBWS dystrybucji alkoholi do małych sklepów grupie Eurocash.

- W sprzedaży wódki kluczowy jest kanał tradycyjny, czyli sprzedaż w małych sklepach. Francuzi blisko półtora roku temu oddali dystrybucję alkoholi do Eurocashu. Od początku był to zaskakujący i dosyć kontrowersyjny krok, bo Eurocash słynie z wyciskania jak cytryny swoich partnerów biznesowych - komentuje sytuację jeden z ekspertów.

Do kwestii dystrybucji alkoholi przez partnerów odniósł się w raporcie także zarząd. Wskazał, że podpisane pod koniec 2016 roku umowy nie przyniosły oczekiwanych wyników sprzedażowych. MBWS jest w trakcie kontroli, czy zapisy umowne są przestrzegane.

Ekspert wskazuje też na drugi aspekt, czyli - według niego - brak mocnych marek. MBWS ma Krupnik i lekko podupadłego Sobieskiego. Do tego dochodzi ogólna zmiana w zachowaniu konsumentów, którzy coraz częściej zastępują "czystą" wódkami smakowymi.

Do grupy Marie Brizard Wine & Spirits należy m.in. Fabryka Wódek "Polmos Łańcut". W Polsce Francuzi są obecni od 1990 roku. Wśród najbardziej rozpoznawalnych marek MBWS na świecie są: szkocka whisky William Beel, wódki Sobieski i Krupnik, wina owocowe Fruits and Wine, likiery Marie Brizard i Cognac Gautier.

giełda
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(87)
Krystian
6 lat temu
Mam nadzieje, ze to rezultat poprawy kultury picia.
Radek S.
6 lat temu
może po prostu Polacy przestali pić truciznę hektolitrami ... sam wolę sobie wypić dobrej jakości whisky albo piwko niż lać do gardła czystą....
perez
6 lat temu
kiedyś Krupnik był dobrą wódką. trzeba było trzymać jakość. tyle w temacie
Win7
6 lat temu
Jakie nie racjonalne ceny we francji 0.7 sobieskiego kosztuje 10.50e czyli za godzine pracy ma flaszke zwykly francuski robol a unas nie placa 20zeta/h Jest odpowiedz
Zygmunt
6 lat temu
Baczewski robi dobrą wódkę mam nadzieje że sir nie zepsuje.
...
Następna strona