Multimedia Polska, która po trzech latach chce powrócić na warszawską giełdę, ocenia, że rynek telekomunikacyjny w najbliższym czasie będzie bardzo atrakcyjną branżą ze względu na działania konsolidacyjne. Prezes Andrzej Rogowski (na zdjęciu) zapowiada aktywną rolę spółki w tej konsolidacji.
_ Proces konsolidacyjny w branży telekomunikacyjnej jest niezbędny. Nikt z operatorów nie posiada na tyle mocnej pozycji, żeby zwiększyć efektywność, dlatego takie ruchy będą miały miejsce, zarówno wśród największych, jak i mniejszych graczy. To, co robiliśmy przez całe firmowe życie, to stworzenie sytuacji, żeby konsolidacja rynku nie mogła odbywać się bez udziału Multimedia Polska _ - powiedział prezes Rogowski podczas czwartkowej konferencji prasowej. _ _
_ Przez ostatnie lata to raczej my szukaliśmy okazji do przejęć. Teraz zaczynają się zgłaszać do nas chętni do rozmów _ - dodał.
Multimedia Polska jest w pierwszej trójce na polskim rynku operatorów kablowych dostarczających usługi telewizji, szerokopasmowego dostępu do internetu oraz telefonii stacjonarnej i mobilnej. Według danych PIKE, Multimedia Polska pod względem liczby abonentów z udziałem na rynku jest trzecim operatorem kablowym w Polsce na poziomie 18 proc._ _
_ Naszym celem samym w sobie nie jest walka o pozycję numer dwa na rynku. Dużo bardziej odpowiadałoby nam np. takie przejęcie, które pozwoliłoby na połączenie platform o różnych technologiach, np. szerokopasmowej z mobilną _ - powiedział Rogowski, dodając, że obecnie nie są w tej sprawie prowadzone rozmowy.
Multimedia Polska była notowana na giełdzie w latach 2006-2011. W 2011 roku spółka wycofała się z rynku, a akcjonariusze otrzymali wtedy za swoje akcje po 9,70 zł. Prezes Rogowski, pytany, w jaki sposób chce przekonać akcjonariuszy, żeby teraz zapłacili więcej za akcje spółki, odpowiedział:_ _
_ Multimedia Polska są dzisiaj inne niż trzy lata temu. Zrobiliśmy kilka akwizycji, mamy dostęp do środków na dalsze inwestycje, w tym do 300 mln zł środków bankowych, uporządkowaliśmy strukturę. Wskaźnik dług netto/EBITDA wynosi obecnie 2,4-2,5x, czyli mniej niż kilka lat temu. Spółka jest też lepiej przygotowana do realizacji swojej strategii, a sam rynek telekomunikacyjny jest dzisiaj bardziej atrakcyjny, choćby w perspektywie działań konsolidacyjnych _.
Prezes Rogowski chce też skusić inwestorów polityką dywidendową, która zakłada przeznaczanie na wypłatę dla akcjonariuszy 100 proc. rocznego zysku netto._ _
_ Cały zysk netto za 2013 rok chcemy przeznaczyć na dywidendę, która trafi już też do nowych akcjonariuszy _ - powiedział Rogowski.
W 2013 roku skorygowany zysk EBITDA grupy Multimedia Polska wyniósł 355,5 mln zł, a zysk netto 70,7 mln zł, przy przychodach wynoszących 699 mln zł. Prezes Rogowski nie podaje prognoz na przyszłość, ale spodziewa się rosnącego trendu zysku netto w kolejnych latach.
Głównym akcjonariuszem Multimedia Polska jest M2 Investments Limited, posiadający około 51,9 proc. akcji, kontrolowany pośrednio przez Tomasza Ulatowskiego i Ygala Ozechova, współprzewodniczących rady nadzorczej. Udział Tri Media Holdings wynosi 46,49 proc.
W ofercie publicznej akcjonariusze sprzedający zaoferują do 45.157.646 akcji spółki, stanowiących 49,21 proc. wszystkich akcji, w tym M2 Investments oferuje do 20.388.551 akcji, Tri Media Holdings oferuje do 24.044.339 akcji, Dunaville Trading oferuje do 474.756 akcji i Collegium Anetta Kolasińska i Wspólnicy oferuje do 250.000 akcji.
Oferta nie obejmuje emisji nowych akcji. Prezes Rogowski nie wyklucza jej w przyszłości w przypadku konieczności sfinansowania dużej akwizycji, ale na razie nie ma takich planów. Dotychczasowi akcjonariusze oraz sama spółka mają 180-dniowy lock up na sprzedaż starych i nowych akcji.
Oferującym jest UniCredit CAIB. Globalnym koordynatorem i współprowadzącym księgę popytu jest UBS Investment Bank. Współmenedżerem oferty jest ponadto Raiffeisen Centrobank.
Cena maksymalna akcji została ustalona na 21 zł. Według nieoficjalnych informacji PAP, przedział cenowy na potrzeby book-buildingu wynosi 16,25-21 zł.
Harmonogram oferty
- 15 - 28 maja - budowa księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych;
- 16 - 28 maja (ostatniego dnia do godz. 18:00) - zapisy na akcje inwestorów indywidualnych;
- 28 maja - ustalenie i publikacja ceny sprzedaży dla inwestorów indywidualnych i ceny sprzedaży dla inwestorów instytucjonalnych, ustalenie ostatecznej liczby akcji oferowanych w ramach oferty oraz ostatecznej liczby akcji oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów;
- 29 maja - 2 czerwca - zapisy na akcje inwestorów instytucjonalnych;
- 3 czerwca - przydział akcji oferowanych;
- 11 czerwca - planowany pierwszy dzień notowań akcji na GPW.