Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKP Intercity niedługo rozpocznie prace nad prospektem

0
Podziel się:

Właściciele PKP Intercity mają w poniedziałek 17 grudnia zdecydować o przekształceniu w spółkę akcyjną. Jeśli następnie właściciel zgodzi się na wejście na giełdę spółka jest gotowa rozpocząć w I kw. 2008 roku prace nad prospektem emisyjnym

PKP Intercity niedługo rozpocznie prace nad prospektem
(PAP / EPA)

PKP Intercity chciałoby z emisji pozyskać do 500 mln zł, które mają częściowo sfinansować planowane na lata 2007-2010 inwestycje w wysokości 2,74 mld zł. Według wcześniejszych zapowiedzi spółka planuje zadebiutować na warszawskiej giełdzie na przełomie 2008 i 2009 roku. - poinformował prezes spółki Czesław Warsewicz.

"W najbliższy poniedziałek odbędzie się walne zgromadzenie w sprawie przekształcenia w spółkę akcyjną. Potem następnego dnia składamy wniosek do KRS o zmianę sp. z o.o. w SA i mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku nastąpi wpis do KRS" - powiedział Warsewicz.

"Potem jeszcze będzie potrzebna zgoda właściciela o wejściu na giełdę. My chcemy, aby ten proces sprzedaży akcji spółki był połączony z podniesieniem kapitału spółki, na finansowanie naszego rozwoju. Chcemy do pół miliarda złotych pozyskać z giełdy plus to co ewentualnie będzie chciał sprzedać skarb państwa" - dodał.

Prezes powiedział też, że w I kw. 2008 roku mogą rozpocząć się prace nad prospektem emisyjnym spółki, a po pół roku prospekt powinien trafić do Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).

"Najważniejszy jest proces przygotowania spółki, czyli strategia rozwoju, transparentne plany inwestycyjne i przejrzystość, a my już jesteśmy do tego przygotowani - mamy plan, mamy strategię" - powiedział Warsewicz.

"W tej chwili jest też ogłaszany przetarg właściciela na doradcę
w tym procesie i prace nad prospektem rozpoczną się niezwłocznie
po decyzji właścicielskiej o chęci sprzedaży na giełdzie. Te prace
mogą być rozpoczęte w I kw. przyszłego roku" - dodał.

"Prace nad przygotowaniem prospektu zajmują około sześciu miesięcy, więc trudno na razie powiedzieć czy prospekt trafi do KNF np. w lipcu czy w maju, ale spółka jest gotowa do tego, aby przygotować prospekt w tym czasie" - powiedział również.

Prezes nie chciał wypowiadać się, czy decyzja właściciela o upublicznieniu PKP Intercity może zapaść jeszcze w tym roku.

"Wydaje się, że zawsze jest to możliwe, ale nie mogę spekulować" -
powiedział.

Wcześniej spółka informowała, że w latach 2007-2009 chce przeprowadzić modernizację całego posiadanego taboru wagonowego, czyli 310 wagonów, na co przeznaczy ok. 600 mln zł. Do końca 2009 roku chce zakupić 10 wielosystemowych lokomotyw, co pochłonie ok. 200 mln zł.

Na zakup 30 wagonów konwencjonalnych spółka chce przeznaczyć 150
mln zł do końca 2008 roku.

Zarząd podjął też decyzję o całkowitej wymianie taboru gastronomicznego - zakup i modernizacja ok. 50 wagonów gastronomicznych będzie kosztować ok. 180 mln zł (zadanie na 2008/2009 rok).

Najbardziej kosztownym zadaniem będzie zakup 20 składów zespolonych, w co spółka zainwestuje 1,5 mld zł w latach 2008 i 2009. Budowa zaplecza do obsługi składów zespolonych będzie kosztowała kolejne 110 mln zł.

Pieniądze na inwestycje mają pochodzić oprócz emisji: z kredytu z EBI (ok. 200 mln zł), ze środków unijnych (ok. 720 mln zł), środków własnych, czyli zysk i amortyzacja w kolejnych czterech latach (ok. 800 mln zł) oraz z kredytów bankowych i innych instrumentów finansowych, w tym leasingu (ok. 620 mln zł).

W październiku prezes Warsewicz mówił PAP, że w 2007 roku zysk netto PKP Intercity ma wynieść 55 mln zł, zysk brutto 65 mln zł, a przychody ze sprzedaży 1,06 mld zł.

W 2008 roku przychody ze sprzedaży mogą natomiast wynieść ponad
1,1 mld zł, a jeśli chodzi o zysk netto w kolejnych latach to "zadanie minimum to wzrost rzędu 10-20 proc."

W 2006 roku zysk netto PKP Intercity wyniósł 34,8 mln zł, przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 970 mln zł. W 2005 roku spółka miała 3,4 mln zł zysku netto, a w 2004 roku miała 49,4 mln zł straty.

W maju 2007 roku ministerstwo transportu informowało, że sprzedaż przez giełdę części udziałów w PKP Intercity powinna nastąpić najpóźniej w I kwartale 2009 roku, a wartość oferty publicznej spółki może wynieść od 500 mln do 1 mld zł, w tym część może stanowić nowa emisja akcji. Na giełdzie mogłoby zostać ulokowane maksymalnie 49 proc. kapitału spółki.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)