Prezentując nową strategię na lata 2008-2011, zapowiedział działania w kierunku ugruntowania pozycji rynkowej spółki, głównie przez optymalizację kosztów funkcjonowania.
_ Mimo niepewności na rynku podtrzymujemy nasz plan inwestycyjny w 2009 r. na poziomie 70 mln zł. Duża część tych nakładów to sieć sprzedaży, spora na szeroko rozumiana logistykę oraz informatyzację spółki _ - powiedział Biały podczas konferencji prasowej.
Prezes Ruchu, przedstawiając założenia nowej strategii na lata 2009-2011, zaznaczył, że jest ona przygotowana defensywnie, na czasy spowolnienia gospodarczego. Bierze jednak także pod uwagę oczekiwane zmiany na rynku, czyli głównie spadek sprzedaży prasy na rzecz rozwiązań informatycznych.
_ Podstawowym założeniem strategii jest optymalizacja, czy, literalnie rzecz traktując: redukcja kosztów logistyki. Chcemy, by w 2011 Ruch był zoptymalizowany kosztowo i sprawny logistycznie tak, by w 2012 r. był gotowy na istotne rozszerzenie lub nawet zmianę profilu działalności _ - wyjaśnił prezes.
Biały tłumaczył, że obserwując tendencje na rynku spółka doszła do wniosku, że w najbliższym czasie należy wyraźnie ograniczyć udział w asortymencie spółki prasy oraz wyrobów tytoniowych. Dzięki temu uda się uzyskać satysfakcjonującą zarząd rentowność.
_ Dobra rentowność to kilkanaście, ok. 15%. I taką dziś jesteśmy w stanie uzyskać, gdyby nie wyroby tytoniowe, które po podwyżkach akcyzy sprowadzają rentowność do kilku procent _ - wyliczał Biały.
Prezes spółki dodał, że poza przebudową asortymentu spółka chce także inwestować w rozwiązania informatyczne, które usprawnią jej działalność, głównie w logistyce. Oczekuje tutaj ok. 15-proc. oszczędności.
Kolejnym elementem jest zwiększenie z 500 obecnie do 700 w 2011 r. liczby salonów prasowych oraz zmiana struktury sieci handlowej, która ma koncentrować się w najbardziej rentownych i prestiżowych miejscach. Duże zmiany czekają także kawiarnie _ i coffee _.
_ Planujemy wychodzenie z części lokalizacji, które są nie rentowne, nigdy rentowne nie będą i w ogóle nie powinny być do puli otwieranej przez spółkę przyjęte. A nowe będą otwierane tylko w tedy, gdy uznamy je za absolutnie dochodowe i bezpieczne _ - wyjaśnił Biały.
Prezes nie planuje raczej nowych akwizycji. Powiedział jedynie, że Ruch rozmawia z _ różnymi podmiotami i jeśli będą poważne propozycje, to się na d nimi zastanowi _. Na razie jednak nie ma nic atrakcyjnego. Planowany jest natomiast dalszy rozwój usług kurierskich, usługi płatności masowych oraz sprzedaży biletów na imprezy. Ilość punktów bileterii ma wzrosnąć z 60 do 100 i w 2011 r. osiągnąć rentowność.
_ Z uwagi na bardzo niepewną sytuację rynkową, żaden odpowiedzialny zarząd nie przedstawi konkretnych prognoz czy nawet szacunków przychodów lub zysku. Dlatego Ruch też ich nie opublikuje _ - podsumował Biały.
Narastająco w I-IV kw. 2008 roku spółka miała 27,82 mln zł straty wobec 13,48 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio 4169,59 mln zł wobec 4140,15 mln zł.