- poinformowali przedstawiciele spółki na czwartkowej konferencji prasowej.
W 1999 roku grupa Żywiec wykazała 83 mln zł zysku netto. Jej strata na działalności operacyjnej wyniosła w 2000 roku 126 mln zł wobec 229 mln zł zysku na działalności operacyjnej w 1999 roku.
'Na wyniki grupy Żywiec w 2000 roku wpłynęły koszty w wysokości 364 mln zł związane z restrukturyzacją spółki oraz wzrost o 30 proc. wydatków na marketing i promocję' - powiedział prezes grupy Żywiec Alle Ypma.
W 2000 roku grupa zanotowała też spadek przychodów ze sprzedaży do 2,34 mld zł wobec 2,4 mld zł w 1999 roku.
'Spadek sprzedaży był nieunikniony z powodu restrukturyzacji' - uważa Ypma.
W ramach działań restrukturyzacyjnych w 2000 roku Żywiec m.in. zdecydował o zamknięciu browarów w Gdańsku i Łańcucie. Spółka stworzyła również nową sieć dystrybucji oraz zakupiła nowe butelki i skrzynki o zmienionym kształcie. Żywiec prowadził ponadto w 2000 roku kosztowną kampanię promocyjną, służącą głównie odbudowie marki EB.
'Naszym zdaniem EB nadal jest wiodącą marką na rynku piwa i będziemy inwestować w dalszą poprawę jej pozycji' - uważa Ypma.
Według zarządu wprowadzone zmiany powinny przynieść poprawę wyników spółki. Ypma odmówił jednak podania prognozy na koniec 2001 roku.
'Konkretna prognoza nie jest w tym momencie możliwa ze względu na wątpliwości dotyczące rozwoju polskiego rynku piwa' - uważa.
Według danych przedstawionych przez zarząd w 2000 roku rynek piwa w Polsce wzrósł o około 7 proc. W środę zarząd Browarów Żywiec, wchodzących w skład grupy, poinformował o zamiarze zaproponowania akcjonariuszom dywidendy w wysokości 2,5 zł na akcję.
Spółka nie podała terminu WZA, na którym zostanie podjęta uchwała o dywidendzie.
Przychody Browarów Żywiec ze sprzedaży w 2000 roku wyniosły 950,8 mln zł, a zysk netto 35,3 mln zł.