Notowania

Upadek Alfa Star nie przestraszył inwestorów. Zobacz, czy powinien

Portal money.pl sprawdził kondycję spółek z branży turystycznej, notowanych na giełdzie w Warszawie.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Jonathan Cohen/Flickr)

Straty, wysokie zadłużenie i ujemne fundusze własne notuje kilka innych spółek z branży turystycznej. Portal money.pl przyjrzał się działalności prowadzonej przez Rainbow Tours i pośredników Travelplanet.pl i Fly.pl. Niektóre ich statystyki wyglądają znacznie gorzej niż Alfa Star.

Biuro podróży Alfa Star upadło, bo nie posiadało realnych funduszy własnych, a te wykazywane w sprawozdaniach finansowych były tylko zapisami księgowymi. Spółce stale brakowało pieniędzy, stąd musiała posiłkować się pożyczkami i ciągłym dofinansowywaniem ze strony głównego inwestora. Jeśli do tego dołożyć kilkumilionowe straty w pierwszym półroczu tego roku, mamy pełny obraz sytuacji. Czytaj więcej na temat kulisów upadku Alfa Star...

Nie tylko Alfa Star poniosło w tym półroczu wysokie straty. Wśród giełdowych spółek z branży turystycznej, które upubliczniają szczegółowe dane finansowe, nierentowny biznes prowadzą też notowana na NewConnect spółka Fly.pl, która jest ponad 800 tys. zł pod kreską oraz Travelplanet.pl z prawie 3 mln zł na minusie. Obie są też znacznie bardziej zadłużone od Alfa Star.

- Porównywanie sytuacji Alfa Star i Travelplanet.pl jest chybione - tłumaczy w rozmowie z money.pl Tomasz Bukowski, dyrektor ds. zarządzania projektami i relacji inwestorskich w spółce Travelplanet.pl. - To, że firma nie przynosi zysków nie oznacza, że ma problemy finansowe. Alfa Star nie miało płynności finansowej, czego na pewno nie można powiedzieć o Travelplanet.pl. W taki sam sposób broni się Fly.pl.

Na GPW jest też jeszcze jeden przedstawiciel branży - Rainbow Tours. Bezpośredni konkurent Alfa Star i biuro podróży, którego wycieczki w ofercie mają zarówno Travelplanet.pl jak i Fly.pl udowadnia z kolei, że na biznesie turystycznym można jednak sporo zarabiać.

Jak sprawdzić biuro podróży? Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej

- Rainbow Tours należy do trójki najlepiej zorganizowanych turoperatorów w Polsce, co potwierdzają najnowsze wyniki i prawie 7 mln zł zysku - ocenia Andrzej Betlej, ekspert Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA. - Wśród konkurentów wyróżnia się oferowaniem usług bezpośrednich takich jak wycieczki objazdowe. Ostatnio jako pierwsza polska firma turystyczna wykupiła hotel.

Chodzi o hotel President na greckiej wyspie Zakynthos. Wartość inwestycji związana z zakupem i remontem nieruchomości Rainbow Tours oszacował na 1,67 mln euro.

Niepokoić może jedynie spore zadłużenie turoperatora, które jest wyższe niż Alfa Star. O problemach z płynnością nie ma jednak mowy, bowiem zobowiązania spółki bilansują się z należnościami z tytułu sprzedaży wycieczek.

Dane finansowe spółek giełdowych, oferujących wycieczki (pierwsza połowa 2015 roku)
wskaźnik Alfa Star Travelplanet.pl Fly.pl Rainbow Tours
zysk/strata netto [w tys. zł] -8 103 -2 746 -807 +6 832
rentowność -25,80% -20,90% -40% +1,5%
zadłużenie* 61,80% 93% 139% 76%
fundusze własne (skorygowane) [w tys. zł]** -10 021 -6 850 -1 181 59 390

źródło: sprawozdania finansowe spółek za pierwsze półrocze 2015
*- stosunek wartości zobowiązań krótko- i długoterminowych do wartości aktywów;
**- fundusze własne pomniejszone o wartości niematerialne i prawne

Fly.pl grozi utrata płynności finansowej? Inwestorzy zdezorientowani

Najgorzej w zestawieniu prezentują się wskaźniki zadłużenia i rentowności w spółce Fly.pl. To internetowe biuro podróży, które działa na rynku od 2007 roku. Model sprzedaży produktów i usług spółki opiera się na sprzedaży agencyjnej, realizowanej w imieniu i na rzecz organizatorów turystyki. Na podstawie podpisanych z nimi umów od każdej transakcji pobiera prowizję, która stanowi przychód.

Wskaźniki finansowe we Fly.pl są zdecydowanie gorsze niż upadłego Alfa Star. W pierwszym półroczu strata przekroczyła 800 tys. zł i tym samym kontynuowana jest fatalna passa spółki. W ciągu trzech lat tylko w jednym kwartale miała bilans dodatni.

Kwartalne wyniki Fly.pl (w tys. zł)

Na koniec czerwca wartość wszystkich zobowiązań Fly.pl przekraczała jej aktywa. Co więcej, większość z nich to wartości niematerialne i prawne, które w warunkach kryzysowych są niewiele warte.

Do niekorzystnych proporcji pomiędzy aktywami i źródłami ich finansowania przyznaje się spółka w raporcie opublikowanym w połowie sierpnia. Wskazuje, że w związku z ujemnymi kapitałami własnymi może grozić jej utrata płynności finansowej. Mimo tego, w tym samym raporcie czytamy jednak, że "zgodnie z wiedzą emitenta na dzień sporządzenia sprawozdania ani emitentowi ani Fly.pl Sp. z o.o. nie grozi wypowiedzenie zawartych umów pożyczek i utrata płynności finansowej".

Kroplówką, dzięki której spółka utrzymuje się przy życiu, są pożyczki udzielane przez Fly.pl i fundusz DAMF Invest, do którego należy 85 proc. akcji. Alfa Star również przez długi czas działało tylko dzięki wsparciu finansowemu strategicznego inwestora. W przypadku upadłego biura mowa o egipskim biznesmenie.

Niepewność co do perspektyw Fly.pl wyrażają swoim zachowaniem inwestorzy giełdowi. Akcje notowane na NewConnect w zupełnie niezrozumiały sposób z dnia na dzień potrafią raz zyskiwać kilkadziesiąt procent, a innym razem tyle samo tracić.

Notowania akcji Fly.pl na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy

Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl Sp. z o.o., w rozmowie z money.pl przekonuje, że nie należy porównywać biura podróży Alfa Star z pośrednikiem jakim jest Fly.pl. Agent nie jest narażony na: ryzyko walutowe, ryzyko zmian cen ropy naftowej, konieczność przedpłacania hoteli czy niekorzystne zmiany sytuacji gospodarczej i politycznej w innych krajach. - Zajmujemy się wyłącznie sprzedażą produktów obcych, a nasze przychody uzyskujemy z marzy od sprzedaży - podkreśla.

Prezes zwraca przy tym uwagę na rozróżnienie pomiędzy spółką akcyjną notowaną na giełdzie, a zarządzaną przez nią Fly.pl Sp. z o.o. To ta druga prowadzi działalność operacyjną. Jak przekonuje, ma znacznie lepsze wyniki i na koniec roku wykaże zysk.

Z danych udostępnionych przez Fly.pl Sp. z o.o. wynika, że po pierwszym półroczu strata wyniosła 228 tys. zł, a fundusze własne były na poziomie 838 tys. zł. - Istniejemy od 2007 roku, mamy od kilku lat stały, coroczny wzrost obrotów, przychodów i konsekwentnie poprawiamy wynik finansowy. Poza tym Alfa Star w ostatnich dwóch latach gorączkowo szukało inwestora i kapitału. Tymczasem my nie mamy tego problemu. W razie potrzeby możemy liczyć na wsparcie spółek powiązanych - komentuje Grzegorz Bosowski.

Na następnej stronie opisujemy sytuację Travelplanet.pl i innych firm nienotowanych na giełdzie

Travelplanet.pl z dużymi stratami. "To nie oznacza, że mamy problemy finansowe"

Straty, ujemną rentowność i fundusze własne, a także wysokie zadłużenie ma też Travelplanet.pl. Spółka działa na polskim rynku od 2001 roku. Działalność firmy obejmuje sprzedaż wycieczek, biletów lotniczych i rezerwacji hotelowych wraz z dodatkowymi usługami takimi jak ubezpieczenia turystyczne i wynajem samochodów. Do spółki należą portale travelplanet.pl, aero.pl, hotele24.pl, zingtravel.pl i travelone.pl. Firma od 2005 roku jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych, stąd łatwy dostęp do sprawozdań.

Tomasz Bukowski z Travelplanet.pl podkreśla, że ryzyko działalności tego biura jest dużo mniejsze niż Alfa Star, bowiem jako multiagent oferuje produkty niemal wszystkich największych biur podróży. - Dywersyfikacja oferty w naszym portfolio skutecznie zabezpiecza spółkę na wypadek problemów finansowych któregoś z nich. Jako agent nie ponosimy też ryzyka typowego dla touroperatorów, czyli np. kupowania z wyprzedzeniem miejsc w hotelach czy samolotach - podkreśla.

Uwagę zwraca jednak ujemna rentowność spółki, która wyniosła po półroczu minus 21 procent. W podobnej sytuacji był upadający Alfa Star. U schyłku działalności miał ten wskaźnik na poziomie minus 25 procent.

- Nie można porównywać bezpośrednio wyników agenta i biura podróży. Nasze przychody to głównie prowizje od sprzedaży, a nie marże z produktu jakim jest impreza turystyczna. Rentowność działalności agencyjnej jest inna niż touroperatora - kontruje Bukowski.

Łączna wartość sprzedanych wycieczek spółki osiągnęła w pierwszym półroczu poziom 112 mln zł. To o 11 mln zł więcej niż przed rokiem. Przełożyło się to na blisko 11,5 mln zł prowizji dla Travelplanet.pl. Uwzględniając przychody ze sprzedaży usług marketingowych i prowizje za sprzedaż biletów lotniczych łączna wartość przychodów w pierwszym półroczu wyniosła 13,1 mln zł. Nie przekłada się to na "czysty zysk". Wysokie koszty działalności sprawiły, że spółka miała 2,7 mln zł straty netto - czterokrotnie więcej niż w tym samym okresie 2014 roku.

źródło: money.pl

Oczywiście półroczne wyniki nie uwzględniają najlepszego okresu dla biur podróży, czyli wakacji (III kwartał). Te dane poznamy dopiero 10 listopada. - Z reguły nasza sprzedaż w samym lipcu jest równa lub większa sprzedaży całego pierwszego kwartału, natomiast wartość ponoszonych kosztów w ciągu roku, poza marketingiem, ma praktycznie charakter stały - komentuje Tomasz Bukowski.

Travelplanet.pl stawia na zaufanie klientów i inwestorów

Na słaby wynik pierwszego półrocza duży wpływ miały wydatki inwestycyjne. Spółka mocno rozwija się w kanale online, gdzie kompleksowo obsługuje klientów. Poza tym przeznaczyła znaczne środki na reklamę telewizyjną. - Traktujemy te działania jako inwestycję. Na ich pozytywne efekty w wynikach trzeba poczekać na koniec tego roku i przyszły rok - tłumaczy Bukowski.

Największym kapitałem biur podróży jest zaufanie. Inwestorzy zdają się być spokojni. Po braku reakcji na ostatnie upadki konkurentów widać, że nie ma obaw o to, że spółka mogłaby podzielić los Alfa Star.

Notowania akcji Travelplanet.pl na przestrzeni ostatnich 2 lat

Co z klientami? Travelplanet.pl zabiega o ich zaufanie wprowadzając we współpracy z Towarzystwem Ubezpieczeniowym AXA bezpłatną ochronę przed bankructwem biura podróży. Jest ona dodawana za darmo do każdej rezerwacji.

Najbardziej pesymistycznie nastawieni klienci mogą doszukiwać się haczyka. Czyżby biuro przeczuwało problemy i chce zabezpieczyć podróżnych? Jarosław Kałucki z Travelplanet.pl uważa, że takie twierdzenie jest nonsensowne. - To rozwiązanie zaczerpnęliśmy od czeskiej spółki Invia, która z powodzeniem stosuje je od 2012 roku. Upadek biura podróży Alfa Star pokazuje, po co wprowadziliśmy takie zabezpieczenie do naszej oferty. Klientom, którzy za naszym pośrednictwem wykupili tam wyjazdy, już przekazujemy vouchery o równowartości ceny wycieczki. Mogą je zrealizować na inne wyjazdy z naszej oferty - komentuje rzecznik prasowy spółki.

Czarne chmury nad kilkoma biurami podróży

Travelplanet.pl i Fly.pl zdecydowały się na wejście na giełdę, co wiąże się z dużą transparentnością. Publicznie dostępne są szczegółowe dane dotyczące finansów. Tego komfortu nie mają klienci, którzy chcą prześwietlić innych pośredników i biura podróży działające na polskim rynku.

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA zbiera dane od kilkudziesięciu turoperatorów i na tej podstawie sporządza ranking. W oparciu o przychody, wynik netto, skorygowane fundusze własne i gwarancje najsłabiej ocenia perspektywy działalności czterech firm: Wezyr Holidays, Prima Holiday, Active Travel i Sigma Travel. W ich przypadku "możliwość kontynuacji działalności istnieje tylko przy sprzyjających warunkach". Dokładnie taką samą perspektywę w rankingu w dniu ogłoszenia bankructwa miał Alfa Star.

Biura podróży najgorzej oceniane przez TravelDATA (dane w milionach złotych)
firma zysk 2014 zysk 2013 fundusze własne 2014 fundusze własne 2013 wiarygodność
Wezyr Holidays 7,26 0,13 0,04 -7,22 możliwość kontynuacji działalności tylko przy sprzyjających warunkach
Prima Holiday 0,12 -0,41 0,1 -0,02
Active Travel -0,2 0,08 0,08 0,28
Sigma Travel -0,41 0,18 -0,38 0,03

źródło: Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA

- Porównywanie sytuacji Alfa Star i Travelplanet.pl jest chybione. Ryzyko naszej działalności jest dużo mniejsze, bowiem jako multiagent oferujemy produkty niemal wszystkich największych biur podróży. Dywersyfikacja oferty w naszym portfolio skutecznie zabezpiecza spółkę na wypadek problemów finansowych któregoś z nich. Jako agent nie ponosimy też ryzyka typowego dla touroperatorów, czyli np. kupowania z wyprzedzeniem miejsc w hotelach czy samolotach.

- Nie można porównywać bezpośrednio wyników agenta i biura podróży. Nasze przychody to głównie prowizje od sprzedaży, a nie marże z produktu jakim jest impreza turystyczna. Rentowność działalności agencyjnej jest inna niż touroperatora.

(Rentowność Travelplanet.pl SA głównie zależy od wielkości sprzedaży, a ta z kolei jest wynikiem bardzo wysokiej sezonowości. Z reguły nasza sprzedaż w samym lipcu jest równa lub większa sprzedaży całego I kwartału, natomiast wartość ponoszonych kosztów w ciągu roku (poza marketingiem) ma praktycznie charakter stały.)

- To, że firma nie przynosi zysków nie oznacza, że ma problemy finansowe. Alfa Star nie miało płynności finansowej, czego na pewno nie można powiedzieć o Travelplanet.pl.

- Travelplanet.pl dużo inwestuje. W tym roku mocno rozwijamy się w kanale online, gdzie kompleksowo obsługujemy klientów. Poza tym przeznaczyliśmy znaczne środki na reklamę telewizyjną, która w głównej mierze obciążyła wynik I półrocza. Traktujemy te działania jako inwestycje. Na ich pozytywne efekty w wynikach trzeba poczekać na koniec tego roku i przyszły rok. Poza tym, prawdziwy obraz rentowności firmy będzie widoczny dopiero po trzecim kwartale, który jest najważniejszym dla branży turystycznej okresem w roku.

Tagi: travelplanet.pl, giełda, wiadomości, gospodarka, porady, raport, najważniejsze, giełda na żywo
Źródło:
WP Money
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz

Wybrane dla Ciebie