Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zwolnienia w PKP Cargo. Program dobrowolnych odejść od grudnia?

0
Podziel się:

Łącznie w PKP Cargo działa kilkanaście ogólnopolskich central związków zawodowych. Uzwiązkowienie pracowników grupy wynosi ponad 80 proc.

Zwolnienia w PKP Cargo. Program dobrowolnych odejść od grudnia?
(PKP Cargo)

Do 36-krotności miesięcznej pensji (często ponad 100 tys. zł) chce zaproponować PKP Cargo swoim pracownikom w ramach program dobrowolnych odejść - poinformowała spółka w komunikacie. Program miałby ruszyć już w grudniu br., jeśli rada nadzorcza go zaakceptuje.

O tym, że spółka PKP Cargo rozważa uruchomienie programu dobrowolnych odejść mówił w ubiegłym tygodniu prezes zarządu PKP Cargo Adam Purwin.

Jak zaznaczono w komunikacie w przypadku pozytywnej decyzji rady nadzorczej spółki, program mógłby się rozpocząć jeszcze w grudniu tego roku, wtedy także zostanie przedstawiony szczegółowy harmonogram i warunki programu.

_ Program dobrowolnych odejść rozpatrujemy w kategoriach dobrej inwestycji, korzystnej dla obu stron. Spółce umożliwia optymalizację struktury zatrudnienia, a pracownikom, którzy zdecydują się przystąpić do programu, godziwie rekompensuje rozstanie z firmą. Mam nadzieję, że rada nadzorcza na swoim najbliższym posiedzeniu podzieli pogląd zarządu w tej sprawie _ - powiedział cytowany w komunikacie prezes Purwin.

Zaznaczył, że spółka działa _ w niezwykle wymagających warunkach na bardzo konkurencyjnym rynku, na którym kluczem do sukcesu jest wydajność i elastyczność _. _ Dlatego naszym priorytetem jest systematyczne podnoszenie efektywności i optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów. Dobra kondycja finansowa spółki pozwala sięgać po rozwiązania atrakcyjne dla naszych pracowników _ - zaznaczył Purwin.

Program dobrowolnych odejść pozytywnie ocenił przedstawiciel pracowników w zarządzie PKP Cargo Dariusz Browarek. _ Cieszę się, że sytuacja spółki umożliwia przeprowadzenie procesu optymalizacji zatrudnienia na zasadzie dobrowolności i z korzyścią dla pracowników. W ten sposób po raz kolejny udowadniamy, że troska o pracowników nie jest pustym frazesem, ale bardzo poważnie traktowanym przez zarząd realnym wyznacznikiem naszej działalności _ - powiedział cytowany w informacji Browarek.

PKP Cargo podkreśliło, że program dobrowolnych odejść nie zmienia żadnego z warunków paktu gwarancji pracowniczych. Jak zaznaczono, jest to kolejny element przemyślanej strategii elastycznego podejścia do kwestii zatrudnienia.

95 proc. pracowników PKP Cargo obejmują wieloletnie gwarancje zatrudnienia, wynikające z zawartego w 2013 roku paktu gwarancji pracowniczych. W myśl jego postanowień, ponad 20 tys. pracowników otrzymało również akcje pracownicze stając się akcjonariuszami spółki z pełnym prawem do dywidendy. Akcje te będą mogły być sprzedane przez pracowników 30 października 2015 roku.

Jak podkreślono w komunikacie w tym roku PKP Cargo zatrudniło prawie 500 osób, z czego zdecydowana większość zostanie wyszkolona w ciągu 1,5-2 lat na maszynistów. Koszt szkoleń wyniesie łącznie ponad 20 mln zł.

Pod koniec września br. grupa PKP Cargo zatrudniała 26,1 tys. osób.

Od 3 listopada w PKP Cargo trwa spór zbiorowy ze związkami zawodowymi działającymi w spółce. Dotyczy on m.in. kwestii płacowych, związki domagają się m.in. premii z okazji Święta Kolejarza w wysokości 1 tys. zł na pracownika. Na początku listopada w tej sprawie przed siedzibą spółki odbyła się pikieta związkowców. PKP Cargo odmówiła spełnienia postulatów finansowych związków.

Pozostałe żądania związków zawodowych - według PKP Cargo - zgodnie z ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, nie mogą być przedmiotem sporu zbiorowego, ponieważ nie dotyczą kwestii ujętych w tej ustawie (m.in. warunków pracy i płacy). Żądania te obejmują m.in. ustanowienie przedstawicieli pracowników w radach nadzorczych spółek zależnych grupy i wstrzymania zmian organizacyjnych w spółkach.

Zgodnie z prawem trwający spór zbiorowy jest obecnie w fazie rokowań. Jeśli rokowania nie doprowadzą do zakończenia sporu, może on być kontynuowany w ramach mediacji (z udziałem zewnętrznego mediatora), a dopiero w przypadku ewentualnego fiaska rokowań lub mediacji i po spełnieniu szeregu przesłanek ustawowych, może przekształcić się w legalny strajk.

Łącznie w PKP Cargo działa kilkanaście ogólnopolskich central związków zawodowych. Uzwiązkowienie pracowników grupy wynosi ponad 80 proc.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)