Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|
aktualizacja

Wyniki Agory. Popcorn sprzedaje się świetnie, ale strata największa od pięciu kwartałów

26
Podziel się:

Już od siedmiu lat Agora zmaga się ze stratami. Pierwszy kwartał okazał się dużo gorszy niż pięć poprzednich. Spółka nie może narzekać jedynie na sprzedaż w kinowych restauracjach.

Kina Agory przynoszą coraz większe zyski. Dają pieniądze na pokrycie strat prasy drukowanej
Kina Agory przynoszą coraz większe zyski. Dają pieniądze na pokrycie strat prasy drukowanej (Shutterstock.com)

Segmenty prasa i druk to wciąż kule u nogi grupy Agora, które od kilku lat ściągają jej wyniki poniżej zera. Tak było też w pierwszym kwartale 2019. Skonsolidowana strata Agory wyniosła 5 mln zł w porównaniu do 8,2 mln zł zysku rok temu, mimo wzrostu przychodów o 11 proc.

Tego rynek właściwie się spodziewał, dlatego kurs akcji spadał o zaledwie 1,2 proc. w połowie środowej sesji. Zwolnienia grupowe w drukarniach Agory i związane z tym odprawy musiały zaboleć. Koszty restrukturyzacyjne wyniosły 5,6 mln zł w porównaniu do 1,4 mln zł rok temu.

Co więcej, porównując rok ubiegły z bieżącym trzeba wziąć pod uwagę, że wtedy Agora pozbywała się nieruchomości w Gdańsku i Warszawie, na czym zarobiła 13,9 mln zł. To wyjaśnienia pogorszenia wyniku rok do roku.

Zobacz też: Co czytają politycy? Nie wszyscy sięgnęli po książkę w tym roku

Wzrosły też koszty kredytów i leasingu do 4,8 mln zł z 0,8 mln zł rok wcześniej. Agora za 131 mln zł przejęła w pierwszym kwartale 40 proc. udziałów w nadawcy Radia Zet (Eurozet), na co wykorzystała limit kredytowy 75 mln zł. Będzie go spłacać przez 12 kwartałów, zaczynając od kwietnia 2020 r.

Kule u nogi

Jednak wciąż to wszystko nie wyjaśnia, dlaczego grupa wciąż jest nierentowna. Z analizy raportu kwartalnego widać, że grupa Agora traciła w segmencie drukarskim i prasowym. O ile w tym pierwszym straty operacyjne wzrosły do 8,1 mln zł z 1,8 mln zł przed rokiem przez zwolnienia grupowe, to tytuły prasowe straty zmniejszyły do 2,1 mln zł z 4,6 mln zł rok temu.

Jeśli chodzi o segment prasowy, to wciąż spada sprzedaż egzemplarzy drukowanych. W pierwszym kwartale była niższa o 7,3 proc. rok do roku i wyniosła 91,5 tys. egzemplarzy. Przychody wzrosły tylko dzięki podwyżce ceny.

Spółka rekompensuje sobie to płatnymi subskrypcjami internetowej wersji gazety Wyborcza.pl. Te już prawie dwukrotnie przekraczają sprzedaż wersji drukowanej. Doszły do 170,5 tys. na koniec ubiegłego roku.

O ile sama wartość sprzedaży gazet wzrosła, to już reklam w nich zamieszczanych dramatycznie spada. Wyborcza z reklam dostała o 14 proc. mniej niż rok temu. W rezultacie, mimo cięcia kosztów reklamy i zatrudnienia, nawet wynik EBITDA jest wciąż ujemny i wyniósł -1,8 mln zł. Lepiej niż przed rokiem, ale wciąż na minusie.

Pogorszyły się jednak jeszcze wyniki należących do Agory przedsięwzięć w: reklamie zewnętrznej (spadek zysku operacyjnego o dwie trzecie), internecie (spadek zysku o 46 proc.) i radio (spadek o połowę). W rezultacie już na działalności operacyjnej, czyli nie biorąc pod uwagę kosztów finansowania, spółka wykazała straty.

Największy nacisk spółka kładzie obecnie na segmenty filmowy (kina i produkcja filmowa) i internetowy. Inwestycje tam były największe. W film i kina zainwestowano 13,7 mln zł w porównaniu do 8,8 mln zł przed rokiem. Internet dostał dwukrotnie większe pieniądze na rozwój, czyli 3,1 mln zł.

Agora filmowa

Na wyniki segmentu filmowo-kinowego spółka nie może na pewno narzekać. I właściwie tylko na nie. Frekwencja w należących do Agory kinach Helios wzrosła o 19 proc., a przychody o 15,8 proc. To prawie dwukrotność dynamiki całego rynku.

Helios ma już 47 kin. To najnowsze otwarto 14 lutego w Warszawie i jest to pierwsze kino sieci w stolicy. Do dyspozycji widzów jest tam 8 sal i 879 miejsc. Nie jest to największe kino sieci. To ulokowane jest w Łodzi w Al. Politechniki i liczy 1980 miejsc.

Przychody kin z samej sprzedaży biletów wzrosły w pierwszym kwartale o 15,8 proc. rok do roku. Dużo lepiej sprzedawał się przysłowiowy pop-corn. Bary kinowe odnotowały aż 28,8-procentową dynamikę sprzedaży.

Dużo większe niż rok temu przychody wykazała też część stricte filmowa grupy. Dystrybucja trzech filmów dała 28,3 mln zł przychodów dla zależnej spółki Next Film. 2,4 mln widzów zdobyła trzecia część Kogla Mogla, gdzie Next Film był dystrybutorem. 902 tys. widzów zdobył film Underdog, którego Next Film jest koproducentem i dystrybutorem.

Wszystkie te pozytywne wydarzenia dały wzrost zysku operacyjnego segmentu filmowego o 46,4 proc. rok do roku do 24,3 mln zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(26)
mt
5 lata temu
Niezłe hahaha 'merytoryczne' komentarze. Arytmetyka się panowie Januszowie kłania i uwżajcie by nie udławić się żółcią.
RUDI
5 lata temu
Super cebularza nie biore do ręki już wiele lat radio Z wykasowałem w samochodzie byle tak dalej
Taki
5 lata temu
Czyli do Heliosa już nie pójdę.
Powiedz wszys...
5 lata temu
Brawo wy
Sebastian
5 lata temu
W końcu coś optymistycznego! Agora upada...uff !
...
Następna strona