Żadne elektryki, tylko napęd wodorowy. PGNiG chce być jednym z liderów

Napęd wodorowy ma być alternatywą dla samochodów napędzanych akumulatorami. Gigant gazowy bierze się za to na poważnie. W grze o nowy rynek są już też Lotos i PKN Orlen.

Polska ma nie być akumulatorowa, ale wodorowa
Źródło zdjęć: © 123RF
Jacek Frączyk

Niedawno pisaliśmy, że Lotos zaczyna współpracę z Toyotą i zbuduje stacje do tankowania nowego rodzaju ekologicznego paliwa. W sytuacji znanych już słabości aut elektrycznych napędzanych przez akumulatory - niski zasięg, długie ładowanie, większa cena i waga samochodu oraz do około 10 lat eksploatacji akumulatorów z przyzwoitymi parametrami (np. VW daje 8 lat gwarancji) - to może być ważna alternatywa.

Do walki o nowy rynek ekologicznego paliwa dla samochodów, nieemitującego szkodliwych gazów a tylko parę wodną (nb. to też gaz cieplarniany), przystąpił właśnie nasz gigant gazowy - PGNiG. Chce stać się jednym z liderów rozwoju technologii wodorowych w Polsce - podała spółka w czwartek. Wśród badanych obszarów są produkcja, magazynowanie, napędzanie pojazdów i dystrybucja sieciowa do klientów.

Spółka informuje, że w połowie roku podpisała list intencyjny o współpracy z - podobnie jak Lotos - Toyota Motor Poland. Uruchomienie i eksploatacja badawczej stacji tankowania pojazdów wodorem jest elementem tej współpracy, a projekt jest obecnie w fazie realizacji.

Zobacz też: Volvo Polska stawia na "elektryki". Autonomiczny autobus tylko kwestią czasu

Toyota w technologii wodorowej produkuje już samochód pod nazwą Mirai o zasięgu 550 km na jednym tankowaniu (które trwa zaledwie trzy minuty) i bardzo zależy jej na popularyzacji nowego paliwa. Model zadebiutował w USA 21 października 2015 roku, w dniu, w którym Marty McFly, bohater serii filmów "Powrót do przyszłości", trafił do przyszłości w drugiej części serii samochodem napędzanym właśnie wodorem. Cena na razie jest wysoka.

Do tej pory Toyota sprzedała 10 tys. egzemplarzy Mirai, jednocześnie wspierając rozwój infrastruktury tankowania wodoru na "kluczowych rynkach". Patrząc na umowy z naszymi spółkami paliwowymi, nasz rynek dla Japończyków najwyraźniej jest kluczowy.

Rynkowa premiera Toyoty Mirai drugiej generacji jest zaplanowana na 2020 rok, początkowo w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Europie. Jej zasięg wzrośnie w porównaniu z obecnym modelem o około 30 proc., czyli do 700 km na jednym tankowaniu.

Jak dostarczyć wodór do klienta?

Stacja do tankowania wodoru powstanie przy centrali PGNiG w Warszawie na ul. Prądzyńskiego, w pobliżu istniejącej stacji tankowania CNG (sprężonego gazu ziemnego). Jej uruchomienie planowane jest do końca pierwszego kwartału 2021 r.

- Chcemy stać się jednym z liderów rozwoju technologii wodorowych w Polsce poprzez wykorzystanie kompetencji i doświadczeń spółek z grupy kapitałowej PGNiG w zakresie dystrybucji, przechowywania i użytkowania gazu ziemnego - powiedział Piotr Woźniak, prezes PGNiG.

Projekt badawczy stacji w Warszawie umożliwi PGNiG przetestowanie w polskich warunkach tankowania pojazdów mechanicznych wodorem i wdrożenie innowacji związanych z tą technologią. Będzie to pierwsza tego typu instalacja w Polsce - podaje PGNiG. Lotos ma swoje punkty tankowania uruchomić trochę później.

Kluczowy będzie sposób dostarczenia nowego paliwa klientom. Wodór z magazynów w sposób efektywny może być transportowany tylko z wykorzystaniem infrastruktury przesyłowej i dystrybucyjnej sieci gazowej - uważa PGNiG.

"Najważniejsze jest zbadanie, w jakich proporcjach możliwe będzie wykorzystanie wodoru w sieci gazowej, aby nie wpłynęło to negatywnie na funkcjonowanie infrastruktury, a także aby zarówno gaz ziemny jak i wodór, nie traciły swoich właściwości po wtłoczeniu do magazynów i sieci" - pisze spółka.

Lotos wkrótce zacznie produkcję

Lotos do produkcji wodoru wysokiej czystości szykuje się w 2021 roku - zapowiedział Marian Krzemiński, wiceprezes spółki. Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa.

Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Taki rodzaj czystego paliwa zapewnia daleki zasięg pojazdu.

Lotos ma już podpisane umowy z Gdynią i Wejherowem na dostawy nowego paliwa w 2021 roku. Gmina Miasta Gdyni ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem.

"Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny" - podawała firma. "Jeśli Gdynia zdecydowałaby się na wymianę wszystkich 92 autobusów na pojazdy wodorowe, wówczas konsumowałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dnia pracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1 proc. produkcji" - dodano.

A samochody i autobusy na wodór to nie wszystko. W 2021 r. odbędą się pierwsze próby eksploatacyjne pojazdów kolejowych z napędem wodorowym -zapowiedział Krzysztof Zdziarski, wiceprezes Pesy. Firma współpracować będzie z PKN Orlen.

- Myślę, że w ciągu kilku miesięcy, do połowy przyszłego roku, zbudujemy plan, który będzie pokazywał etapy dojścia Pesy do stworzenia pojazdu wykorzystującego technologię wodorową w napędzie, a następnie pasażerskiego pociągu z napędem wodorowym - poinformował Zdziarski.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sankcje za "cenzurę" USA zakazują wjazdu m.in. byłemu unijnemu komisarzowi
Sankcje za "cenzurę" USA zakazują wjazdu m.in. byłemu unijnemu komisarzowi
Rosja uderza w zbrojeniówkę. Rekordowa liczba spraw karnych za kontrakty
Rosja uderza w zbrojeniówkę. Rekordowa liczba spraw karnych za kontrakty
Ruszyły kontrole, kara to nawet 5 tys. zł. Co sprawdza straż miejska?
Ruszyły kontrole, kara to nawet 5 tys. zł. Co sprawdza straż miejska?
Co z miliardami Trumpa? Wydatki UE na energię z USA niespodziewanie spadły
Co z miliardami Trumpa? Wydatki UE na energię z USA niespodziewanie spadły
Niemieckie firmy tną etaty. Barometr niemieckiego instytutu najniżej od 2020 roku
Niemieckie firmy tną etaty. Barometr niemieckiego instytutu najniżej od 2020 roku
Znana firma zmienia właściciela. BP otrzyma 6 miliardów dolarów
Znana firma zmienia właściciela. BP otrzyma 6 miliardów dolarów
Niemieckie firmy bez złudzeń. Co czwarta boi się 2026 roku
Niemieckie firmy bez złudzeń. Co czwarta boi się 2026 roku
Pracodawcy odkryją karty. Nowe przepisy ułatwią negocjacje dot. pensji
Pracodawcy odkryją karty. Nowe przepisy ułatwią negocjacje dot. pensji
Kaloryfery skręcone do "zera". Prawnik: spółdzielnie mają problem
Kaloryfery skręcone do "zera". Prawnik: spółdzielnie mają problem
Ceny gazu w Europie w dół. Pogoda wśród głównych przyczyn
Ceny gazu w Europie w dół. Pogoda wśród głównych przyczyn
Jaguar zamyka rozdział. Ostatni spalinowy model zjechał z linii
Jaguar zamyka rozdział. Ostatni spalinowy model zjechał z linii
Ceny ropy na globalnych rynkach reagują na napięcia geopolityczne
Ceny ropy na globalnych rynkach reagują na napięcia geopolityczne