Napęd wodorowy dla kolei. Pierwsze testy już w 2021

Nad Wisłę nadciąga bezemisyjny transport. W 2021 r. odbędą się pierwsze próby eksploatacyjne pojazdów kolejowych z napędem wodorowym - zapowiedział wiceprezes Pesy. Nowe technologie docelowo mają napędzać pociągi pasażerskie. Szczegółowy plan mamy poznać w przyszłym roku.

Wiceprezes Pesy: w 2021 r. pierwsze próby napędu wodorowego.
Źródło zdjęć: © East News
Paweł Orlikowski

Pesa do połowy 2020 r. chce przygotować etapy rozwoju technologii napędu wodorowego w pojazdach kolejowych. Rok później powinny ruszyć realizowane razem z PKN Orlen pierwsze próby eksploatacyjne pojazdów z napędem wodorowym, docelowo ten napęd byłby też wykorzystany w pociągach pasażerskich - poinformował PAP wiceprezes Pesy Krzysztof Zdziarski.

- Myślę, że w ciągu kilku miesięcy, do połowy przyszłego roku, zbudujemy plan, który będzie pokazywał etapy dojścia Pesy do stworzenia pojazdu wykorzystującego technologię wodorową w napędzie, a następnie pasażerskiego pociągu z napędem wodorowym - dodał Zdziarski.

Ocenił, że jest duża szansa na polski pociąg napędzany wodorem. - Dlatego też podpisaliśmy list intencyjny z PKN Orlen w sprawie współpracy przy opracowaniu technologii wykorzystującej ogniwa wodorowe w transporcie kolejowym. Chcemy zacząć od zastosowania napędu wodorowego w pojazdach wykorzystywanych w ruchu wewnętrznym, na etapie testów prototypu bezcenne będzie doświadczenie Orlenu w wykorzystaniu wodoru - powiedział PAP wiceszef Pesy.

Obejrzyj: Wodorowy autobus. Sam podjeżdża na przystanek

Postęp w budowie pociągów na wodór w dużej mierze będzie zależał od tego, jak szybko będzie się rozpowszechniała technologia związana z obsługą tego paliwa. - Zobaczymy, jak będzie z upowszechnianiem tego paliwa, czy to będzie trend taki jak w autach hybrydowych czy elektrycznych, które - gdy wchodziły na rynek - były swego rodzaju "rodzynkami" i musieliśmy się z nimi oswoić, a teraz jest ich coraz więcej - powiedział Zdziarski.

Jego zdaniem przy rozwoju technologii wodorowej w kolejnictwie ważne będzie wypracowanie formuły infrastruktury niezbędnej do tankowania wodoru. Nie widzi również przeciwwskazań do wykorzystania w przyszłości technologii napędu wodorowego w tramwajach, które mogłyby kursować tam, gdzie nie ma trakcji elektrycznej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Miedziowy kolos pokazał wyniki za trzy kwartały. Jest miliardowy zysk
Miedziowy kolos pokazał wyniki za trzy kwartały. Jest miliardowy zysk
VAT bez zmian. I tak od 14 lat. Rząd potwierdza
VAT bez zmian. I tak od 14 lat. Rząd potwierdza
Niemcy zmieniają podejście do nowo przybyłych Ukraińców. Zasiłku nie będzie
Niemcy zmieniają podejście do nowo przybyłych Ukraińców. Zasiłku nie będzie
Emeryci z Polski w Norwegii. Skokowy wzrost wypłacanych świadczeń
Emeryci z Polski w Norwegii. Skokowy wzrost wypłacanych świadczeń
Kluczowy polski port zostanie rozbudowany. Jest umowa
Kluczowy polski port zostanie rozbudowany. Jest umowa
Resort pozywa Lux Veritatis na 210 mln zł
Resort pozywa Lux Veritatis na 210 mln zł
Firma należąca do Łukoilu zaczyna zwalniać. Efekt decyzji Trumpa
Firma należąca do Łukoilu zaczyna zwalniać. Efekt decyzji Trumpa
Więzienie za przekroczenie prędkości? Ministerstwo: fake newsy
Więzienie za przekroczenie prędkości? Ministerstwo: fake newsy
Zarobki lekarzy w Czechach. Tak wypadają na tle Polaków
Zarobki lekarzy w Czechach. Tak wypadają na tle Polaków
Tak RPP i NBP zmieniały treść opinii o budżecie. Glapiński niepewny większości
Tak RPP i NBP zmieniały treść opinii o budżecie. Glapiński niepewny większości
Niemiecki gigant przeprowadzi zwolnienia grupowe w Polsce. 225 osób straci pracę
Niemiecki gigant przeprowadzi zwolnienia grupowe w Polsce. 225 osób straci pracę
Surowsze wymogi niż w Niemczech. Polskie laptopy poza grą
Surowsze wymogi niż w Niemczech. Polskie laptopy poza grą